וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שימו לב, הגג שלכם בוער": לילה עם הכוחות במעוז החמאס

20.6.2014 / 14:06

כל לילה נכנסים חיילי גדוד צבר ללב ג'נין ופועלים נגד תשתית הטרור הענפה בעיר, תוך שהם נתקלים בהתנגדות עזה מצד התושבים. כתבנו ליווה אותם. "אנחנו ערוכים לכול", הם מבהירים

צילום: שלומי גבאי, עריכה: קשת סידי

גדוד צבר של חטיבת גבעתי אמור היה לסיים בשבוע שעבר פעילות מבצעית בגזרת ג'נין. ואז, אחרי ארבעה חודשים רוויים במעצרים של עשרות מבוקשים ואיתור אמצעי לחימה בגזרה, הגיעה ההודעה על החטיפה: "קיבלתי הודעה על שלושה נערים חטופים והדבר הראשון שעשיתי זה לבדוק שכל החיילים שלי נמצאים", מספר מפקד הגדוד, סגן-אלוף לירן חג'בי. "הדבר השני היה הנחיה ברורה שכל המעברים בגזרתי סגורים מחשש שינסו להבריח את הנערים אל מחוץ לשטחים".

הגדוד בפיקודו של סא"ל חג'בי זכה לשבחים באוגדת יהודה ושומרון לאחר שהצליח להוריד בגזרת ג'נין - שנחשבת לבירת חמאס בגדה - את כמות בקבוקי התבערה, מטעני החבלה והחדירות ליישובים בהיקף של כ-70%. למרות שהיו אמורים לרדת מהגזרה לטובת חייל שריון, בעקבות מבצע "שובו אחים" הוחלט שגדוד "צבר" יהפוך לגדוד התקפי שיבצע מדי לילה מבצעים מורכבים בג'נין. בשבוע החולף ביצעו לוחמי הגדוד שישה מבצעים במהלכם נעצרו שמונה מבוקשי חמאס ונתפסו אמצעי לחימה רבים.

חטיפת הנערים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
דודו של אחד החטופים: "ההערכה על בסיס מידע שהם בחיים"
דיווח פלסטיני: נער בן 13 נהרג מירי צה"ל ליד חברון
אישום: ביצעו "תג מחיר" לאחר הפגנה למען החטופים

חייל צה"ל במשרדי חמאס בג'נין לאחר פריצה. אמיר בוחבוט ושלומי גבאי, מערכת וואלה! NEWS
חייל גדוד צבר לאחר פשיטה על משרדי חמאס בג'נין/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט ושלומי גבאי

בלילה שבין יום רביעי לחמישי פשטו סא"ל חג'בי ולוחמיו על קן הצרעות האמיתי בעיר: מחנה הפליטים. אחרי עשרה ק"מ של הליכה דרך שטחים בנויים, נתקלו הלוחמים בחמושים מטווחים קרובים וניהלו איתם קרבות ירי. הכוחות הצליחו לפגוע בשני חמושים ובשני משליכי מטעני חבלה. סא"ל חג'בי, שהיה סמח"ט שגיא בתקרית ב-2011 כשמחבלים הרגו שישה אזרחים ישראלים וחייל בגבול מצרים, הבין מהר מאוד את חשיבות המבצעים בג'נין. "אמרתי ללוחמים שלי להתרכז רק במשימה, כי כל רגע יכולה לבוא מהמבוקשים שעצרנו 'ידיעת זהב' שתביא לאיתור מקום החטופים", הוא אומר.

אמש (חמישי) ישבו במשרדו של סא"ל חג'בי מפקדי הפלוגות של הגדוד, כשעיניהם טרוטות. בשבוע החולף הם יצאו מדי לילה לפשיטות על ג'נין וכעת הם נערכים לאישור פקודות אחרונות לפני מבצע נוסף בעיר, אליו הצטרפתי יחד עם צלם וואלה! חדשות שלומי גבאי. "המ"פים של צבר לא צריכים יותר מדי הסברים על הגזרה", מספר המג"ד אחרי תדריך עם רכז השב"כ. "שיא הפעילות שלנו היה מעצרו לפני שלושה חודשים של חמזה אבו אל היג'ה", הוא מגלה. "הימ"מ חיסל אותו אבל אנחנו הרגנו במעגל החיצוני באותו אירוע שניים מאנשיו שבאו להגן עליו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הגג בוער"

02:00 - אנחנו יושבים עם סא"ל בג'יפ הממוגן שלו, מחכים להתחיל בכניסה. "הכניסה לג'נין תמיד תהיה מלווה במודיעין", מסביר המג"ד. משסיים לדבר, הוא מקבל עדכון מחוליית 'רוכב שמיים' המאבטחת את ציר הכניסה באמצעות מזל"ט ש"מחכות להם הפתעות בדרך".

02:09 - השיירה יוצאת לדרך ונכנסת ללב העיר ג'נין. "אנחנו נעים על פי תכנית. ממתין לעדכונים והגעה ליעדים", מעדכן סא"ל חג'בי. מטרת הפשיטה כוללת מעצרי מבוקשים, חקירות בשטח, ואיסוף מודיעין על פעילי חמאס.

02:31 - חולפים על פני אזרחים בכניסה לעיר. "אלו יכולים להיות תצפיתנים אבל כבר מאוחר להם", הוא אומר. "הכוחות שלנו כבר הגיעו ליעדים. סביב הבתים יכולה להתפתח במהירות הפרת סדר אלימה. בני משפחה שיבואו להגן עליהם והתנגדות של המבוקשים עצמם. אנחנו ערוכים לכול".

חייל לפני פשיטה על בית בג'נין. אמיר בוחבוט ושלומי גבאי, מערכת וואלה! NEWS
פעילות לילית בג'נין/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט ושלומי גבאי
לוחמי גבעתי פועלים במסגרת מבצע שובו אחים בג'נין. שלומי גבאי
מעצר בג'נין/שלומי גבאי

02:38 - מפעיל המזל"ט מזהה חוליות מחבלים מתקרבות אל אחד הכוחות כשבידיהם בקבוקי תבערה. שלושה בקבוקים מושלכים על השיירה, וכמה סלעים פוגעים בג'יפ המג"ד. ככל שאנו מתקדמים בנסיעה לעבר היעדים הבנייה נעשית צפופה יותר ויותר.

02:41 - מפעיל המזל"ט מעדכן את הכוח כי מעבר לסמטה ממתינים להם שישה נערים. לפתע מתחיל מטח של אבנים לעבר השיירה, ותוך שניות מושלכים בקבוקי תבערה. ג'יפ המג"ד נפגע שוב. סא"ל חג'בי פורק מהג'יפ, ומנסה להרתיע את המיידים באמצעות ירי באוויר. כשאחד מהם מתקרב אל הכוח ומנסה להשליך בקבוק, מכוון המג"ד את הנשק ופוגע ברגליו.

02:43 - סא"ל חג'בי פונה לצוות שנוסע על ה"ספארון" (כלי רכב ממוגן שמסיע למעלה מעשרה לוחמים - א"ב): "שימו לב", הוא אומר להם. "הגג שלכם בוער מבקבוק תבערה. תדאגו לכבות את הגג כשאנחנו עוצרים". השיירה חולפת על פני סמטאות שנחסמו באמצעות פחי זבל, צמיגים בוערים וסלעים. שלושה מטעני חבלה מושלכים בזה אחר זה על הכוח, אולם לא נרשמו נפגעים.

03:04 - כוחות הגדוד מכתרים את בית המבוקשים ומתחילים לבצע תחקירים ומעצרים עם אנשי השב"כ. במקביל, מכתר כוח גדול בפיקודו של המג"ד מבנה רב-קומות בו נמצאים משרדי חמאס. בזה אחר זה מושלכים אבנים ובקבוקי תבערה לעבר הכוח שחוסם את הרחוב. אחד הלוחמים פותח באש לעבר רגליו של אחד המחבלים.

"אם יורים עלייך, אתה יודע מה אתה צריך לעשות"

03:10 - כוח של הגדוד מטפס אל הקומה האחרונה שך המבנה ומכה באמצעות פטיש על דלת הפלדה. הכוח פורץ פנימה בזמן שברוב מתאספים עשרות צעירים פלסטינים ומיידים אבנים. בנוסף, שני מטענים מושלכים לעבר הכוח המאבטח. בזמן שלוחמי צבר יורדים מהבניין, מתקבל דיווח במערכת הקשר של המג"ד כי מחבל חמוש התקרב לכוח. אחד הלוחמים ירה בו וזיהה פגיעה.

03:22 - נעים לעבר היעד הבא. מתקבל דיווח על כך שמעבר לסמטה ממתינים פלסטינים שחסמו את נתיב הנסיעה. "אני לא מתעמת במקומות שאני לא צריך", מסביר סא"ל חג'בי ומורה לנהג לעקוף את הנתיב.

03:25 - אחד מהג'יפים בשיירה מדווח שעוקב אחריו אופנוע עליו שני מחבלים שנראים חמושים. "אם הם יורים עלייך אתה יודע מה אתה צריך לעשות", מגיב המג"ד בנחרצות.

03:32 - חולפים בלב אזור צפוף על פני שדרת עצי פיקוס מעוצבים, שמסביבם זוהמה ושבילי הליכה ללא מרצפות. שלטי החוצות מעידים על כך שגם בג'נין יש מבצעי מכירת טלוויזיות לקראת המונדיאל.

לוחמי גבעתי פועלים במסגרת מבצע שובו אחים בג'נין. שלומי גבאי
לוחמי גבעתי פועלים במסגרת מבצע שובו אחים בג'נין/שלומי גבאי

03:39 - השיירה, שמובלת על ידי רכז שב"כ, נעצרת מול בית. הכוח הראשון פורק מהרכבים הממוגנים כדי לאבטח את השיירה לפני הפריצה. רכז השב"כ הולם באגרופיו על הדלת וקורא למבוקש שהוא חושד שנמצא בפנים לפתוח את הדלת. "איפתח אל-באב (פתח את הבית – א"ב)", הוא צועק. בשלב מסוים מורה המג"ד על פריצה לבית. תוך חצי דקה הכוח מתחיל לסרוק את המבנה.

03:46 - המבוקש לא נמצא בבית. הכוח מבצע סריקה. תמונות של מחבלים על הקירות. "תפקחו עיניים על המ.פ (מחנה פליטים – א"ב) שלא באים לי משם חמושים שסיימו לראות את המונדיאל", מורה אחד הקצינים לחיילים.

04:17 - השיירה מתחילה בתנועה חזרה. "תענוג", מתרווח המג"ד בכיסא הקדמי, "היום זו פעם ראשונה מזה חצי שנה שהגדוד כולו ישב יחד לארוחת ערב שישי".

04:21 - אחד הצירים המרכזיים נחסם בפחים ובצמיגים בוערים. בקבוקי תבערה מושלכים לעבר הכוח. המג"ד משנה את ציר הנסיעה כדי לעקוף את חוליות הצעירים והעשן הסמיך בסמטאות. "אם 'בקתביסטים' (כינוי למשליכי בקבוקי תבערה – א"ב), זורקים עלייך אתה לא מהסס", מבהיר המג"ד לאחד המפקדים בקשר.

04:36 - הכוח חוזר למוצב. המג"ד מכנס את הלוחמים לשיחה אחרונה. "אני גאה בכם על מקצועיות, על נחישות. אני מקווה שהמבצע הזה כמו שאר המבצעים שהיו ועוד יהיו בגזרה הזו יתרמו להצלחה הכללית של המבצע כולו ולהשבת החטופים הביתה".

04:55 - הלוחמים מקבלים הודעה: בשעה 07:30 מסדר כוננות ברחבה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

מג"ד צבר סא"ל לירן חגבי מורה לפרוץ לבית בג'נין. אמיר בוחבוט ושלומי גבאי, מערכת וואלה! NEWS
מג"ד צבר סא"ל לירן חגבי מורה לפרוץ לבית בג'נין/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט ושלומי גבאי
לוחמי גבעתי פועלים במסגרת מבצע שובו אחים בג'נין. שלומי גבאי
לוחמי גבעתי פועלים במסגרת מבצע שובו אחים בג'נין/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully