וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לסיירת יעל: "צריכים להיות הטובים ביותר"

קובי דוד

23.3.2013 / 18:00

לוחמי היחידה המיוחדת של חיל ההנדסה עוברים מסלול מפרך בטרם יזכו לשרת בסיירת, ויהיו אלה שיצלחו גם מכשולים ימיים. "הם המומחים בתחום וכל האחריות מוטלת עליהם"

כתבתו של קובי דוד, צילום: דניאל בוק, דו"צ, עריכה: טל רזניק

שעת לילה מאוחרת, עלטה מוחלטת מכסה את הנוף המרהיב של רמת הגולן. בין השיחים ובמורד ההר מסתתרים לוחמי סיירת יעל, הנמצאים במסגרת תרגיל מסכם לקראת סיום המסלול הארוך והמייגע, בן שנה וארבעה חודשים.

בתנאי מזג אוויר קשים עם רוחות ערות וגשם לפרקים, עשרות הלוחמים לא מוציאים הגה מהפה. בשקט מופתי הם מתקדמים בזה אחר זה בתקווה להגיע אל פתח נהר הירדן תוך דממה מוחלטת, על מנת לא לעורר את תשומת ליבו של האויב המדומה שנמצא בקרבת מקום בו מתקיים התרגיל.

"הם צריכים להיות הטובים ביותר כי אם הם יכשלו לא יהיה מי שיחליף אותם", מסביר מפקד בית הספר בקור רוח ולא מותיר מקום לספקות. "הם המומחים בתחום וכל האחריות מוטלת על כתפיהם", ממשיך המפקד ומנסה לתאר את אופי הלוחמים שמגיעים לסיירת יעל - לאחר מיון קפדני בחיל ההנדסה הקרבית. "לוחם יעל לא יכול להיות רק חזק או רק חכם, הוא צריך להיות הכל מהכל, חכם, חזק, מקצועי ומעשי. כל אחד מלוחמי הפלוגה ניחן בכל היכולות האלה ולא אחת פחות, אין מקום לטעויות".

לוחמי סיירת יעל צלחו "מלחמה": "מוכנים לנוכח האיומים". דניאל בוק
לוחמי יעל חוצים את הירדן בשעת לילה/דניאל בוק

לתרגיל הייחודי המדמה 'מצב מלחמה' המתינו עשרות הלוחמים בכיליון עיניים. לאחר שנה וארבעה חודשים אינטנסיביים ומפרכים שכללו בין היתר פעילות סיור הנדסי, הכשרות בחבלה במבנים והעברת כוחות מעל מעברי מים.

תוואי התרגיל שנקבע לחמישה ימי אימון בצפון הארץ כלל 70 ק"מ ארוכים ומורכבים. בתרגיל המכונה בפי לוחמי הסיירת כתרגיל 'מתגלגל' התנסו הלוחמים בירי חי וחבלה חיה, כאשר גולת הכותרת של התרגיל התמקדה במעבר מכשול מים, בו צלחו עשרות הלוחמים יחד עם הציוד האישי לצידו השני של נהר הירדן.

"המטרה היא להביא את הלוחמים לגדה השנייה כשהם יבשים" הסביר סגן ר', בכיר בסיירת יעל, "לכן אנחנו מעבירים אותם על גבי סירות המסוגלות להעביר את מירב הכוחות תוך כמה שעות בהעברה חשאית". במקביל, עשרות הלוחמים נפרשים לאורך תוואי הנהר, קבוצה נוספת מגיעה עם סירת גומי קטנה ומדרדרת בזהירות רבה אל המים השוצפים.

טמפרטורת המים אשר עומדת על מתחת לעשר מעלות, ומזג האוויר הקר לא מרתיע את הלוחמים. הם ממתינים בדריכות להוראה שתתקבל מסגן ר' ומתחילים לפעול. "אנחנו מתורגלים להתמודד עם תנאי מזג אויר קיצוניים. גם במהלך אימונים אנחנו מתרגלים מצבי קיצון. יש לנו ציוד לעבודה במים שיאפשר לנו להתמודד עם טמפרטורה נמוכה, וכמובן יש לנו תמיד ציוד להחלפה בכדי לתת ללוחמים לעבוד בצורה הכי נוחה", מוסיף סגן ר'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"המרחב הצפוני מאוים מכל הגזרות"

בניגוד לשאר יחידות העלית בצה"ל, סיירת יעל מחזיקה בהכשרה היוקרתית המקנה לה כשירות בלעדית על העברת כוחות במכשולי מים בזמן מלחמה. לדברי מפקדי היחידה, מרבית מהפעילות בגזרה הצפונית מתמקדת בעיקר במכשולי המים, בשל מקורות המים הרבים הנמצאים באזור.

לוחמי סיירת יעל צלחו "מלחמה": "מוכנים לנוכח האיומים". דניאל בוק
על מנת להיות חלק ממנה עוברים הלוחמים מסלול פיזי ואינטנסיבי. לוחמי סיירת יעל/דניאל בוק

"בכל הזירות קיימים מכשולי מים שהפלוגה תצטרך לתת להם מענה בהעברת כוחות בסדיר במכשול", מסביר רס"ן א', מפקד בית הספר של יהל"ם (היחידה ההנדסית למשימות מיוחדות). "המרחב הצפוני מאוים מכל הגזרות, לכן אנחנו נמצאים כאן על מנת לוודא שצה"ל ערוך להעברת כוחות במכשולי מים. חשוב לציין כי יעל היא היחידה שמחזיקה בכשירות הזאת. היא כשירות מאוד גבוהה, בזמן אפס להעביר כל כוח במים זורמים".

הלוחמים מתחילים את דרכם במסלול יהל"ם עם שאר לוחמי שלושת הפלגות הנוספות שם הם מתמקצעים בתחום הלחימה בשטח פתוח וניווט. לאחר שמונה חודשים, ככל שההכשרה מתקדמת מתפצלים המסלולים ולוחמי יעל עוברים מסלול קשה ומאתגר הרבה יותר משאר הלוחמים בו הם לומדים לעבוד כצוות.

יעל הינה היחידה מבין מספר הפלגות אשר נקראת סיירת ועל מנת להיות חלק ממנה עוברים הלוחמים מסלול פיזי ואינטנסיבי בן שלושה עשר שבועות בהם הם שוהים בשטח ומקיימים עשרות מסעות קשים ומפרכים. "המסלול הוא מאוד פיזי ואינטנסיבי, הלוחמים נפגשים בלא מעט מצבי קיצון, אימונים ללא שינה ומתארים פיזיים מורכבים. בין היתר פלוגת יעל כוללת פרט לכשירות במים גם אימוני חבלה ואימונים נוספים ייחודים לפלוגה", הוסיף רס"ן א'.

לוחמי סיירת יעל מתרגלים מעבר במכשול מים. דובר צה"ל
לוחמי יעל מתאמנים בשטח/דובר צה"ל

במהלך העברת הכוחות, הלוחמים נמנעים מלדבר אחד עם השני, פרט להוראות פשוטות וקצרות. על סירת הגומי הקטנה נדחסים שישה לוחמים יחד עם הציוד האישי שלהם. בכל מקצה מתמנה לוחם לעזור לחבריו לעלות בזהירות רבה לסירה הרטובה, החבל משוחרר והם צולחים תוך שניות את הירדן, לעברו השני.

"במרחב הזה אנחנו מתרגלים את חציית הכוחות תוך מניעת חדירה של אויב מהמרחב הלא צפוי", מסביר סגן ר', "כמובן שזה לא מבטיח שהאזור יהיה סטרילי או מאובטח לגמרי, ולכן, במקביל לעבודה המקצועית שאנחנו עסוקים בהעברת הכוחות, חלק מהלוחמים עוסקים באבטחת המרחב ומוכנות לכל היתקלות באם תהיה".

בתום שלוש שעות מפרכות עשרות הלוחמים הצליחו לצלוח את הירדן לעברו השני באמצעות סירת גומי אחת. ללוחמים לא נותר זמן מיותר לנוח. הם ממשיכים במארב לילי עד שעולה האור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully