וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90 המשפחות בלשם נתקעו ללא כביש גישה: "חלמאות"

27.10.2014 / 3:57

התכנית לכביש הגישה להתנחלות לשם אושרה, אך הוא נחסם עקב עתירה לבג"ץ. "אם המדינה חסמה דרך אחת, היא צריכה לתת דרך חלופית. זה פשוט לא הגיוני שיישוב גדול כזה יהיה מנותק"

צילום: יותם רונן, עריכה: קשת סידי

התכנית הראשונית להתנחלות לשם שבשומרון אושרה כבר בשנת 1985, והיא מאוכלס כבר כשנה וחצי, אך סלילת כביש הגישה ליישוב, בו מתגוררות כ-90 משפחות, טרם הושלמה, בשל עתירה שהגישה ביוני 2013 שהראת אבו שריפה לבג"ץ, בטענה לבעלות על הקרקע עליה אמור לעבור הכביש. ביום חמישי נחסם הכביש, הסלול רק בחלקו, על ידי המנהל האזרחי על פי צו בית המשפט העליון.

כביש הגישה נפרץ לפני כ-20 שנה, על פי התב"ע שאושרה כחוק, אולם לאחר הדיון בבג"ץ הוחלט כי הכביש ייסגר, וייסלל כביש חלופי שישמש את התושבים. בית המשפט הקציב זמן לביצוע ההחלטה, ובחודש יולי האחרון פנתה המדינה לבג"ץ בבקשה לקבלת הארכה, על מנת להשלים את תכנון ואישור התב"ע החדשה. השופטים אישרו באופן חלקי את בקשת המדינה, ואפשרו הארכה של שלושה חודשים, שהסתיימה בשבוע שעבר. המדינה לא ביקשה הארכה נוספת, והתושבים עתרו בעצמם לבג"ץ במטרה למנוע את חסימת הדרך. בית המשפט פסק כי אין מקום להוציא צו עיכוב ביצוע על ההחלטה לסגירת הכביש, אך דרש מהמדינה לספק תשובה עד היום (שני). אולם אם זו לא תשנה את ההחלטה, הכביש יהיה סגור לחודשים רבים.

עוד בוואלה! חדשות:
מע"מ אפס, חוק הגיור והבנייה בשטחים: מושב החורף נפתח
בעבודה תקפו: "נתניהו מעדיף את בנט על פני הדמוקרטיה"
יעלון ימנע מפלסטינים לנסוע באוטובוס עם מתנחלים

שיטפונות וסחף בכביש 90 בערבה, מאי 2014. חטיבת דובר המשטרה
השביל לא היה ניתן למעבר כבר לאחר הגשם הראשון/חטיבת דובר המשטרה

על פי התכנית המקורית, היה אמור לקום בשטח יישוב של קהילת חב"ד. יוזמה זאת נפלה, ורק כעבור קרוב ל-30 שנים נמצאו משפחות שיישבו אותו. התושבים הסבירו בפנייתם לבג"ץ כי לא ניתן לסגור כביש גישה יחיד ליישוב ללא מתן לפתרון חלופי. הם הוסיפו כי לא ניתן היה להשלים תוך זמן קצר כל כך את סלילת הכביש, שהעבודה עליו צריכה לקחת לפחות חצי שנה. בפועל התוכנית אושרה רק לפני כארבעה חודשים, וההיתר על תחילת העבודה על הכביש החלופי ניתן על ידי המועצה האזורית שומרון רק לפני כחודש.

כיום, יכולים התושבים לצאת ולהיכנס דרך שתי דרכים חלופיות. אחת מהדרכים עוברת דרך ההתנחלות הסמוכה עלי זהב, אך מוגבלת בחלק משעות היום. מדובר בדרך עפר שמבוצעים בה עבודות בימים אלה, ויועץ תחבורה קבע כי היא אינה בטיחותית. בנוסף, מזכירות עלי זהב לא מאפשרת לתושבי לשם לעבור בה בשעות הבוקר לאור הסיכון שנוצר לדבריהם לילדים העולים שם להסעות, ולאור עומס כבד שנוצר בשל כמות כלי הרכב של תושבי עלי זהב.

התושבים הסבירו כי הדרך השנייה היא שביל עפר רעוע, שמשאיות רבות נוסעות עליו ולא ניתן להשתמש בו ללא סיכון. לדבריהם, בחורף הקודם, השביל לא היה ניתן למעבר כבר לאחר הגשם הראשון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"המציאות היום היא בלתי נסבלת"

"סגרו את הכביש ואין פתרון חלופי והגיוני", אמרה סמדר נוימן, המתגוררת בלשם כארבעה חודשים. "הדרכים שהוצעו לנו לא רלוונטיות ולא מהוות פתרון". לדבריה "אם המדינה חסמה דרך אחת, היא צריכה לתת דרך חלופית. זה פשוט לא הגיוני שיישוב גדול כזה יהיה מנותק".

נועה קציר, שעברה להתנחלות לפני כשנה, טענה: "אנחנו רואים כאן חלמאות לשמה. תב"ע מאושרת כדת וכדין – ופתאום אנחנו מגלים שאין לנו אפשרות להיכנס ולצאת מהיישוב. אנחנו מבינים שהדרך לא מאושרת ואין לנו בעיה עם זה, אבל ברגע שנקבע שהיא לא מאושרת היה צריך לבנות כביש גישה חדש".

לדבריה, הסחבת הבירוקרטית של המנהל האזרחי, שאחראי על תחום הבנייה בשטחי הגדה המערבית, היא האשמה במצב ה"בלתי-אפשרי" הזה. "לא ייתכן שסלילת כביש ליישוב המונה כ-90 משפחות, ובעתיד הקרוב כ-150, ייסלל תוך חודש", אמרה, "הדרך החלופית המסוכנת, מעבר לחוסר הבטיחות, גורמת לנו להפרעה בחיי היום-יום. יד אחת של המדינה אמרה, 'אנחנו סוגרים את הכביש' ויד שנייה של המדינה אמרה, 'אנחנו לא נותנים את ההיתר לבניית הכביש החדש'".

ההתנחלות בית אל. AP
"המציאות היום היא בלתי נסבלת". ההתנחלות בית אל/AP

גם אהוד אלטמן, המתגורר במקום כשנה וחצי, טען כי מדובר בפתרונות לא רלוונטיים. "המציאות היום היא בלתי נסבלת", אמר. "אשתי יצאה לעבודה ודאגתי עד שהיא התקשרה אלי ועדכנה שעברה את הדרך החלופית בשלום".

לדבריו, "לא יכול להיות שמדינה קובעת שאסור להשתמש בכביש גישה שבמשך שנים היה מותר לנסוע בו, ורק לפני חודש התקבל ההיתר לכביש החדש. לא יכול להיות שמבקשים דבר כל כך אלמנטרי, כביש גישה ליישוב, ולא נותנים לנו את הדבר הזה. אנחנו דורשים שהמדינה תעזור לנו בהקמת הכביש כמה שיותר מהר, ובינתיים שיתנו לנו הארכה להשתמש בכביש הקיים".

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, הגדיר את המצב "רשעות של בית המשפט העליון". הוא אמר כי "יש פה אפליה מצד בג"ץ, שמתייחס ללשם בצורה פחות טובה מאשר הוא מתייחס לערבים. בכל מקום נורמלי, אם למישהו יש תביעת בעלות על הקרקע, דנים בזה והוא מקבל פיצוי. פה יישוב נבנה על פי תב"ע מאושרת וערביה אחת טענה שחלק מהקרקע בבעלותה, ובמקום לדון בנושא ולפצות אותה במידה שטענותיה נכונות כמו בכל מקום נורמלי, בג"ץ קבע שייקוב הדין את ההר ולא ישתמשו בדרך".

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה בהנחת אבן הפינה לבית המדרש "משכן אהוד" באיתמר לזכר משפחת פוגל שנרצחה בביתם בישוב, אפריל 2011. אורי לנץ
"מה אני בתור ראש מועצה צריך לעשות?". גרשון מסיקה/אורי לנץ

"מה אני בתור ראש מועצה צריך לעשות?", שאל מסיקה, "או להיות עבריין ולגרום לילדים לנסוע בדרך לא בטיחות, או להיות עבריין ולהפר את צו בג"ץ". לדבריו, העתירה הוגשה במטרה לחבל בהקמת ההתנחלות החדשה. "היא נזכרה עכשיו בעקבות לחץ של ארגוני שמאל הזויים שנתנו לה כסף על מנת לתבוע, ובג"ץ משחק את המשחק וסוגר את הדרך", אמר.

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "תכנית המתאר להקמת הכביש בתוקף מזה כשלושה חודשים. באשר לעיכוב בהוצאת ההיתר, ניתן לפנות למועצה האזורית שומרון, שהיא הגורם המוסמך להוצאת ההיתרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully