וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובד לשעבר בחברת החשמל: חשפתי כשלים - ופוטרתי

16.4.2014 / 16:27

עובד לשעבר בחברת החשמל, שהתריע לטענתו על כך שמערכת שנרכשה בחצי מיליארד שקל לא מתפקדת, תובע את החברה בטענה כי פוטר ממקום עבודתו. חברת החשמל: "ממציא סיפורים"

מורן גינוסר, תובע את חברת החשמל, עם עורכי דינו, אפריל 2014. דרור עינב
"איומים על חיי". העובד מורן גינוסר/דרור עינב

חברת החשמל רכשה ביותר מחצי מיליארד שקלים מערכת למניעת הפסקות חשמל, ופיטרה את העובד שהתריע כי אינה מתפקדת - כך נטען בכתב תביעה שהגיש העובד, מורן גינוסר, לבין הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד חברת החשמל.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד מיוחד: הרגעים הראשונים לאחר הפיגוע בליל הסדר
למה לבנט לא כדאי להתפטר
חשש כבד לחיי 300 נוסעים בטביעת מעבורת מול קוריאה

גינוסר, מנתח מערכות במקצועו, הועסק בחברת החשמל במשך כעשור. במהלך שנות עבודתו קודם גינוסר, ובתפקידו האחרון היה חבר בצוות שתפקידו להטמיע את מערכת ה-DMS (Distribution Management Systems) - מערכת שרכשה חברת החשמל מחברת "סימנס" בשנת 2002 ואשר תפקידה לקצר באופן משמעותי את משך הזמן שדרוש כדי להחזיר ללקוחות את זרם החשמל שפסק. בהודעה שפרסמה החברה בשנת 2002 נטען כי משך הדקות בהן לא זורם חשמל לבתי הצרכנים יפחת ויגיע עד 100 דקות בשנה.

אלא שבפועל, מאז הותקנה המערכת בשנת 2007, לא רק שהמערכת לא השיגה את מטרתה, משך הזמן של הפסקות החשמל התארך, והגיע מ-121 דקות בשנת 2007 ל-234 דקות בשנת 2013.

מנכ"ל חברת חשמל  אלי גליקמן ויו"ר דירקטוריון חברת חשמל יפתח רון טל במסיבת עיתונאים על צריכת החשמל תל אביב, יולי 2012. דרור עינב
יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל/דרור עינב

המערכת נרכשה מחברת "סימנס" זמן קצר לאחר שהשופט בדימוס, דן כהן, סיים את כהונתו כדירקטור בחברת החשמל. שש שנים מאוחר יותר הורשע כהן בקבלת שוחד מנציגיה הישראלים של חברת סימנס בישראל. גינוסר פנה למנהליו, והתריע בפניהם על כך שהמערכת לא מתפקדת ואף מסוכנת לציבור. גינוסר הסביר כי המערכת מזהה קווי מתח גבוה באופן שגוי. כתוצאה מכך, חל בלבול במערכת הזיהוי, וקו המתח הגבוה שנפגע מופיע במערכת תחת שם או מספור של קו אחר, עובדה שגורמת להטעיית המפקח, אשר עלול לחבר קו שגוי, קו עם חוטים קרועים על הקרקע, או קו מקוצר במקום קו אחר שכשל ואשר אליו התכוון.

"הדבר מהווה סכנת חיים לעובדי החברה ולמשתמשים ואף בזבוז של משאבי המערכת ושעות עבודת אדם", נכתב בכתב התביעה. גינוסר טוען בנוסף כי אלגוריתם שייעודו איתור הפרעה ברשת החשמל אשר היה חלק מחבילת הבסיס של המערכת שנרכשה, מעולם לא פעל, ועל כן אינו משמש לאיתור תקלות.

"במהלך הסערה האחרונה ביקש מהציבור יו"ר החברה יפתח רון טל לעזור לחברה לזהות כבלים קרועים. זה מגוחך, הרי בדיוק לשם כך רכשו את המערכת", אמר גינוסר לוואלה! חדשות. גם רכיב אחר של המערכת, שייעודו בידוד הקטע המופסק באספקה והשבת האספקה התקינה לקטעים התקינים לא פעל מעולם. רכיב אחר, שמטרתו להתריע על תקלה בחדר הפיקוח בחברת החשמל באמצעות הרמקולים, לא תפקד בצורה תקינה, ולפיכך הוחלט בחברת החשמל לפתור את הבעיה בצורה מקורית: הרמקולים שאמורים להשמיע את ההתרעות בחדרי הפיקוח במחוזות פשוט הושתקו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"לא מפחד מאיומים"

גינוסר פנה למנהליו, אולם לא נענה. בכתב התביעה, אותו הגישו עורכי הדין ערן לאופמן וניר בן חמו, נטען כי "יותר מכך, לחרדתו אף גילה כי מנהליו אף אינם מרוצים ממעורבותו זו, כאשר במקרה הטוב הורו לו הממונים עליו לחדול מתיקון הכשלים ובמקרה הרע אף נזפו בו על כך. כשסירב התובע להפסיק את פעילותו והתרעותיו, אף זכה לקבלת איומים של ממש על חייו".

מסכת האיומים לכאורה מפורטת בכתב התביעה, שבה טוען גינוסר כי "ביום 28.2.13, כאשר היה מחוץ לעבודה, הוא קיבל שיחת טלפון אנונימית מאדם לא ידוע לו, שהזדהה כחבר של בכירים בחברה. בשיחה זו אמר אותו אדם לתובע ש'יחזור בו מהמכתב אותו כתב למנהל משאבי אנוש אחרת הוא יפגע במשפחתו של התובע'". לטענת גינוסר, הוא פנה למנהליו אך אלה לא עשו דבר בנדון. אולם, מסכת האיומים לא נסתיימה בכך. לדבריו, "ביום 3.3.13, בסביבות השעה 17:00 קיבל התובע שיחת טלפון נוספת אך הפעם לטלפון במשרדו בחברת החשמל, מאותו אדם מאיים ומסר השיחה היה זהה למסר שהועבר ב-28.2.13".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נזקי הסופה בדצמבר 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני לא מפחד מהאיומים", אמר גינוסר לוואלה! חדשות. לדבריו, "גם כשישבתי בשקט, ניסו לפגוע בי במקום העבודה שלי בחברת 'נתיבי גז' ולכלכו את השם שלי. אני בסך הכול רוצה לפרנס את המשפחה שלי, להביא משכורת הביתה. קודם כל אכפת לי משני הילדים שלי. עובדים בחברת החשמל צריכים להבין שאכפת לי מהחברה יותר מהמנהלים. בארבע השנים הראשונות שלי, כשהייתי קורא מונים, הכנסתי לחברה כספים כשאיתרתי שימושים בלתי חוקיים ברשת החשמל, בעשרות מיליוני שקלים בשנה. השקעתי בזה והיה חשוב לי".

במקביל, התלונן גינוסר ברשות החשמל כי מערכת ה-DMS אינה מתפקדת. בנוסף, הגיש תלונה למבקר המדינה. אלה הביאו לטענתו להעברתו "לתפקיד נחות ואיזוטרי שלא הלם את כישוריו והכשרתו במוקד תקלות, וזאת בשל טענות חסרות שחר שהועלו על ידי ראש המדור של התובע, בטענה שהתובע פגע בזדון במערכות הקריטיות של חברת החשמל". הפגיעה בגינוסר לא נשארה רק בתחום המקצועי. לטענתו, הוא גם הודר מכל ערבי הגיבוש והחגיגות של המחלקה בה עבר. בסופו של דבר, באפריל 2013 פוטר מתפקידו בחברה. ארבעה חודשים אחרי שפוטר גינוסר מעבודתו, בחודש אוגוסט 2013, פרסמה ועדה בחברת החשמל שבחנה את תפקוד המערכת מסקנות ביניים בהם נכתב כי "המערכת מסכנת את הציבור". זאת, בניגוד לדוח קודם שפרסמה החברה בשנת 2011, בו נכתב כי "למערכת יתרונות רבים בתחומי הבטיחות, אמינות האספקה, חיסכון בעלויות ושירות ללקוח".

גם אחרי שפוטר נמשכו האיומים. לפי כתב התביעה, "ביום 27.2.14 קצת לפני השעה 9:00 התקשר לתובע אדם לא מוכר ולא הזדהה. רק אמר לתובע 'תפסיק עם הכתבות אחרת אנחנו לא אחראים למה שיקרה לך'. כעבור כ-40 דקות התקשר לתובע אדם אחר שלא מוכר וגם לא הזדהה ורק אמר לתובע 'תמשוך את התלונה שהגשת לרשות החשמל. אם לא תעשה זאת נפגע בך, באשתך ובשני הילדים שלך"".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עובדי חברת החשמל בזמן הסופה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גינוסר המפוטר מצא עבודה בחברת נתיבי הגז לישראל, אשר הלקוח המרכזי שלה הוא חברת החשמל. לטענתו, גם שם רדפו אותו מנהליו מחברת החשמל. בחודש יולי 2013, בזמן שעבד בחברת נתיבי הגז, נכתב בכתב התביעה, הוזמן לשיחה עם מנהליו שדיווחו לו כי חברת החשמל פנתה לחברת נתיבי הגז בטענה כי חיבל במערכות החיוניות לחברה. עוד מספר גינוסר בכתב התביעה, כי במסגרת עבודתו היה עליו להיכנס לחברת החשמל על מנת לבצע עבודת תחזוקה, אלא שחברת החשמל סירבה באופן חריג ביותר לאפשר לו להיכנס למתקניה. בחודש שעבר, זומן גינוסר באופן פתאומי לשימוע שלפני פיטורים.

כעבור 48 שעות קיבל הודעה כי הוא מפוטר במסגרת "קיצוצים בעלויות התפעול של החברה", אולם קיצוצים אלה לא כללו, באופן תמוה ביותר, אף צעד התייעלות נוסף מלבד פיטוריו של גנוסר. אתמול הוא אמר לוואלה! חדשות: "אני מקווה לחזור ולעבוד בחברת נתיבי הגז. לא ראיתי שם אי שביעות רצון מהעבודה שלי, לא מקצועית ולא חברתית. רק במאי האחרון המנכ"ל ראיין אותי, ביקש שאתחייב לשנתיים והתחייבתי לחמש. אז למה בדיוק פיטרו אותי? הם טענו שיש קיצוצים אבל באותו שבוע יצאו בגיוס הון של חצי מיליארד שקל".

בתחילת השבוע הגיש גם תביעה נגד חברת נתיבי הגז בדרישה לבטל את פיטוריו. עורכי הדין של גינוסר, ערן לאופמן וניר בן חמו אמרו אתמול: "מדובר ברדיפה שיטתית של התובע על ידי חברת החשמל, שלא נפסקה גם במקום העבודה החדש, והובילה לפיטוריו גם מחברת נתיבי הגז. המדינה ורשויות החוק צריכות להגן על חושפי שחיתויות מפני גורמים המבקשים לפגוע בהם".

חברת החשמל: גינוסר מעולם לא חשף שחיתות

מחברת החשמל נמסר בתגובה: העובד מורן גינוסר הוציא מהקשרם קטעי מסמכים וחומרים וכל טענה בדבר סכנה לציבור הינה הטעייה. כל איש מקצוע ומומחה בתחום מבין שמדובר בשדרוג דרמטי של מערכות החברה, המאפשר איתור וטיפול בתקלות בצורה איכותית יותר ומשופרת. בכל מצב, השירות שהציבור מקבל הוא איכותי הרבה יותר ממה שהיה מקובל עד לפני מספר שנים.

חברת החשמל דוחה מכל וכל את הטענות. מורן גינוסר סיים את עבודתו כעובד ארעי בחברת החשמל. לצערנו, הוא מצא לנכון להמציא אין סוף סיפורים שהוכחו כחסרי בסיס ורחוקים מהאמת וזאת על מנת להצטייר כחושף שחיתויות ולהרוויח עוד זמן העסקה למרות סיום החוזה עמו. מורן מעולם לא חשף כל מעשה שחיתות או חוסר תפקוד של מערכות תפעוליות בחברת החשמל. טענותיו של התובע, כפי שמועלות בכתב התביעה, הועלו כבר בעבר בפני גורמים שונים, ובהם הנהלת החברה ומבקר המדינה ולא נמצא בהן כל ממש. חברת החשמל מעולם לא פעלה למניעת העסקה של עובד כלשהו מחוץ לחברה ואנו מוקיעים מכל וכל התנהלות כזאת, באשר היא.

לגופה של התביעה – חברת החשמל תאמר את דברה במסגרת כתב ההגנה שיוגש לבית הדין.

לעניין מערכת ה-DMS – המערכת הותקנה לצורך שיפור ניהול ושליטה של מערכת החשמל במתח גבוה באזורים השונים של הארץ. המערכת פועלת לרוב לשביעות רצוננו, כאשר ברור שבמערכת אוטומציה חדישה קיימות תקלות, ובמיוחד "מחלות ילדות", אשר מטופלות באופן שוטף, עם הפקת לקחים מתמדת.
המערכת הינה מערכת בעלת מורכבות טכנולוגית ויש בה מגבלות. ככל מערכת בסדר גודל דומה, נמצאת בתהליך הטמעה והתאמה לתהליכי העבודה הרצויים בחברה, ונבחנת כל העת במסגרת ועדת היגוי וצוותים ייעודיים חוצי חברה, וכן, על ידי מומחים מבית ומחוץ. הממצאים במסגרת זו מעידים על כך, שהמערכת – הן מבחינה תפעולית והן מבחינה בטיחותית, טובה יותר מקודמתה, וממלאת אחר הפונקציות העיקריות עבורן נועדה. ההוכחה הטובה ביותר לכך הוא תפקוד המערכת בזמן הסופה, כמפורט להלן.

על פי מומחים אלו, למערכת עדיין קיימות מגבלות מסוימות ושוליות בהיבט התפעולי או בנוחות המשתמש - ודאי לא "בעיות טכניות קשות". כפי שניתן לראות מהפירוט שלעיל, המגבלות אינן בלבת המערכת, והן מטופלות בסיוע מומחים מחברת סימנס, ולמפקחים מיומנות והנחיות תפעוליות להתמודדות עד גמר הטיפול בהן. בנוסף, יצוין, שטרם הסתיימו כל שלבי פרויקט התקנת והטמעת מערכת ה-DMS. כך למשל, צפויה חברת החשמל להתקין כ-2,000 יחידות פיקוד מרחוק נוספות, הנשלטות על ידי המערכת ברחבי הארץ.

המדד של "דקות אי אספקה" מתייחס לכלל ההפרעות במערכת החשמל, וכולל הפרעות במערכת הייצור, מערכת הולכה והשנאה, מערכת החלוקה במתח גבוה ונמוך וכן הפסקות מתוכננות - בזמן שמערכת DMS משפיעה רק על זמן שיקום ההפרעות במתח גבוה בלבד. לא ניתן לקשור בין דקות אי אספקה של כלל המערכת הארצית לבין תפקוד מערכת DMS אשר לה השפעה חלקית בלבד על דקות אי אספקה.

מערכת DMS הינה כלי המאפשר למפקח לשקם את המערכת לאחר ההפרעה ואינה יכולה להשפיע על כמות ההפרעות ברשת. זמן שיקום האספקה לאחר ההפרעה (שמערכת DMS שותפה לו) היה יציב בשנים האחרונות.

עצם קיומן של יחידות פיקוד מרחוק מקטין בהכרח את זמן ביצוע פעולת מיתוג במהלך חיפוש הפרעה ברשת מתח גבוה. האלטרנטיבה היא המתנה ארוכה יותר, שיכולה להתארך עוד יותר עקב פקקים, מרחקים ארוכים, תנאי נגישות ועוד, להגעה פיזית של צוותי חברת החשמל לצמתים ראשיים לצורך מיתוגים ברשת ועל ידי כך הארכת משך הזמן הדרוש לאיתור ההפרעה.

את ההוכחה הטובה ביותר לתפקוד המערכת קיבלנו בזמן הסופה. המערכת תפקדה בצורה מצוינת במצב של ריבוי תקלות בו זמנית, אפשרה קבלת תמונת מצב עדכנית, שליטה ברשת וחידוש אספקה באמצעות פיקוד מרחוק על ידי המערכת. בשלושת ימי הסופה בוצעו כ-1,600 פיקודים בכל המחוזות - כמות האופיינית לחודש אחד.

על פי מיטב המומחים העוסקים במלאכה, המערכת מהווה "קפיצת מדרגה טכנולוגית" בהיבטים של שליטה ובקרה יעילה על רשת החלוקה, אינטגרציה של מערכות מידע המגיע לפיקוח ממקורות שונים, יכולות משופרות לפיקוח המחוזי בתפעול, שיפור השירות ללקוח כתוצאה מקיצור משכי הפרעות ברשת ומעבר מידע מהיר ואמין למוקדי השירות.

מחברת נתג"ז נמסר: "במסגרת דיונים שערכה החברה עם רשות הגז הטבעי בחודשים האחרונים, החליטה הרשות להקטין חלק מעלויות התפעול של החברה. לאור החלטה זו החברה בוחנת דרכים לצמצום העלויות, כמצופה מחברה עסקית. פיטורי העובד נעשו כחלק מצמצום עלויות זה, כאשר במסגרתו אף הקפיאה החברה גיוס מתוכנן של עובדים נוספים.
חברת החשמל, או כל לקוח אחר של החברה לצורך הדיון, מעולם לא היה מעורב בשיקולי כח אדם או שיקולים אחרים אשר אינם מעניינו, והחברה מקפידה קלה כחמורה על התנהלות עסקית ועניינית מול לקוחותיה ומול עובדיה כאחד.
הפסקת העסקתו של העובד נובעת משיקולים עסקיים בלבד, וכל טענה לפיה פוטר ממניעים אחרים מהווה מניפולציה ואינה נכונה. במשרדי החברה טרם נתקבלה התביעה המדוברת ועל כן החברה אינה מכירה את הטענות המועלות בה, לכאורה".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully