וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיצוץ בגבול: ישראל בדרך להסלמה מול חיזבאללה?

8.10.2014 / 0:06

בשונה מבעבר, חיזבאללה לא רק קיבל אחריות לפיצוץ המטען בהר דב, הוא גם שלח מסר לישראל שבכוונתו להגיב על פגיעה בריבונות לבנון. ההערכה היא שבזמן קרוב ייראו תקריות נוספות בגבול

צילום: יותם אסרף – ג'יליס, צילומי חובבים; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: לירון בארי

זירת המטענים שבה נתקל אתמול (שלישי) כוח צה"ל בגזרת הר דב, הייתה עוד מסר של חיזבאללה לישראל. מבחינתו, כך נראה, כל תקרית שבמהלכה תגרום ישראל לנפגעים לבנוניים - תזכה לתגובה בגבול עם לבנון ו/או עם סוריה. בניגוד לפעמים קודמות שבהן זהותם של האחראים לפיצוצים או לתקיפות על הגבול לא הייתה ברורה, המסר הפעם היה ברור ופומבי: קבלת אחריות רשמית מצד חיזבאללה.

עוד בנושא
לוחמי יהל”ם נפגעו בפיצוץ המטען שהפעיל חיזבאללה
פרשנות: טעות אחת עלולה להבעיר את האזור
קרבות בלבנון: דאעש וג’בהת א-נוסרה תקפו מוצבי חיזבאללה

הודעה גם הבהירה מדוע הגיעה התגובה הפעם. "קבוצת השהיד עלי חסן חיידר פוצצה מטען חבלה בחוות שבעא (הר דב-א.י)", נאמר בהודעה מטעם הארגון השיעי. חיידר היה אותו חבלן של חיזבאללה שנהרג בחמישה בספטמבר בעת שניסה לפרק מטען חבלה שהוצמד למתקן הציתות הישראלי שהתגלה באותו יום בלבנון. חיזבאללה הבטיח אז נקמה וזו הגיעה בצורת זירת המטענים מהיום.

האירוע אתמול בהר דב, שמצטרף לאירוע נוסף בגבול השבוע, כמו גם הודעת חיזבאללה - מעידות לכאורה על הסלמה באופק. הפוטנציאל של הידרדרות ביטחונית רק הולך וגדל. הארגון השיעי מנסה לסמן קווים אדומים לישראל, שספק אם זו לא תחצה אותם. צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו מן הסתם לנסות ולפגוע בהברחות של אמצעי לחימה בעייתיים מסוריה ללבנון, וחיזבאללה ירגיש עצמו מחויב להגיב גם בפעם הבאה שישראל תתקוף.

האם ישראל תחריף את התגובה לפגיעה הבוטה בשטחה אחרי שכבר ביצעה ירי ארטילרי כבד לעבר לבנון? האם ההתגרות החוזרת ונשנית תוביל לשינוי המדיניות של ירושלים, במיוחד בצל המשך ההברחות? מוקדם לקבוע.

חיזבאללה שעסוק בסוריה יעז לפתוח חזית מול ישראל?

ועדיין, אין משמעות הדבר שיש למי מן הצדדים אינטרס של ממש בלחימה. ישראל של סתיו 2014, לאחר מלחמה של 51 ימים בעזה, עם חור לא קטן בתקציב הביטחון, מחפשת בעיקר שקט. הצמרת הישראלית שמבינה כי מלחמה חדשה עלולה לפגוע עוד יותר במעמדה, חוששת מההשלכות של עימות רחב היקף מול חיזבאללה, עם הרבה יותר רקטות שייפלו בישראל והרבה יותר הרוגים.

הארגון השיעי מצדו מנצל את האווירה הזאת כדי לקבע רף תגובה חדש ולנסח כללי פעולה מול ישראל בשונה מאלה שנהג לפיהם עד כה. אך ספק אם חיזבאללה, שמספר לוחמיו אינו גדול, מבקש לדרדר את המצב לכדי מלחמה או אפילו עימות מוגבל. הארגון התמודד בקיץ הזה עם מלחמה בסוריה, שהחלה כבר לפני יותר משלוש שנים. שלשום נהרגו שמונה מפעיליו בקרבות באזור רכס הקלמון. שליש מהכוח של חיזבאללה נמצא כיום בסוריה ומנהל שם לחימה קשה מול שלל קבוצות סוניות קיצוניות שמבקשות לפגוע בו בכל דרך אפשרית.

מכאן שהסבירות הגבוהה יותר לחודשים הקרובים היא שמדי פעם אולי נהיה עדים לתקריות על הגבול, חימום של הגזרה ועצירה רגע לפני הסלמה רבתי. מצד שני, גם ב-2006 אף אחד לא ציפה שחטיפת חיילים תוביל ליותר מחודש של מלחמה.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

(עדכון ראשון: 19:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully