וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הנחיית המנכ"ל: רשות ההגירה ממשיכה לזמן זרים ל"חולות"

דסבלה גברזגביה, מבקש מקלט מאריתריאה, קיבל זימון למתקן השהייה יום לפני פסיקת בג"ץ בנושא. למרות ההנחיות, הזימון לא בוטל. רשות ההגירה: "ככל הנראה מדובר בטעות אנוש, הזימון יבוטל"

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
"הנתין לא יהנה מה'תפר' שבין קבלת החלטת בג"ץ ליישומו בפועל". מבקשי מקלט מפגינים במתקן "חולות"/יותם רונן

למרות פסיקת בג"ץ והנחיית המנכ"ל אמנון בן עמי, ברשות האוכלוסין וההגירה ממשיכים להנפיק למבקשי המקלט זימונים למתקן "חולות" שבנגב. לפני שבועיים פסק בג"ץ כי המקום מפר את זכויותיהם הבסיסיות של מבקשי המקלט השוהים בו ודינו להיסגר בתוך 90 ימים, ושבוע לאחר מכן הודיעה הרשות כי היא תפסיק לזמן למתקן השהייה את מי שטרם זומן אליו.

יום לפני שבג"ץ נתן את פסיקתו בנושא, זומן דסבלה גברזגביה, מבקש מקלט מאריתריאה, לתשאול - הליך משפטי שנועד לבחון מכלול נסיבות לפני זימונו של אדם למתקן השהייה. כשהגיע בשבוע שעבר לסניף לשכת הרשות במרכז תל אביב כדי לחדש את אשרת השהייה שלו, קיבל זימון למתקן "חולות". באותו יום הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה כי היא מפסיקה לזמן מבקשי מקלט נוספים למתקן, וכי יבוטלו הזימונים שניתנו אחרי פסיקת בג"ץ.

עוד בנושא:
תושבי דרום תל אביב הגישו תלונה נגד מבקשי המקלט
סער על ביטול חוק ההסתננות: "להגביל סמכויות בג"ץ"
מינואר: זינוק של 300% בעזיבה מרצון של מבקשי מקלט

מאות מבקשי מקלט השוהים במתקן צועדים בצעדת מחאה בגבול מצרים, יוני 2014. יותם רונן
"הליך פורמלי וריק מתוכן". מבקשי מקלט בצעדת מחאה לגבול מצרים, לפני ארבעה חודשים/יותם רונן

גברזגביה חזר היום ללשכה בתל אביב לתשאול חוזר שבמהלכו ביקש לבטל את זימונו, אך הופתע לגלות כי לא רק שפקידי הרשות לא ממהרים לבטל את הזימון, אלא הם עומדים על כך בתוקף ואף הודיעו לו כי עליו להתייצב במתקן. "הוסבר לנתין כי את הזימון לתשאול טרם הפנייה קיבל ב-21 בספטמבר, ומאז מתחיל להיספר זמן ההפניה", נכתב בפרוטוקול השימוע. "מכיוון שהחלטת בג"ץ היא מ-22 בספטמבר, הרי הוא אינו 'נהנה' מפסיקתו וחלה עליו עדיין חובת ההפניה. מכיוון שהנתין לא העלה טענות חדשות המונעות את השמתו ב'חולות' ולא עלו כאלה בתשאולים שנערכו לו, הרי שההחלטה על ההפניה בעינה עומדת ועל הנתין להתייצב במועד שנקבע לו".

עוד נכתב בפרוטוקול: "אין שינוי בנתונים ובנסיבות שהביאו להחלטה על ההפניה לחולות. הנתין גם לא ייהנה מה'תפר' שבין קבלת החלטת בג"ץ ליישומו בפועל". זאת, בניגוד גמור לפסיקת בג"ץ והנחיית מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, שלפיהן יוקפאו כלל הזימונים למתקן עד לגיבוש חוק חדש עליו עומלים כמה משרדי ממשלה בימים אלו.

המקרה של גברזגביה אינו היחיד. במוקד לפליטים ומהגרים ידוע על מקרים נוספים בהם מבקש מקלט קיבל זימון למתקן "חולות" משום שמועד התשאול קדם לפסק הדין של בג"ץ. "בית המשפט העליון הבהיר שצריך לקיים שימוע בנפש חפצה לפני הזימון לחולות", אמר גורם במוקד. "אלא שרשות האוכלוסין מוכיחה פעם אחר פעם שמדובר בהליך פורמלי וריק מתוכן. המוקד לפליטים ולמהגרים קורא לרשות האוכלוסין לכבד את פסיקתו של בית המשפט העליון ואת התחייבותו של ראש הרשות, אמנון בן עמי, ולחדול לאלתר מזימונם של מבקשי מקלט למתקן שבית המשפט קבע שיש לסגור אותו בתוך 90 יום".

כעת חוששים במוקד כי סוגיית הזימונים ואי-ביטולם תוביל לפיטורים המוניים של מבקשי מקלט על ידי המעסיקים, בהם כאלו שזומנו לתשאול לפני פסיקת בג"ץ וכן מבקשי מקלט שקיבלו זימונים למתקן ממועד הפסיקה ואחריה.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "הנחיית המנכ"ל עודנה בתוקף וככל הנראה מדובר בטעות אנוש. אנו מתנצלים והזימון האמור יבוטל".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully