וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "נחוש להעביר את חוק הלאום - עם או בלי הסכמה"

24.11.2014 / 15:52

אחרי הפשרה שגובשה לדחות בשבוע את הדיון בחוק השנוי במחלוקת שאותו הוא מקדם, הבהיר ראש הממשלה כי הוא יעביר את החוק גם מבלי שיגבש הסכמה רחבה. בנוגע לאפשרות לבחירות בקרוב אמר: "ימים יגידו"

מערכת וואלה!

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (שני) בצהריים ל"חוק הלאום" השנוי במחלוקת, שאותו הוא מקדם. "מדובר בחוק חשוב מאוד כדי להבטיח את עתידו של עם ישראל בארץ ישראל", אמר נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת. "אני חייב לומר שהחוק והעקרונות שאני מקדם ישמרו על מדינת ישראל כמדינת העם היהודי - ורק שלו - לצד שמירה על זכויות של כל מיעוט".

"אני מוכן לתת סיכוי להידברות ולהגיע להסכמה, זה עדיף, אבל אני נחוש להעביר את החוק עם או בלי הסכמה", הבהיר ראש הממשלה. כשנשאל על ידי אחד העיתונאים האם הסערה הפוליטית סביב חוק זה תוביל לבחירות השיב נתניהו: "ימים יגידו".

סערה פוליטית - כותרות נוספות:
נתניהו מבשר העצמאות הערבית בישראל | דעה
לפיד: "לא נצביע בעד חוק הלאום, בחירות - חוסר אחריות"
המשבר שדרדר את הממשלה לשפל חסר תקדים | פרשנות

הצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"חוק חשוב מאוד". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

מוקדם יותר תקף בחריפות שר האוצר יאיר לפיד את הליכוד ואת ראש הממשלה נתניהו על ההתנהלות שהובילה לראייתו למשבר הקואליציוני. "אני רוצה לעשות סדר בבלאגן. נדמה לאנשים ולתקשורת שכל יום יש משבר על נושא אחר. זה אותו משבר על אותו נושא", אמר לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד בכנסת. "חוק הלאום, קק"ל, מע"מ אפס, רפורמה בבריאות. לכל אלה מכנה משותף - הפוליטיקה הישנה שמנסה להחזיר אותנו לשחיתות שלטונית, למכור את המדינה בשביל פריימריז וקבלני קולות".

לדבריו, חברי הליכוד מובילים את המדינה לבחירות מיותרות "בזמן שהרחובות בוערים והאלימות משתוללת". לפיד הוסיף כי "לא נוותר על העקרונות שלנו תמורת סחר סוסים פוליטי. אנחנו מתעקשים ללכת למקומות הכי חולים בחברה הישראלית לנקות את האורוות. אי אפשר להמשיך להתנהל ככה".

"אני קורא לראש הממשלה לנהוג באחריות", הוסיף לפיד. "עדיין לא מאוחר, אפשר לתקן ולהעביר יחד את התקציב ולהוריד את מפלס האלימות במקום לגרום לעוד שסעים וקרעים בין אזרחי המדינה. ולעשות את מה שלשמו נבחרנו".

עמיתתו לקואליציה, יו"ר התנועה ושרת המשפטים ציפי לבני, אמרה בנושא כי "אפשר לייצג אחדות סביב חזון או לייצר פלגנות בעם. החוק של אלקין היה מפלג ולא מאחד. החזון של מדינה יהודית ודמוקרטית משותף לכולנו. ציונות היא גם יהודית וגם דמוקרטית. לא יהיה אחד בלי השני. זה החזון שמאחד את עם ישראל. התנגדתי לאותו חוק שמפר את האיזון ומביא את ישראל למקום רע. אלה עקרונותינו היום ובעתיד. מהעקרונות האלה לא נסטה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"זה אותו משבר על אותו נושא". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

מוקדם יותר היום הושגה פשרה בנוגע ל"חוק הלאום". במהלך דיון בצהריים של הנהלת הקואליציה, המורכבת מראשי הסיעות בממשלה, הוחלט כי ההצבעה על החוק השנוי במחלוקת תידחה בשבוע. בתום הישיבה נמסר כי הדחייה נועדה "לגבש הסכמות".

החוק, שאושר בממשלה, אמור היה לעלות להצבעה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי. שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תמך ביוזמה. מהבית היהודי נמסר כי גם יו"ר הסיעה, איילת שקד, תמכה במהלך, בנימוק ש"החוק יעבור בכל מקרה", כך שאין בעיה לדחות את ההצבעה עליו בשבוע.

ביקורת חריפה על התנהלותו של אלקין

מנגד, מהתנועה נמסר כי יו"ר הסיעה, ח"כ מאיר שטרית, שנכח בישיבה, וכך גם הסיעה עצמה "לא ביקשו דחייה לחוק – לא בעקיפין ולא במישרין. הפרסומים השונים אינם עולים בקנה אחד עם האמת".

הצעת "חוק הלאום" המרוככת של נתניהו, שאושרה אתמול בממשלה חרף התנגדות שרי יש עתיד והתנועה, מבטלת את המדרג בין הזהות היהודית לזהות הדמוקרטית של המדינה, ושתי הזהויות מופיעות באותו סעיף. בדומה להצעות הקודמות, ההצעה אינה מזכירה בפירוש כי למיעוטים בישראל יינתן שוויון זכויות מלא - ומן הסתם עוררה זעם רב לא רק בספסלי האופוזיציה, אלא גם בממשלה עצמה.

שר החוץ אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים באו"ם. רויטרס
תמך ביוזמה. ליברמן/רויטרס

לפיד מצדו הבהיר אתמול כי הוא ואנשי סיעתו לא יצביעו בעד "חוק הלאום" במתכונתו הנוכחית. "אם ראש הממשלה רוצה לפרק את הממשלה עכשיו זה חוסר אחריות לאומי", אמר לפיד בכנס באוניברסיטת תל אביב. הבוקר פורסם בעיתון "הארץ" כי נתניהו פנה באמצעות שליחים לראשי הסיעות החרדיות והעביר מסר שלפיו אם יתחייבו להמליץ עליו לנשיא כראש הממשלה אחרי הבחירות הבאות, הוא יפזר את הכנסת כבר עכשיו. גורמים בש"ס וביהדות התורה אישרו את הפרטים. מנגד, אמרו בליכוד כי "אכן נעשו ניסיונות נוספים להוביל לאחדות עם החרדים, אך הם לא צלחו".

במקביל, נשמעה ביקורת חריפה בליכוד על התנהלותו של יו"ר הקואליציה, זאב אלקין - שמקדם את "חוק הלאום": יחד עם ח"כ איילת שקד. בסביבת אחד משרי המפלגה אמרו כי "אלקין מוביל את כולנו לבחירות". עוד אמרו בלשכת אותו שר, כי "אלקין הוא האדם שאיתו נתניהו מתייעץ הכי הרבה בשבועות האחרונים. זה גורם לתסכול בקרב השרים ולשכת ראש הממשלה ומוביל להקצנה בעמדות נתניהו".

(עדכון ראשון: 14:43)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully