וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניות בקנטינה ועזרה לאמא: כך נראה הסכם האסירים

גלעד גרוסמן וקובי דוד

23.4.2012 / 20:51

אסירי העולם משה מרדכי ועמוס נחום, שאמורים לספק מידע שיביא למציאת גופתו של החייל הנעדר מג'די חלבי, חתמו ביניהם הסכם, שכולל לא רק התחייבות למימון סיוע משפטי

לא רק סיוע במימון עורך דין, אלא גם קניות בקנטינה ועזרה לאמא - זה מה שכולל ההסכם שנחתם בין אסירי העולם משה מרדכי ועמוס נחום, שאמור להוביל, כך מקווים בפרקליטות המדינה ובמשרד הביטחון, למציאת גופתו של החייל הנעדר מג'די חלבי.

לפני כחודש חתמה הפרקליטות על הסכם עם עמוס נחום, אסייר שהורשע בתחילת שנות ה-90 ברצח ועונשו נקצב ל-33 שנה. בהסכם התחייב נחום להעביר לידי המדינה מידע אודות גופתו של חייל נעדר, כאשר בהסכם נכתב כי מדובר או בגיא חבר או במג'די חלבי. תמורת המידע הסכימה הפרקליטות להעניק חנינה לנחום ולאסיר נוסף, עברין סמים בכיר בשם אליאס דאלי.

ביתו ומשפחות של מג'די חלבי, אפריל 2012. ערן גילווארג
ההסכם יביא למציאת הנעדר? תמונות מג'די חלבי בבית משפחת ביתו/ערן גילווארג

את המידע על מיקום הגופה היה אמור נחום לקבל ממשה מרדכי, מי שהורשע לפני כארבע שנים בשני מקרי רצח ונידון לשני מאסרי עולם. נחום הסכים לסייע במימון עורך דין עבור מרדכי, כדי שזה יוכל לערער על הרשעתו. אולם, הערב מתברר כי בין השניים קיים הסכם חתום, שכולל מספר פרטים נוספים. בהסכם, שנחתם בחודש ינואר, מתחייב מרדכי לספק לנחום "מוצר מסוג ג"א", כלומר גופת אדם. בתמורה התחייב נחום לממן עבור מרדכי ייצוג משפטי במסגרת ערעורו ועתירות אסיר שיגיש, כסף לקנטינה לכל תקופת מאסרו של מרדכי וכן דמי כיס לאמו של מרדכי, שיבטיחו את מחייתה בכבוד. אם מרדכי לא יספק את "המוצר", ההסכם יבוטל.

בשלב זה המשא ומתן בין כל הגורמים תקוע. עד כה הפרקליטות לא ניהלה משא ומתן ישיר עם מרדכי, אולם עורכי דינו בועז קניג ושי שקד פנו לגורמים האחראיים על נושא הנעדרים בצה"ל, בבקשה שהמדינה תסכים לערוך בדיקה בליסטית לאקדחים שנקבע ששימשו אותו לרצח. לאחר שהמדינה הסכימה לכך, הוא העלה דרישה חדשה, כי במידה ויוכח כי האקדחים לא שימשו לרצח, יבוטלו הרשעותיו. לכך המדינה כבר סירבה. לאחר מכן הוא גם דרש לקבל לידיו מאות אלפי שקלים, וגם לדרישה זאת סירבו.

המשא ומתן תקוע

גורמים משפטיים העריכו כי בסופו של יום תאלץ המדינה לקבל חלק מתנאיו של מרדכי, אולם נראה שיהיה קשה להסכים לשחרור מוקדם שלו, אם ידרוש זאת, מכיוון שבניגוד לשני האסירים האחרים בעסקה, הוא ריצה רק חלק קצר מעונשו.

גורם בפרקליטות המדינה אמר הערב כי מרדכי כבר מסר בעבר מידע חסוי סביב פרשת רצח של חסר בית, בתמורה לקבל הקלה בחומרת עונשו. גורם בפרקליטות ציין הערב כי "המדינה לא הייתה עושה הסכם עם אדם שכזה". בשנת 2004, במהלך הדין הפלילי של מרדכי, חלה תפנית מפתיעה בה סיפר מרדכי לגורמים בפרקליטות כי בידו נמצא מידע חסוי על רצח של חסר בית מטבריה שטרם פוענח, ומקום קבורתו לא נודע.
לטענתו, הוא היה עד לרצח שאותו ביצע חברו. בתמורה לכך, קבע מרדכי כי העברת המידע שאותה יחשוף בפני הפרקליטות תקל בחומרת עונשו. בתוך כך, תיק החקירה הוחזר לידי המשטרה, ולאחר בדיקה מעמיקה דבריו של מרדכי עלו בלא- כלום. גורם בפרקליטות אמר הערב כי הטענה שהאסיר שהוא המקור איננו אמין והציע בעבר עסקאות דומות "איננה מדויקת", וכי פרקליטות מחוז צפון הייתה בסוד העניין.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully