וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: האלוף הראשון שעלול לעמוד לדין בהאג

7.12.2012 / 12:00

בצה"ל נערכים להשלכות שדרוג הרשות באו"ם, כשעל הפרק תביעות נגד קציני צה"ל בבית הדין הבינלאומי, חשש שהמון פלסטיני זועם יפשוט על התנחלויות ופעולות אלימות של מתנחלים

ההכרזה על הרשות הפלסטינית כמדינה משקיפה באו"ם לא הביאה לשינוי מהותי בגדה המערבית, למעט התהודה ומשב הקור שמגיע מאזור אירופה ומופנה לממשלתו של בנימין נתניהו שמאיים בצעדים חד צדדיים. החשש בצה"ל הוא ממספר תהליכים שליליים. הראשון, שמתחיל להתממש, הוא החלום של הפלסטינים להעמיד את קציני צה"ל לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג בגין פשעי מלחמה. הסנונית הראשונה כבר הופיעה. נציגי ארגון חמאס וארגון זכויות אדם חברו יחד בבקשה להעמיד לדין את מתאם הפעולות בשטחים, האלוף איתן דנגוט, בתגובה על הסגר בעזה. השלב הבא יהיה כנראה ניסיון להגיש תביעה דומה על השלטון הצבאי באזור יהודה ושומרון.

האווירה בה יפעלו הפלסטינים תלויה בעיקר בתגובה הישראלית. ההכרזה על הרחבת ההתנחלויות והקפאת כספי המסים לרשות הפלסטינים, שעלולה למוטט את מנגנוני הביטחון, לא עברה את המבחן המעשי. בינתיים הסתפקו אבו מאזן וסאיב עריקאת בקריאה למועצת הביטחון של האו"ם לגנות את הבנייה בהתנחלויות. בעת הזו, הצעדים הללו לא מרגשים באופן חריג את הקצונה הבכירה בפיקוד המרכז, שנערכת לאפשרות של המון פלסטיני זועם שעשוי לפשוט על התנחלויות או החלטה פלסטינית לנוע באופן חופשי וללא תיאום בשטחי A, B ו-C. זהו בהחלט כדור שלג שלאף אחד אין מושג מה יהיה גודלו אחרי הבחירות בישראל ובמה הוא יתנגש בדרכו עד להפיכת הרשות הפלסטינית למדינה חברה באו"ם.

השאלה, אם כן, היא מה באמת השתנה? השינוי הוא בעיקר בתודעה. בפועל, העולם הכיר במדינה פלסטינית. המהלך ללא ספק יגביר את התיאבון של הרשות הפלסטינית לפעולות מדיניות נוספות בגיבוי אירופה, שעשויות להשפיע באופן עקיף על הדרג הביטחוני. בשלב זה, עיניו של מפקד אוגדת איו"ש צופות לא רק אל הצד הפלסטיני אלא גם אל הצד הישראלי, עקב החשש מפני פעולות מסוג "תג מחיר", שיתקבלו באופן שונה על ידי הרחוב הפלסטיני הצמא לשינוי. רק השבוע, הוצת רכב בדהריה על ידי פעילי ימין קיצוני.

ארגון החמאס נערך לבאות

ראשי החמאס לא התנגדו להליכתו של אבו מאזן לאו"ם. בשלב זה, הם יושבים על הגדר ועסוקים בהתבשמות מהישגי מבצע "עמוד ענן". מבחינתם, האופציות פתוחות. הם מבינים שנתניהו מתנהג כפיל בחנות חרסינה בגלל הבחירות ומחכים לראות מה יקרה ביום שאחרי. עד אז, הם ממשיכים לפטרל קרוב מאוד לגדר המערכת באוגדת עזה. חלק מאנשיהם מגיעים בטנדר, כשהם לבושים במדים. רצועת ביטחון קום תקום כדי להגן על הצד הישראלי וכפי הנראה, היא תבוא על חשבון שטחי חקלאות בצד הישראלי. מפקד אוגדת עזה, תא"ל מיקי אדלשטיין, עסוק בעיקר בניסיון להבין מדוע הסכים הדרג המדיני להסדר מול חמאס ולתכנון כיצד לתרגם את זה לעשייה בשטח.

רכב משוריין של צה"ל על גבול עזה נובמבר 2012. GettyImages
כוחות צה"ל בגבול עזה במהלך מבצע "עמוד ענן"/GettyImages

בזירה הימית, קווי המתאר ברורים, אבל בשטח החיים קשים יותר - בטח כשיש לך יישובים הנמצאים במרחק יריקה מהגדר. נראה כי איום החדירה כבר בפתח. הפיגוע במושב שדי אברהם העיד על הקושי החדש שנוצר בשל התגברות תאי הטרור הסלפים והחיבור לרפיח המצרית וסיני דרך המנהרות. במטה הכללי חושבים אחרת, וטוענים כי "הפעם זה שונה" ושאחרי מבצע בסדר גודל של "עמוד ענן", נשמר השקט ולא היה אף לא שיגור אחד של רקטה או פצמ"ר מאז. "תושבי הדרום קיבלו את השגרה השפויה בחזרה", אמר אתמול (חמישי) קצין בכיר בצה"ל. "יש לנו כרגע אתגר אמיתי, והוא תהליך ההתעצמות של החמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה".

המשטר המצרי הוא העוגן העיקרי בשימור ההסדר וההבנות ביום שאחרי מבצע "עמוד ענן". עד כה הפגין נשיא מצרים, מוחמד מורסי, עמידות אל מול הלחצים של ארגון החמאס לפתוח את מעבר רפיח כ"פרס", ובשלב זה הוא אישר באופן סמלי כניסה של עשר משאיות ממצרים לרצועת עזה, אך העביר מסר ברור כי מאות המשאיות יכנסו דרך מעבר כרם שלום. למורדים אין כוונה לקחת את תנועת החמאס ורצועת עזה על גבה של מצרים, במיוחד לא בימים שבהם נאבק המשטר המצרי על עצם קיומו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

סוריה כחבית חומר נפץ

בצה"ל ממשיכים לעקוב אחר מחסני הנשק המתקדם ומאגרי הנשק הלא קונבנציונלי של צבא סוריה. בצה"ל מעריכים כי נשיא סוריה, בשאר אסד, עשוי מתוך ייאוש לפעול בחוסר היגיון ולהשתמש בנשק כימי נגד בני עמו. בקהילת המודיעין בישראל טוענים כי סגירתו ופתיחתו של שדה התעופה בדמשק והיקף העריקות משורות הצבא הם סימנים מובהקים לשינוי המהותי בשטח ולעובדה שהחבל סביב צווארו של בשאר אסד הולך ומתהדק.

נשיא סוריה, בשאר אסד,. AP
מה יעשה אסד?/AP

הכדור בידי אורי אריאל

בצמרת המערכת הביטחונית טוענים כי הטיוטה הסופית של דו"ח מבקר המדינה בפרשת הרפז לא שינתה מאומה, למעט שינויים קוסמטיים, על מידת האחריות של הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ושר הביטחון, אהוד ברק, בפרשה. הקורבן היה ונשאר אל"מ ארז וינר, שבינתיים נותר רק עם מספר נוצות לראשו. סנגוריו טרם החליטו האם עתירה לבג"ץ תחמיר את מצבו או שמא תחלץ אותו, בדומה למהלך המשפטי המבריק של יעקב טרנר ועורכי הדין. נראה שהחלטתו של אל"מ וינר תתקבל רק אחרי שיבין באילו צעדים מתכוון הרמטכ"ל, בני גנץ, לנקוט נגדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקורבן היה ונשאר אל"מ ארז וינר. הרפז, וינר ואשכנזי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אף אחד לא פוסל אפשרות שהרמטכ"ל, בגיבוי אלופים במטכ"ל, יראה לו את הדרך החוצה. גנץ מבקש לטהר את "אווירת הפגר" עליה דיבר עם התפוצצות פרשת הרפז. לשם כך מינה את האלוף קובי ברק לקצין בודק, כדי לבחון את ההתנהלות במערך המבצעים המיוחדים. דעתם של קצינים בכירים נחה מההחלטה זו מאחר שהאלוף ברק היה בעבר ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל, ומעולם לא התבטא בנושא בפומבי.

עם זאת, המינוי של האלוף במילואים יום טוב סמיה בתור הקצין שיעמוד בראש ועדת החקירה מעורר מחלוקת, שכן סמיה ידוע כמי שניהל מאבק גלוי בהחלטותיו של אשכנזי להדיח את תא"ל עימאד פארס מצה"ל וכאיש שמתח ביקורת פומבית רחבה על התנהלות אשכנזי סביב מינויו של האלוף במילואים יואב גלנט לתפקיד יורשו בתפקיד. המבקר החריף ביותר בצה"ל על ההחלטה על מינויו של סמיה אמר אתמול בשיחה סגורה כי במצב בו נמצאים אשכנזי והרפז הם לא חייבים לשתף פעולה, ובכך מצטייר סמיה כעלה תאנה. משום כך, בצה"ל חוששים בעיקר מאפשרות שיושב ראש הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ח"כ אורי אריאל, יקים ועדת חקירה ממלכתית שתטלטל את צמרת צה"ל ותפגע בתדמיתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully