וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: לבחון טענות המתנחלים כי רכשו קרקעות בעמונה

יהושע בריינר

27.6.2013 / 5:47

נשיא בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה, שלאחרונה חזרה בה מכוונתה לפנות את המאחז שבבנימין. לאחר שהורה לפנות את המאחז ב-15 ביולי, הנחה לבדוק את הבעלות על הקרקעות

אחרי שהמדינה חזרה בה מכוונתה לפנות את המאחז עמונה, נראה כי גם בג"ץ בדרך לשינוי החלטתו: אף שכבר קבע מועד אחרון לפינוי המאחז שבבנימין, קיבל שלשום (שלישי) נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס את עמדת המדינה לפיה יש לבחון את טענות המתנחלים באשר לרכישת חלק מהקרקעות במאחז. המתנחלים מרוצים: "עצם העובדה שלא זרקו את המדינה מכל המדרגות, אלא החליטו בכל זאת לדון ברכישות, מהווה הכרעה חשובה ומוסרית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארכה נוספת? פינוי המאחז בחודש אפריל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש אפריל הורה בג"ץ למדינה לפנות את המאחז עד ה-15 ביולי. זאת, לאחר שהמדינה הסכימה בתחילה כי דין המאחז להתפנות. אלא שבחודשים האחרונים הצליחו המתנחלים, לטענתם, לרכוש כ-70% מהקרקעות במאחז, ובמקביל הפעילו גורמים פוליטיים בימין כדי שילחצו על המדינה לשנות את עמדתה. ואכן, בתחילת השבוע שינתה פרקליטות המדינה כיוון, והודיעה לבג"ץ כי יש לבחון מחדש את סוגיית פינוי המאחז בעקבות הרכישות לכאורה. אף שבהחלטתו האחרונה נתן "ארכה אחרונה לפינוי לפנים משורת הדין", קיבל גרוניס את עמדת המדינה, וביקש כי עד לתחילת השבוע הבא תגיש המדינה את נתוני הרכישה לגבי הקרקעות.

תפוח האדמה הלוהט מונח בימים האחרונים לפתחו של שר הביטחון משה יעלון, שאמור להודיע לבג"ץ עד יום ראשון על עמדת המדינה בנוגע לפינוי המאחז. כאמור, בהחלטתו האחרונה נתן בג"ץ למדינה ארכה נוספת לפינוי כ-50 מבנים במאחז, אך כעת צפויה המדינה לשנות את עמדתה ולבקש עוד זמן ל"בחינה מחדש" של סטטוס המבנים. עם זאת, נראה שהמתנחלים יעמדו בפני בעיה, שכן רוב הרכישות בוצעו כך שהמתנחלים מחזיקים לכאורה בבעלות משותפת עם הפלסטינים על הקרקעות. מבחינה משפטית, לא ניתן לקבוע איזה חלק בקרקע שייך לאיזה שותף, ולכן יצטרכו המתנחלים למצוא מנגנון כלשהו שיקבע את החלוקה, אחרת לא תהיה לרכישותיהם כל משמעות.

היועץ המשפטי של משרד הביטחון אחז בן ארי, וחני אופק, בכירה בפרקליטות המדינה, עמלים בימים אלה על מציאת פתרון לסוגיה הסבוכה. כחלק מהמאמצים למציאת פתרון, הוצע בדיונים שהתקיימו בימים האחרונים כי המתנחלים יזיזו ביוזמתם כמה קרוואנים אל תוך השטחים שנרכשו לכאורה ובמקביל תבקש המדינה מבג"ץ לדחות את הפינוי. פתרון דומה בוצע במאחז רמת גלעד שבשומרון, שם הזיזו המתנחלים מבנים אל שטח שאינו שנוי במחלוקת על מנת להימנע מפינוי בכוח. בינתיים, המתנחלים – שמפעילים מכבש לחצים בעניין על נבחרי הציבור לפעול בפן המשפטי - נהנים מהעובדה שבפועל לא ניתן פסק דין חלוט בעניין המאחז. העובדה שסוגיית הבעלות על הקרקעות לא נידונה עד היום, אומרים המתנחלים, היא הבעיה הגדולה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully