וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון התנקשות: פעיל ימין למען הר הבית נורה בירושלים

הפעיל הבכיר, יהודה גליק, נורה על ידי רוכב אופנוע מחוץ למרכז מורשת בגין בבירה לאחר שנאם בכנס במקום. הוא נפצע באורח קשה מאוד. מצוד אחר היורה שנמלט. עדי ראייה: לחשוד היה מבטא ערבי

צילום: עומר מירון, ניב אהרונסון עריכה: ניב פוקס

יהודה גליק, פעיל ימין בכיר למען הר הבית, כבן 50, נפצע אמש (רביעי) באורח קשה מאוד לאחר שנורה על ידי רוכב אופנוע מחוץ למרכז מורשת בגין, בסמוך לגן הפעמון בירושלים. חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום שהוזעקו למקום פינו אותו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים שערי צדק בעיר והוא אושפז במחלקת הטראומה במוסד הרפואי. כוחות משטרה גדולים פתחו בסריקות לאיתור היורה, שנמלט מהמקום, והקימו מחסומים. גורמים במשטרה הבהירו כי מדובר באירוע על רקע לאומני.

עוד בוואלה! חדשות:
מי הוא יהודה גליק, פעיל הימין שנורה היום בירושלים?
חופשה בטוסקנה ופרוטקציה בבינתחומי: הדרישות של זקן
בכיר האו"ם: "ישראל חייבת לשמוע לקריאות העולם"
אביה של נועה אייל לוואלה!: "שמח ונרגש מההתפתחויות"

זמן קצר לפני שנורה, סיים גליק את נאומו בכנס שהתקיים במקום תחת הכותרת "ישראל חוזרת להר הבית". עדי ראייה סיפרו כי בסוף האירוע, ניגש אדם בעל מבטא ערבי לפעיל הימין ושאל אותו אם הוא אכן גליק. לאחר מכן, ירה בו שלוש פעמים, עלה על האופנוע - ונמלט מהמקום.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', הגיע לזירת הלילה וקיים הערכת מצב בשיתוף מפקד מחוז ירושלים, משה אדרי, ונציגי שירות הביטחון הכללי. בתום הערכת המצב הוחלט על סגירת הר הבית למבקרים ולמתפללים מוסלמים ויהודים עד להודעה חדשה. זאת, לאור מודיעין שהתקבל על כוונה לבצע מהומות במקום ובהמלצת גורמי הביטחון.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בנימין נתניהו קיים התייעצות עם אהרונוביץ' ועם צמרת המשטרה לאחר האירוע, והורה להתמקד בחיפוש אחר היורה. "כולנו מתפללים לשלומו של יהודה", אמר נתניהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גליק מפונה לבית החולים מזירת הירי, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהל בית החולים, פרופ' נתן הלוי, סיפר כי גליק הגיע לשערי צדק עם פציעות בחזה ובבטן והוכנס לחדר ניתוח. "מצבו כרגע יציב ואנו מקווים לטוב", הוסיף. "הוא קיבל כמות גדולה של מנות דם ופלזמה. הניתוח נמשך בין שעה לשעה וחצי". לדבריו, מצב של גליק השתפר מהרגע שבו הגיע לבית החולים.

פרמדיק מד"א אהרון אדלר שטיפל בגליק סיפר: "כשהגענו למקום ראינו גבר כבן 50 מוטל כשהוא בהכרה וסובל מכמה פצעי ירי בפלג גופו העליון. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותו במהירות לבית החולים כשמצבו קשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
זירת ניסיון ההתנקשות בחייו של פעיל הימין יהודה גליק בירושלים, 29 באוקטובר 2014. נועם מושקוביץ
זירת הירי, אמש/נועם מושקוביץ

בין המשתתפים בכנס היו גם סגן שר הדתות אלי בן דהן וחברי הכנסת מירי רגב (הליכוד), שולי מועלם (הבית היהודי) ומשה פייגלין (הליכוד). גם העיתונאי טוביה טננבאום, איש החינוך ואחיה של אשת ראש הממשלה חגי בן ארצי ומנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג נכחו במקום. הכנס נערך במקביל לדיון החירום במועצת הביטחון של האו"ם על המתיחות בירושלים.

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו הדגיש כי לחקירת המקרה יוקצו כל האמצעים הדרושים. לדבריו, תתבצע חקירה אינטנסיבית ונחושה ביחד עם גורמי השב"כ כדי לחשוף ולמצות את הדין עם מבצעי הירי. המפכ"ל קרא "להרגעת הרוחות" והדגיש כי "יש לגלות איפוק ולתת לכוחות הביטחון לבצע את מלאכתם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יהודה גליק באירוע "ישראל למען הר הבית", אמש, מעט לפני שנורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סגן השר אלי בן דהן, שעזב את המקום זמן קצר לפני אירוע הירי, אמר לוואלה! חדשות: "אני בבית, אני מרגיש רע. אשר יגורתי בא לי. רק שעה קודם לכן נאמתי בכנס ואמרתי שבשבועות האחרונים המצב מידרדר. מאבנים לזיקוקים, ליריות ופיגועי דריסה. כשאנחנו מאבדים את הסדר בבירה אנחנו עלולים לאבד גם את הריבונות". לדבריו, "אני לא חושב שפגעו בו יהודים. אין שום סיבה שיהודי יירה בו. אנחנו מכירים שנים רבות, הוא יהודי יקר. אין בו שמץ של אלימות. צריך להתפלל שהוא יהיה בריא".

מרכז מורשת בגין בירושלים:

מרכז מורשת בגין בירושלים. google maps, צילום מסך
מרכז מורשת בגין בירושלים/צילום מסך, google maps

"זה נורא. אני לא מאמינה", אמרה חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) לאחר הירי. "הייתי שם עשר דקות והלכתי לאירוע אחר, אבל בזמן הזה הוא העניק לי תעודה על פועלי למען הר הבית. זו עליית מדרגה. זו תקלה. לא יכול להיות שבמרכז ירושלים מתנקשים ביהודי. אנחנו נכנסים פה לתקופה אחרת לגמרי. צריך לבדוק היכן הייתה המשטרה".

ח"כ פייגלין הגדיר את הירי "ניסיון רצח". "הכתובת הייתה על הקיר, על התקרה, על הרצפה ובכל מקום, במובן זה שכל יהודי שעולה להר הבית הוא יעד לאלימות", אמר והוסיף: "זה ממשיך בזריקות אבנים, במעקב שהיה אחרי יהודה, הסתה שהייתה באתרים, בעמודי פייסבוק של תנועות איסלאמיות שכולנו יודעים מי הן. גם אני הייתי נתון לדברים כאלו". לדבריו, "יש רק דבר אחד שניתן לעשות, וזה לפתוח עוד הלילה את הר הבית ליהודים. ממה שאני מכיר את כוחות הביטחון הם יעשו ההפך - הם יסגרו את הר הבית ליהודים וזה יעודד את הערבים להמשיך לפגוע בנו ברחבי הארץ".

בנט: "חצייה של קו אדום מדם"

השר בנט אמר בתגובה לירי: "נפל דבר בישראל. התנקשות בלבה של ירושלים בפעיל ציבור היא חצייה של קו אדום מדם. ביטחון לא מביאים בדיבורים אלא במעשים, ואני קורא לראש הממשלה להחזיר את ריבונות ישראל לבירתה ומיד".

אלמוני ירי בפעיל הימין יהודה גליק בירושלים. נועם מושקוביץ
זירת האירוע, אמש/נועם מושקוביץ

שר השיכון אורי אריאל אמר כי הוא "מתפלל לרפואתו המלאה של יהודה גליק". לדבריו, "הכדורים שנורו הערב לעברו כוונו לעבר כל היהודים שרוצים לממש את זכותם היהודית והמוסרית לעלות למקום הקדוש ביותר לעם היהודי ולהתפלל בהר הבית. אני דורש מראש הממשלה לאפשר באופן מידי לכל יהודי לעלות להר הבית באופן חופשי, ולנקוט באגרוף ברזל כנגד הפושעים האחראים למעשה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יהודה גליק מעניק לח"כ מירי רגב תעודה על פועלי למען הר הבית, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם חבר הכנסת דני דנון (הליכוד) התייחס לאירוע ואמר כי מדובר ב"אירוע חמור וקשה ביותר". בראיון לערוץ 10 סיפר דנון כי הוא מכיר את יהודה גליק באופן אישי. "הוא פועל, פעל ואני מאמין שגם ימשיך לפעול למען זכות התפילה של יהודים בהר הבית. זה דבר שהעסיק אותו ביום ובלילה". לדבריו, "אם באמת מדובר באירוע לאומני, זו עליית מדרגה שאף אחד מאתנו לא צפה אותה. צריך להחזיר את הריבונות של מדינת ישראל בירושלים". הוא קרא לשר לביטחון הפנים "לעשות מעשה, להפעיל הרבה יותר כוחות ולהחזיר את הביטחון לתושבי ירושלים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההזמנה לכנס שבו נאם גליק/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת יריב לוין (הליכוד), הביע תקווה שגליק "יתאושש וישוב למפעל חייו החשוב מאוד - הגנה על זכותנו לבקר בהר הבית". לדבריו, "האירוע הקשה הוא חוליה נוספת בהידרדרות בירושלים, הנובעת בראש ובראשונה מהעובדה שיש יותר מדי קולות בתוכנו שאינם משדרים את הנחישות הנדרשת, שנוטעים בצד השני את התקווה שהוא יוכל להוציא אותנו מכאן, גם מירושלים. דווקא בלילה כזה נעמוד נחושים ואיתנים, נמשיך לבנות בירושלים ובכל ארץ ישראל ונביא את אויבינו להבין שאנחנו כאן כדי להישאר, והדרך הזו של הטרור והרצח לא תועיל".

אלמוני ירי בפעיל הימין יהודה גליק בירושלים. נועם מושקוביץ
זירת הירי/נועם מושקוביץ

חברת הכנסת אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה כי "ההתנקשות המזעזעת בלבה של ירושלים היא תוצאת ההסתה המתמשכת של אבו מאזן מחד, והגמגום הישראלי בסוגיית הר הבית מאידך". היא קראה לממשלה להבהיר ש"הטרור אינו משתלם, ולפתוח כבר השבוע את הר הבית לתפילת יהודים, ומתפללת לרפואתו והצלתו של יהודה גליק".

פעיל הימין איתמר בן גביר אמר בתגובה לאירוע: "משטרת ירושלים שסימנה את יהודה גליק וגורמים נוספים שרדפו אותו צריכים לעשות חשבון נפש. חלומו של יהודה הצדיק היה למקדש ומי שהפקיר את ההר לכנופיית פורעים הפקיר גם את יהודה".

זירת ניסיון ההתנקשות בחייו של פעיל הימין יהודה גליק בירושלים, 29 באוקטובר 2014. נועם מושקוביץ
זירת הירי/נועם מושקוביץ

בתקופה האחרונה חלה הסלמה במתיחות בין יהודים לבין ערבים בבירה, ובפרט במזרח העיר. רק השבוע נעצרו שמונה מפרי סדר, ובהם ארבעה נערים, בהתפרעויות בירושלים. בשבוע שעבר ביצע עבד אל-רחמן שלודי, תושב סילוואן בן 21, פיגוע דריסה בתחנה של הרכבת הקלה בסמוך לגבעת התחמושת. בפיגוע נרצחו חיה זיסל ברון, תינוקת בת שלושה חודשים, וקארן ימימה מוסקרה באררה, עולה חדשה מאקוודור. שישה בני אדם נוספים נפצעו.

בשל התגברות האירועים האלימים בבירה, החלה משטרת ישראל במבצע למיגורם, ותגברה בכאלף שוטרים מכל רחבי הארץ את כוחות הביטחון הנמצאים בעיר בשגרה. "המשטרה תמשיך בפעילות המוגברת והנרחבת במזרח ירושלים ובנקודות החיכוך ותגלה אפס סבלנות כלפי כל ניסיון להפר את הסדר. המשטרה תניח ידה על הפורעים, תעצור אותם ותביאם לדין במטרה למצות עמם את מלוא חומרת הדין", הבהירו במשטרת ירושלים.

(עדכון ראשון: 22:25)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il
לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully