וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם ורטה: "מורים צריכים להביע דעה ללא פחד"

30.1.2014 / 18:05

המורה שהביע דעות שמאל בכיתה, סיים שימוע נוסף במשרדי "אורט" בתל אביב. החלטה בעניינו תתקבל כנראה בשבוע הבא וההערכות הן שהוא לא יפוטר. אביו: "הוא התנצל בפני התלמידה"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

אדם ורטה, המורה מקריית טבעון שעלה לכותרות לאחר שתלמידה האשימה אותו כי הביע דעות שמאלניות בכיתה, הבהיר היום (חמישי) כי הוא אינו מתחרט על עצם הבעת דעתו הפוליטית בפני התלמידים. "אני רוצה להגיד שכמו שמשרד החינוך מבהיר, למידה משמעותית כרוכה בזה שמורים יביעו את דעתם, כמובן תוך יצירת אווירה פלורליסטית בכיתה שמכבדת את כל הדעות", אמר ורטה בצאתו ממשרדי רשת "אורט" בתל אביב, בתום שימוע שני שנערך לו. החלטה בעניינו של ורטה תתקבל ככל הנראה בהמשך השבוע, ועל פי ההערכות הוא לא יפוטר.

עוד בנושא:
פירון על ורטה: "אסור לפטר על רקע אידיאולוגי"
בסוף השבוע: 500 מחו בטבעון על פיטורי המורה
דעה: חופש הביטוי אינו נגמר היכן שמתחיל הצבא

אדם ורטה מגיע לשימוע במשרדי רשת בתי הספר של אורט בתל אביב. ינואר 2014. דניאל בוק, צילום מסך
ורטה לאחר השימוע במשרדי "אורט", היום/צילום מסך, דניאל בוק

הוא קרא לכל המורים בישראל להביע את דעתם "שוב ושוב, ללא פחד. רק ככה אנחנו נצליח לייצר בוגרים ראויים ערכיים, כמו שאומרים". לבסוף, הוא הודה לכל מי שתמך בו מאז פרצה הפרשה. "אני רוצה להגיד תודה רבה קודם כל לתלמידים שלי, שהם הגאווה שלי. כל המאבק הזה הוא למענם. תודה לאנשי קריית טבעון שקמו והתעוררו להגן עלי ועל החינוך בטבעון. תודה רבה לכל המורים והמורות שתומכים בי. המאבק הזה הוא לא רק שלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מאות הפגינו בקריית טבעון נגד פיטורי המורה אדם ורטה על רקע פוליטי, ינואר 2014. ערן גילווארג
הפגנת תמיכה בורטה בקריית טבעון בסוף השבוע/ערן גילווארג

השימוע, אליו הגיע ורטה מלווה בעורך דינו מיכאל ספרד, נמשך כשעתיים. בשימוע נכח גם נציג משרד החינוך, שלא היה בשימוע הראשון. פעילים של תנועת מרצ הגיעו למקום והביעו תמיכה במורה.

מתנועת המורים החדשה, שהייתה ממארגני העצומה למען ורטה, נמסר בתגובה כי "אנו מקווים שפרשה זו תסתיים בהקדם, על מנת שאדם ורטה יחזור מהר ככל הניתן לשגרת חייו. צריך לזכור שלפרשה זו נלווה מחיר ציבורי כבד וזו השעה לעשות תיקון. פרשה זו הוכיחה את החשיבות העצומה ביצירת שיח משמעותי בכיתות על סוגיות רגישות, כחלק מיצירת תרבות פלורליסטית, פתוחה ומכילה. לשיטתנו, על מנת לעשות זאת יש צורך להעניק גיבוי למורים ומורות שבוחרים לבחון סוגיות קונפליקטואליות וליצור שיח בכיתה, מבלי לחשוש למעמדם".

אביו של ורטה: "התלמידה הודתה שטעתה"

יורם ורטה, אביו של המורה, סיפר מוקדם יותר כי בנו דיבר עם התלמידה שהתלוננה. "הוא אמר שאם היא נפגעה מדבריו הוא מתנצל ושלא הייתה שום כוונה לפגוע", אמר האב. "הם נכנסו לכיתה ולחצו ידיים. אחת המשימות החינוכיות זה להתעלות על עצמך ויש לכבד את הדעות. אדם ישוב לכיתה, הכיתה תקבל אותה ואותו וזה מה שקרה היום. בלי שום התערבות של הנהלת 'אורט'. אף אחד לא הושיט לו יד שם זה היה על דעת עצמו. התלמידה אמרה שהיא מבינה שעשתה טעות".

אתמול התבטא בנושא שר החינוך שי פירון שאמר כי "אסור לפטר מורים על רקע אידיאולוגי". פירון אמר את הדברים במסגרת נאום שנשא באירוע השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. למרות דבריו הנחרצים, ביקש פירון להוריד את גובה הלהבות. "לא קרה כלום, הכול בסדר. מישהו אמר אמירה, ומנהלים דיאלוג. בסך הכול אנחנו חברה מרובדת ומקוטבת: לא כל דבר הוא היסטריה, לא כל דבר הוא פגיעה ולא כל דבר הוא מלחמת שמד. בהחלט מותר לנזוף ולברר", אמר.

הסיפור החל להתגלגל לפני כשבועיים, אז זומן ורטה, מורה לפילוסופיה ולמורשת ישראל בתיכון בקריית טבעון, לשימוע בעקבות מכתב שכתבה לשר החינוך ספיר סבח, תלמידה בכיתתו, שטענה כי הוא נוטה להשמיע דעות שמאלניות. העניין הגיע אפילו לדיון בוועדת החינוך של הכנסת, בהשתתפות מנכ"ל רשת "אורט", שם מלמד ורטה. המורה מצדו הגיש בשבוע שעבר תלונה במשטרה על הוצאת דיבה, איומים והסתה. התלמידים שלו לא נשארו אדישים, ובניגוד לעמדתה של התלמידה המתלוננת, התייצבו לצדו של ורטה והפגינו בעדו.

אתמול נחשף בוואלה! חדשות כי רשת החינוך "אורט" העבירה מאות אלפי שקלים לעמותת "עוד יוסף חי", שאליה המליץ השב"כ להפסיק להעביר תקציבים בשל מעורבות ישיבה שהיא מפעילה בפעולות "תג מחיר". ב-2011 העביר השב"כ מידע לראשי משרד החינוך ולפיו אנשי הישיבה ותלמידיה עומדים מאחורי פעולות "תג מחיר" ואף פעולות אלימות נגד כוחות צה"ל. באותה השנה החלה רשת "אורט" לתקצב את העמותה, המפעילה מלבד הישיבה הקיצונית ביצהר גם ישיבה לנוער חרדי בכפר זיתים שבגליל התחתון.

(עדכון ראשון: 17:20)

לפניות לכתבת: michal_r@walla.net.il

וואלה! סקול – ללמוד באינטרנט בכל מקום בכל זמן ובקצב שלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully