וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות תקלות התגלו בייצור החמקן שרכשה ישראל

1.10.2013 / 20:12

בדוח של מבקר משרד ההגנה נכתב כי 363 תקלות שהתגלו עלולות להשפיע על אמינות המטוס, על עלויות התחזוקה שלו ועל מחירה של כל יחידה. יצרנית המטוס מודה: "זו קריאת השכמה"

עריכה: יאיר דניאל

מבקר הפנטגון גילה 363 תקלות בהליך הייצור של מטוס החמקן שאמור להימסר לצבא ארה"ב ולחיל האוויר הישראלי. בדוח שפרסם משרד המבקר, נכתב כי מדובר בתקלות שעשויות להשפיע על יכולותיו של המטוס ועל אמינותו, על עלויות התחזוקה של המטוס ועל המחיר הסופי של כל יחידה, הנאמד כיום ב-150 מיליון דולרים.

הדוח, שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס, מטיל ביקורת חמורה על היצרנית העיקרית של המטוס - לוקהיד-מרטין, על שותפתה נורתופ גראמן, ועל כמה קבלני משנה שהשתתפו במיזם.

בין היתר, נכתב בדוח כי היצרניות השונות לא הקפידו תמיד על בקרת האיכות בהליך ייצור המטוס. בין היתר, התגלה כי דבק מיוחד שמאחד את חלקי המטוס לא היה בתוקף, וכי ההוראות שניתנו לעובדים כיצד להרכיב את המטוס לא-נכונות. בממוצע, 13% מהליך ייצור של כל מטוס הושקעו בתיקון התקלות שהתגלו.

לקריאת הדוח

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוסי F-35 בבסיס חיל האוויר "נליס" בנוואדה, ארה"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

סמנכ"ל לוקהיד, אריק בראניין, אמר כי "מדובר בקריאת השכמה" והודה כי "עלינו להיות קפדנים יותר". לדבריו, החברה מתכננת להוריד את שיעור התקלות ביותר ממחצית, ולהגיע ל-6% תקלות.

בדוח נכתב כי "למרות שזה לא מציאותי לצפות שהליך הייצור הראשון יהיה נקי מבעיות, היצרנים צריכים לשפר את הליך בקרת האיכות שלהם". עם זאת, נכתב כי לוקהיד כבר הקדישה תשומת לב לטיפול ב-269 מתוך 363 התקלות שהתגלו.

לוקהיד מייצרת שלוש גרסאות של המטוס עבור צבא ארה"ב ועבור שמונה מדינות נוספות שהשתתפו במימון הפרויקט: בריטניה, קנדה, אוסטרליה, נורבגיה, איטליה, טורקיה, דנמרק והולנד. כמו ישראל, גם יפן הורשתה להזמין מספר מצומצם של מטוסים מדגם החמקן החדש.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסירתו של ה-F-35 לחיל האוויר האמריקני ולחיל הנחתים מתעכבת זה שנים רבות, ומחיר הפרויקט זינק ב-70% ונאמד כעת ב-1.5 טריליון דולרים.

גורמים בפנטגון מתעקשים שהמטוס ממשיך בניסויים מתקדמים כדי להבטיח את אמינותו הסופית לפני שיימסר לשירות מבצעי ארוך-טווח. הפנטגון מתכוון לרכוש בסך הכל 2,443 מטוסי F-35 בעשרות השנים הקרובות, כדי להחליף את המטוסים המתיישנים מדגם F-16, A-10, F-18 והארייר.

לפי ההערכות האופטימיות ביותר, בחיל האוויר האמריקני ישרתו 365 מטוסים ב-2017, במקום 1,600 שהיו אמורים להיכנס בשירות עד שנה זו. הפנטגון ולוקהיד טוענים כי הסיבה העיקרית לעיכוב הוא העובדה שיצרנית האמריקנית מטפלת לבדה בהליכי עיצוב המטוס, בבנייתו ובניסויי הטיסה שלו.

פיתוח המטוס נתקל במכשולים ובתקלות זה כמה שנים. בדוח שפרסם הפנטגון לפני כחצי שנה, נכתב כי ארבעת הטייסים שהשתתפו בטיסות המבחן של המטוס העידו על כשלים משמעותיים בשדה הראייה הנשקף ממנו. כמו כן נכתב בדוח על תקלות במערכת המכ"ם, במסך המגע ובקסדה המתקדמת שבהן אמור הטייס להשתמש. "אי אפשר להיות בטוחים בכך שטייס המטוס יוכל לבצע פעולות הכרחיות כראוי", נכתב בדוח.

לקריאה נוספת
המטוס החמקן: עוד תקלות מתגלות – והעלות מאמירה
איך ייקרא בישראל מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר?
מטוס העתיד מתרחק: "ה-F-35 לא עמד ביעדי המבחן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully