וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך: זרוע ביונית השיבה למטופלים את חוש המישוש

מדענים בארה"ב הצמידו חיישנים לזרועות מלאכותיות של שני גברים. לאחר מכן, קיבעו בניתוח מיוחד אלקטרודות לעצביהם. הודות לכך, הם הצליח לחוש בעצמים. "אשמח להרגיש את ידיה של אשתי", אמר אחד מהם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד הגברים שהשתתפו בניסוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

פריצת דרך בעולם הרפואה: זרועות ביוניות השיבו לשני מטופלים בארצות הברית את חוש המישוש – כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת "Science Translational Medicine". את המחקר ניהלה קבוצת מדענים באוניברסיטת "קייס ווסטרן ריזרב" שבקליבלנד. אחד הגברים שהשתתף בניסוי שביצעו היה איגור ספטיק, אשר איבד את ידו הימנית בתאונה לפני כארבע שנים. לאחר התאונה שחווה, הורכבה לו זרוע מלאכותית, אולם הוא לא הצליח לחוש בדבר.

תחילה, הצמידו החוקרים לזרוע חיישנים. לאחר מכן, בניתוח מיוחד קיבעו לו אלקטרודות על העצבים, אשר תפקידן הוא לשלוח גירויים אלקטרוניים. המדענים הצליחו לשגר צורות שונות של גירויים אלקטרוניים לעצבים באמצעות מחשב. גירויים אלו תורגמו במוחו של ספטיק לתחושות שונות.

בשלב הבא, "מיפו" המדענים את אותן תחושות ל-19 אזורים שונים ביד, מכף היד עד לקצה האגודל, ואז התאימו את החיישנים לצורות השונות של הגירויים האלקטרוניים. לאחר מכן, הם קשרו את עיניו של ספטיק, ובדקו עמו כיצד הוא חש בעצמים מסוגים שונים. חוץ מספטיק, שהשתמש בזרוע הביונית במשך שנתיים וחצי, השתתף בניסוי אדם נוסף שדיווח על הצלחתו והשתמש בזרוע ביונית מסוג זה במשך שנה וחצי.

"אנחנו מאמינים שבטווח זמן שבין חמש עד עשר שנים תהיה לנו מערכת מושלמת שנוכל להרכיבה", אמר לרשת BBC החוקר הראשי בפרויקט, פרופסור דאסטין טיילר. "למטופלים יהיו אלקטרודות על העצבים, שיאפשרו להם לחוש בעצמים בידיהם". ספטיק עצמו התייחס לניסוי וציין: "אני אשמח לחוש את ידיה של אשתי. רק להחזיק בידה יהיה הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לי".

עוד ידיעות בנושא מדע ומחקר:
פרס נובל בכימיה למפתחי המיקרוסקופ הפלואורסנטי
פרס נובל לפיזיקה - לשלושה יפנים שהמציאו את ה-LED
לראשונה: אישה ילדה תינוק לאחר שעברה השתלת רחם

  • עוד באותו נושא:
  • מחקרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully