וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקנדל: 500 מורים יחזירו שכר בשל "טעות חישוב"

המורים והמורות התבקשו להחזיר את הכסף בשל טעויות בחישוב השכר שנגרמו בשל המעבר להסכמי "אופק חדש". בחלק מהמקרים משרד החינוך דרש לקבל סכומים של עד 100 אלף שקל

שר החינוך שי פירון במסיבת עיתונאים בה מודיע על ביטול הפסיכומטרי. ינואר 2014. דרור עינב
טעות חישוב רצינית. שר החינוך שי פירון/דרור עינב

משרד החינוך פנה בשבועות האחרונים ל-500 מורים ומורות מרחבי הארץ ודרש מהם להחזיר לקופת המשרד סכומים אסטרונומיים של כסף בשל "טעות חישוב שכר". לטענת המשרד, טעויות החישוב – שאצל חלק מהמורים והמורות מגיעות לסכומים של עד 100 אלף שקלים משכרם – נגרמו בשל מעבר להסכמי "אופק חדש" ומתן הגדרות שכר וקידום שגוי של מורים כתוצאה מכך.

עוד בוואלה! חדשות:
סוכל פיגוע: נלכד פלסטיני שחדר מעזה לישראל עם סכין
עוד ניצב פורש: יוסי פריינטי לא יתמודד על המפכ"לות
לפיד: תעריף החשמל יוזל ביותר מ-10% כבר בינואר

בחלק מהמקרים מדובר בטעויות חישוב שכר הנפרשות על פני שמונה שנים ואף יותר. חלקם פנו למשרד החינוך בניסיון לברר את פשר הגזרה הכלכלית שנכפתה עליהם, אך לא קיבלו הסברים על פי אילו חישובים נערכו דרישות השכר. הם גם לא זומנו לשימוע ולבירור למרות שדרשו זאת ולחלקם פגע משרד החינוך בשכרם באופן מידי, כבר בתלוש המשכורת הראשון של שנת הלימודים החדשה, בניגוד לחוק. על פי גורמים במשרד החינוך, לאחר שהבינו את גודל הטעות, משרד האוצר הקציב עד ל-31 באוגוסט להפחית את שכרם של המורים בגלל מאות המכתבים שיצאו למורים הזועמים בפתח השנה החדשה.

"לוקחים לי את הכסף בלי לתגמל אותי"

"הכול היה בסדר עד ה-1 בספטמבר, אז ללא כל הודעה מוקדמת גיליתי תלוש משכורת שכל מרכיביו הופיעו עם מינוס", תיארה שירי גולצאקר, מחנכת ורכזת שכבה בבית ספר יסודי בהרצליה מזה שש שנים. "בסוף היה כתוב 0 שקלים בבנק וחוב למשרד החינוך של 18 אלף שקל. הייתי המומה, פניתי למשרד החינוך ונאמר לי שם שהם גילו שעשו טעות כשהם העסיקו אותי ושהיו צריכים לשלם לי פחות כסף, ולכן מורידים אותי דרגה, לוקחים לי את כל הכסף ולא מתגמלים אותי על מה שלמדתי".

גולצאקר טענה כי בשל טעות החישוב יורידו לה שלוש משכורות מלאות. "ניסיתי להסביר להם שהטעות שלהם והיא לא שלי, גילו אותה אחרי שש שנים והתשובה שקיבלתי הייתה או פריסת חובות עם ריבית או הליכי גבייה", הסבירה. "מעולם לא שלחו לי פירוט איך הגיעו לחוב הזה, אני פשוט אמורה להאמין להם".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"גורמים לאנשים הגיעו למערכת החינוך מאידיאולוגיה לברוח ממנה"/בן קלמר

המורה המתוסכלת, בוגרת הסבת אקדמאים להוראה ובעלת תואר MBA במנהל עסקים, שסיימה עם ציון לשבח, עזבה לפני שש שנים עבודה מתגמלת בתחום ההייטק. היא ויתרה על 50% משכרה ועברה לעבוד במשרד החינוך מטעמי אידיאולוגיה. גולצאקר נכנסה למערכת החינוך בדירוג שכר 1, בהתאם למדרגות השכר שנקבעו בהסכמי "אופק חדש", השלימה לימודי תעודת הוראה במהלך השנתיים הראשונות לעבודתה ובמקביל השתלמה ב-60 שעות על חשבונה הפרטי וללא תמורה על מנת שתוכל להתקדם בדרוג השכר במהירות האפשרית.

ואולם, במצב הנוכחי שנוצר היא לא תתוגמל על אף שעת השתלמות אחת ששילמה עליה. "הייתי אמורה להיות בדרגה 3, אבל החזירו אותי לדרגה 1", אמרה בכעס. "לא ייתכן שיקבעו איתך משהו בכניסה שלך לעבודה ואז יתחרטו. אני באתי מעולם העבודה הפרטי, שם מכבדים חוזי עבודה ואתה יודע כמה אתה תרוויח. נכנסתי למערכת על בסיס המשכורת שהבטיחו לי, התקדמתי בתוכה, אני נבחרתי על ידי משרד החינוך כאחת מ-30 מורים מובילים במדינה לכתיבת תכניות לימוד מבוססות מחשב לכלל מורי הארץ וככה הם נוהגים כלפיי?".

לדבריה, "חשוב לי להסביר שבדרך הזו הם גורמים לאנשים הגיעו למערכת החינוך מאידיאולוגיה לברוח ממנה. אם אני אצטרך לשלם את הכסף, זה היום האחרון שלי במערכת החינוך. וחשוב לי ליידע אקדמאים שעושים הסבה, שמשרד החינוך פשוט לוקח לך את הכסף לאחר כמה שנים באופן לא מוסבר וחד צדדי. אפילו שימוע שביקשתי לא מוכנים לתת לי".

"לא סביר לבקש את הכסף אחרי שבע שנים"

גם מורן, מורה בבית ספר יסודי באזור המרכז, קיבלה הודעה על חוב למשרד החינוך בסך 95 אלף שקל ככל הנראה בגין סיום לימודי הוראה בפרק זמן שעבר את הזמן המופיע בהסכמי השכר של "אופק חדש". החוב שהיא נדרשה לשלם נוגע לשבע שנות הוראה, אך מורן ובעלה יוסי לא נשארו חייבים וביקשו ממשרד החינוך הקפאת הליכים עד לבירור. לטענתם, טרם קיבלו אישור לכך ובינתיים כבר הוריד המשרד סכום ניכר משכרה בתחילת החודש. "כבר היו פסיקות במקרים כאלו בבית משפט, דיונים דומים שנעשו על חברות ממשלתיות, אם זה ממשרד הביטחון או גופים פרטיים ובית המשפט לא תומך בזה, מהסיבה שיש זמן סביר לגלות את הטעות, ולבוא אלינו אחרי שבע שנים ולומר 'עשינו טעות, תביאו לנו קרוב ל-100 אלף שקלים' זה ממש לא סביר", אמר יוסי בזעם.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר בלפור בתל אביב, ספטמבר 2014. דרור עינב
"אם אצטרך לשלם את הכסף, זה היום האחרון שלי במערכת החינוך"/דרור עינב

"אנחנו הסתמכנו על המשכורות של אשתי, היא הרוויחה בממוצע 4,800 שקל בחודש", טען יוסי. "הם טוענים שהיא הייתה צריכה לקבל משכורת של 2,800 שקל בחודש. במשך שבע השנים האלו בנינו כלכלת בית יציבה, רכשנו דירה, יש לנו אוטו, הוצאות של הילדים, אנחנו מתגלגלים לפי היכולות שלנו. מה גם שבהסכם 'אופק חדש' שמעולם לא קראנו אותו עד עכשיו ואשתי גם לא חתמה עליו, רשום שם במפורש, שבמקרה כמו של אשתי, היו צריכים להודיע לה על הרעה בתנאים אחרי שנתיים, עד ספטמבר של השנה השנייה לעבודתה - ולא עשו את זה, כך שלא העלינו על דעתנו שיש כאן בעיה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במסגרת פעולות הבקרה, אשר ערכה חשבו?ת המשרד (במעבר ל"אופק חדש"), נמצא כי כ-500 מורים קיבלו שכר יתר, בעוד שכ-5,000 מורים קיבלו שכר נמוך מזה המגיע להם על פי דין. בתוך כך, הוחלט, לבצע את ההתאמות הנדרשות לשתי האוכלוסיות הללו. המורים, ששכרם היה נמוך, יקבלו את תוספת התשלומים הנדרשת ואילו המורים אשר קיבלו תשלומי יתר, שכרם יקוזז באופן הדרגתי, כך שהוא לא יעלה על רבע ממשכורתם".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

(עדכון ראשון: 17:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully