וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרכטנברג: "פערי המחירים בין ישראל לעולם בלתי נתפסים"

6.10.2014 / 22:28

פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה להורדת יוקר המחיה בעקבות המחאה החברתית בקיץ 2011, אמר עוד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "לא מסוגל להוביל את הנושא החברתי-כלכלי"

הרצאה של מנואל טרכטנברג, אוניברסיטת תל אביב, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
"העובדה כי ברלין קורצת לצעירים ישראלים היא סכנה ממשית". פרופ' מנואל טרכטנברג/נמרוד סונדרס

פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה להורדת יוקר המחיה, התייחס היום (שני) לפערי המחירים בין ישראל לעולם ואמר כי הם "בלתי נתפסים". במרכז להעצמת האזרח התייחס טרכטנברג לעבודתו בוועדה לאחר פרוץ המחאה החברתית בקיץ 2011, ואמר: "אם הייתי צריך לקבל את אותן ההחלטות שלא בלחץ שבו הייתה הוועדה נתונה – בתוך 49 ימים - יכול להיות שהייתי מקבל החלטות אחרות". לדבריו, "הכישלון הגדול ביותר של יישום מסקנות הוועדה הוא בתחום הדיור".

עוד בוואלה! חדשות:
ארה"ב עונה לנתניהו: "ערכינו הובילו אותנו לממן את כיפת ברזל"
הפריפריה נגד לפיד: "הקיצוץ בהטבות המס - שערורייה"
הבלגן חוגג: הודעה מפוברקת על מינויים במשטרה

טרכטנברג הוסיף כי "בכדי לפתור את בעיית יוקר הדיור צריך פעולה מאסיבית בתחום ההיצע. ראש ממשלת ישראל לא מסוגל להוביל את הנושא החברתי-כלכלי – לא בסיטואציה הקיימת בישראל. יש פה קשיים שייחודיים לנו שמקשים מאוד על הובלת הנושא החברתי-כלכלי. בתחום יוקר המחיה הייתה התקדמות, אבל כשמשווים מחירי מוצרים בין סופרמרקט אחד לשני, העובדה כי ברלין קורצת לצעירים ישראלים היא סכנה ממשית".

"מחירי הדיור בשיא של כל הזמנים"

"שלוש שנים אחרי המחאה, הגיע הזמן לעשות ניתוח רטרוספקטיבי מתוך צורך אמיתי כדי להתקדם הלאה", המשיך פרופ' טרכטנברג. "השאלה האמתית היא מה השיגה המחאה? המחאה הצליחה בכך שהציבה את הנושא הכלכלי- חברתי בקדמת הבמה לאחר שנים שבהן הוא נדחק הצידה. יש גם שורה של כשלונות – הגדול ביותר הוא בתחום יוקר המחיה ובפרט בתחום הדיור. מחירי הדיור לא רק שלא נעצרו אלא המשיכו לטפס מעלה מעלה והיום הם בשיא של כל הזמנים. הכישלון הזה עיצב בצורה דומיננטית את תחושת הציבור בעקבות המחאה".

צעדה לכיכר רבין מכיכר הבימה במחאה על יוקר המחיה, באוקוטבר 2011. דרור עינב
הפגנה בתל אביב באוקטובר 2011/דרור עינב

הוא התייחס לשוויון בנטל ואמר: "הייתה התקדמות משמעותית בנושא – אולם זהו צעד קטן, הדרך עוד ארוכה וכלל לא ברור אם נגיע למחוז חפצנו. אין כיום בשום מקום בעולם נוסחה גואלת – נוסחה למדיניות חברתית-כלכלית שיודעת לשמר את כלכלת השוק ויחד עם זאת להפחית בצורה משמעותית את בעיית אי השוויון שנמצאת כרגע במצב יותר חמור מתקופת המהפכה התעשייתית במאה ה-19".

טרכטנברג קישר בין המצוקה הכלכלית למשבר המדיני. "החברה הישראלית כיום לא מסוגלת להתמודד באופן אמיתי עם הקונפליקט הפלסטינאי בגלל הפרגמנטציה שקיימת", הסביר. "אנחנו קודם כל צריכים להתאחד וזה יכול להתקיים תחת הכמיהה הזאת לצדק חברתי. אנחנו לא יכולים להסכים על גבולות הארץ אבל אפשר להסכים על שוויון בנטל וצדק חברתי. אנחנו לא יכולים להסכים על פתיחת חנויות בשבת אבל יכולים להסכים על קביעת נורמות שכר ביתר ימי השבוע".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully