וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת הפיגוע בקו 142: "לא רציתי לפגוע בילדים"

22.12.2012 / 17:53

המחבל בן ה-18 סיפר בשחזור הפיגוע כי נסע בשני אוטובוסים - ורק בשלישי הניח את המטען: "הראשון היה מלא בילדים, השני היה ריק מדי". המשטרה: "הוא לא מחבל מלא מוטיבציה"

יח"צ - חד פעמי

תיעוד רגע הפיצוץ בקו 142 בתל אביב

לפני כשבועיים וחצי, בליל ה-3 בדצמבר, התכוננו חוקרי הפיגוע בתל אביב, שהתרחש במהלך ימי מבצע "עמוד ענן", לצאת לשחזור המעשה יחד עם מוחמד מפארג'ה, לאחר שזה הודה בהנחת התיק ובו מטען החבלה בקו 142. מערך אבטחה, שכלל עשרות שוטרי יס"מ, בלשים, שוטרי תנועה ואוטובוס של קו 142, אותו הקו שהתפוצץ ואותו ליוו נציגי חברת דן לצורך השחזור – כולם היו מוכנים ליציאה ממתחם מגרש הרוסים בירושלים, שם נחקר. כששאלה אותו ראש צוות החקירה המיוחד של מרחב ירקון, רב-פקד רונה פינגלאי, האם הוא מוכן לצאת לשחזור, השיב לה מפארג'ה בשלילה.

חקירת הפיגוע בתל אביב
החולייה שביצעה הפיגוע בת”א רצתה לחסל בכירים בארץ
אישום: הניח מטען באוטובוס וחזר לעבוד במקדונלדס
הוגשה הצהרת תובע נגד חשוד בפיגוע באוטובוס בת”א

פיגוע באוטובוס דן ברחוב שאול המלך בתל אביב. 21 בנובמבר 2012. חטיבת דובר המשטרה
זירת הפיגוע ברחוב שאול המלך/חטיבת דובר המשטרה

"כולם הרימו אליו עיניים, המומים, ואני החוורתי", נזכרת רב-פקד פינגלאי. "אחרי עשרה ימי חקירה, בהם הוא שיתף פעולה בצורה מלאה והסכים לשחזר, שאלתי אותו 'למה'? התשובה שלו הייתה שהוא מפחד שהוא לא יזכור, שהוא יטעה. עד כדי כך הוא היה מעוניין לרצות אותנו". אך שיתוף הפעולה הנדיב של מפארג'ה, תושב טייבה בן 18, לא צריך להטעות. שלשום (רביעי) הוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום חמור נגדו בגין הפיגוע, בו נפצעו 24 בני אדם בדרגות פציעה שונות. כתב האישום כולל עשרות אישומים של ניסיון רצח, קשירת קשר לביצוע פשע וחבלה חמורה וגם סעיף של סיוע לאויב במלחמה, עבירה שעליה ניתן לגזור עונש מוות בישראל.

גם רב-פקד פינגלאי רואה את התיק הזה בחומרה. "המבחן במקרה הזה הוא לא מבחן התוצאה. מבחינתי זה לא משנה שלא נהרגו כאן אנשים", היא אומרת. "בפענוח הזה סיכלנו פיגועים נוספים. החולייה שנתפסה כאן (שלושה תושבי שטחים נוספים, נגדם ונגד ראש החולייה, אחמד מוסא, צפויה הצהרת תובע בבית דין צבאי בתחילת השבוע הבא, מ.ש) תכננה פיגוע נוסף בתל אביב, בקריית ארבע וירי לעבר חיילים. היו להם עוד פיגועים בקנה". במהלך חיפוש שנערך בביתו של אחד העצורים בבית ליקיא, בין כלי הנשק המאולתרים שנתפסו, נמצא אקדח השייך לקצין מודיעין במחוז דרום, אשר נגנב במהלך פריצה לביתו ב-2011.

אישום: הניח מטען באוטובוס וחזר לעבוד במקדונלד'ס. אבי כהן
"הוא לא חשב שזה רציני. כשהבין במה מדובר, כבר היה מאוחר מדי לסגת". מפארג'ה בבית המשפט/אבי כהן

לצד סעיפי האישום החמורים, השחזור של מפארג'ה מספק הצצה לקור הרוח בה ביצע הנער את המעשה, שיכול היה להבעיר את האזור. הוא גם הצביע על הקלות שבה הצליח ככל הנראה להסתובב שעות ארוכות בין קווי אוטובוס וברחובות העיר כשהוא נושא מטען, בימים המתוחים של המבצע האחרון בעזה. זאת מבלי שאיש מהאזרחים יבחין בו. חודש בדיוק לאחר הפיגוע, נחשפת חקירת הנער-המחבל, ששעות לאחר שנעצר, כבר הודה בהנחת המטען ומסר לחוקריו כל מה שידע. "הוא לא 'המחבל מלא המוטיבציה'. למרות שהוא ידע מאיזה צד אני, נוצרה אצלו אמפתיה אליי", נזכרת ראש צוות החקירה בחיוך, "אפשר להגיד שהתקרבנו".

חוסר המזל של החיילת הפצועה: המתינה בתחנה עם המחבל

השחזור של מפארג'ה נקבע לחצות, והונח עליו אפוד מגן. "לא בכדי", לפי פינגלאי. "רצינו להצניע את השחזור ושאיש לא ינסה לפגוע בו". התחנה הראשונה הייתה מחסום חרבת'א. שוטרי התנועה סגרו את האזור, היס"מניקים והבלשים אבטחו. שם, לפי הודאתו, הוריד אותו מוסא בבוקר הפיגוע, כשבידיו התיק. "יום קודם לכן הם עוד התאמנו", מספרת פינגלאי. "מוסא, ראש החולייה, הראה לו כיצד עליו להפעיל את הכפתור לפני שהוא מניח את המטען, כדי שניתן יהיה להפעילו מרחוק". על פי כתב האישום, בבוקר הפיגוע הסיע מוסא את מפארג'ה מבית ליקיא, שם הכיר את החשודים הנוספים בעת שהתגורר הנער בבית דודתו בחודשים האחרונים, למחסום. מפארג'ה גויס לאחר ש"הביע את רצונו ללחום לצד פעילי החמאס בעזה", כפי שנכתב בכתב האישום.

משם, על פי כתב האישום, אסף אותו מנהלו במקום עבודתו בסניף מקדונלד'ס בקניון במודיעין, אשר לא ידע דבר על כוונותיו של העובד שלו. כך עברו השניים את המחסום עם המטען, בעזרת תעודות הזהות הכחולות שלהם. בדרך, מפארג'ה העמיד פנים כי קיבל שיחת טלפון בה מודיעים לו שאמו חולה. הוא עשה עצמו בוכה וביקש לרדת בצומת שילת, משם עלה על קו 111 לתל אביב - התחנה הבאה בשחזור.

החוקרים עלו יחד עם מפארג'ה לאוטובוס שהשאילה להם חברת דן. לשאלת החוקרת מדוע לא הניח את המטען כבר בקו הזה, הוא השיב כי "האוטובוס היה מלא, בעיקר בילדים. לא רציתי לפגוע בהם". על פי השחזור, מפארג'ה ירד בתחנה הראשונה בתל אביב, ברחוב לה גוורדיה, ומשם הלך ברגל לרחוב המסגר, אז עלה לאוטובוס של חברת אגד, שלקח אותו לקריית עתידים בצפון תל אביב. למה הוא לא הניח את המטען באוטובוס השני? "כי הוא היה ריק מדי", סיפר לחוקריו. לבסוף עלה על קו 142 – בתחנה שממול בניין מטה מרחב ירקון של המשטרה. אחת הפצועות הקשה בפיגוע, חיילת, העידה שראתה אותו בתחנה.

פיגוע בתל אביב. AP
פינוי הפצועים מזירת הפיגוע ברחוב שאול המלך בתל אביב/AP

"לחיילת הזאת היה חוסר מזל", מספרת רב-פקד פינגלאי. "היא רצתה לעלות לקו 142. את האוטובוס הראשון היא פספסה, השני לא עצר כי היה מלא. בזמן שחיכתה, חיכה יחד אתה בתחנה מפארג'ה. היא החליטה לא לחכות יותר ועלתה על אוטובוס לכיוון קניון איילון, שם יש הרבה תחנות. היא ירדה שם, ואז עבר שם האוטובוס לו חיכתה והיא עלתה עליו. היא הבחינה בבחור הצעיר שראתה בתחנה הקודמת, והתיישבה מאחוריו. המטען ריסק לה את היד לחלוטין".

"בהתחלה הוא היה מבולבל, אבל בסך הכל הוא היה מנומס, אדיב"

לא ברור אם מפארג'ה הבחין בחיילת, אך על פי השחזור, הוא ביצע את תפקידו – לחץ על הכפתור, הניח את התיק מתחת למושב שלידו וירד מהאוטובוס. לאחר מכן ירד ממנו, סמוך למתחם הבורסה ברמת גן. לפני שעלה לרכבת למודיעין ובחזרה לעבודתו, התקשר למפעילו. "שלום, דודה", הוא אמר. "זאת טעות במספר", ענה לו הקול בצד השני של הקו במילות הקוד שנקבעו מראש. הוא אפילו לא שמע את הפיצוץ. שלוש שעות לאחר מכן נעצר, בתום חקירה של השב"כ ושל צוות החקירה של רב-פקד פינגלאי. על הדרך שבה הגיעו לחשוד שלהם, היא איננה מוכנה לפרט.

"בסיום השחזור, בשעה שש בבוקר, שאלתי אותו אם הוא פחד ממשהו", נזכרת פינגלאי. "הוא אמר שהוא רק חשש לשלום ההורים שלו. כששאלתי אם הוא לא חשש מכך שייפגעו אנשים כתוצאה ממעשיו, הוא ענה שלאורך ההכנות הוא לא חשב שזה רציני. כשהבין במה מדובר, כבר היה מאוחר מדי לסגת". שעות ספורות לאחר שנעצר, מפארג'ה כבר הודה בהנחת המטען. "בהתחלה הוא היה מבולבל, אבל בסך הכל הוא היה מנומס, אדיב. הוא היה צריך את הגישה של הרוך והעדינות. הוא לא כמו הרבה צעירים בגילו שיצא לי לחקור".

סנגורו של מפארג'י, עורך הדין איהב ג'לג'ולי, מסר בעקבות הגשת כתב האישום כי "השאלה הנשאלת היא מה חומר הראיות. לאחר שנראה אותו, נדע מה יהיה קו ההגנה. התגובה הראשונית היא כי שום דבר לא נעשה על דעתו". ג'לג'ולי לא הכחיש את מעורבותו של מרשו בפיגוע, אך טען שלא ניתן לקבוע אם הוא ידע על הכוונה הסופית. "הוא קושר עצמו לאירוע, אך השאלה היא האם הוא התכוון להניח מטען, האם ידע שיש בתוך התיק פצצה והאם ידע מה יהיו התוצאות. על כך נגיב לאחר עיון בראיות".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully