וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וטורקיה הכריזו על הסכם הפיוס; נתניהו: "הסגר על עזה יישמר"

המשבר בן שש השנים בין אנקרה לירושלים הגיע לסיומו עם הכרזת מנהיגי שתי המדינות על השגת הסכם. נתניהו: "קיבלנו מכתב לפיו ארדואן יסייע בהשבת השבויים". ראש ממשלת טורקיה: "השגרירים יוחזרו, ספינת משא ראשונה תגיע לאשדוד בשישי"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: יאיר דניאל

אחרי שש שנות משבר ביחסים בין טורקיה לישראל בעקבות פרשת המרמרה, הצהיר היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים ברומא כי הושג הסכם פיוס בין שתי המדינות ויציג את עיקריו. נתניהו הדגיש בנאומו כי "הסגר על עזה יישמר". בהתייחס לסוגיית הנעדרים המוחזקים ברצועה, אמר: קיבלנו מכתב, שלפיו נשיא טורקיה יסייע בהשבת השבויים". במקביל, ערך ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים מסיבת עיתונאים דומה באנקרה והכריז על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. מחר ההסכם ייחתם על ידי מנכ"לי משרדי החוץ בישראל ובטורקיה וברביעי יובא לאישור הקבינט.

נתניהו פירט בנאומו על תנאי ההסכם ואמר כי "הוא מכיל הגנה על לוחמי ומפקדי צה"ל מפני תביעות – גם כאלה שקיימות עכשיו וכאלה שיבואו בעתיד. ההסכם יבטיח שחיילינו ומפקדינו לא יהיו חשופים לתביעות מצד טורקיה וההסכם מטפל בכך שיועבר חוק בפרלמנט הטורקי שיבטל את התהליכים הקיימים בטורקיה. ההסכם מדבר גם על שמירת הסדר הביטחוני מול רצועת עזה. לא הייתי מוכן להתפשר על הסעיף הזה והוא נשאר כפי שהוא. נאפשר לאוניות להגיע לנמל אשדוד ולפרוק שם מטענים הומניטריים לרצועה".

נתניהו הסביר כי ההסכם נועד גם לתאם את שיפור תנאי האזרחים ברצועת עזה בהתאם לשיקולי הביטחון. "זהו אינטרס של ישראל. אין מספיק מים בעזה, האקוויפרים מזדהמים וכשזה קורה זה עובר גם למי התהום שלנו ולכן זה אינטרס ישראלי. חשמל – כשאין מספיק חשמל מתעוררות בעיות סניטציה וכשיש מגיפות הן לא נעצרות בגדרות. על כן אנו מאפשרים את הטיפול בכך. טורקיה תוכל לסייע בעניין הזה כמו מדינות אחרות".

הפיוס בין ישראל לטורקיה - כתבות אחרונות:
באיסטנבול שמחים על הפיוס עם ישראל - ועל הפיצוי: "עשיתם, תשלמו"
הציבור הטורקי אדיש להסכם הפיוס, ורק "נסחף אחרי ארדואן"
הרצוג על הפיוס: "הפיצוי בלתי נתפס"; יחימוביץ': "חשוב לישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים ברומא על הפיוס עם טורקיה, 27 ביוני 2016.. עמוס בן גרשום, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"אין מספיק מים בעזה, האקוויפרים מזדהמים". נתניהו ברומא/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום, לע"מ

הוא ציין כי בהסכם ישנה התחייבות למניעת פעילות טרור מאדמת טורקיה, כולל גיוס כספים. הוא נגע בסוגיית המוחזקים בעזה, אברה מנגיסטו וגופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול, ואמר: "אני מבין את מצוקת המשפחות ואני יודע מה עובר עליהם. אני מבקש להבטיח להם שלא נפסיק ולא נעצור עד שנשיב את הבנים. זו מחויבות אישית ולאומית. ההסכם והמכתב שנלווה אליו יאפשר לפעול כך".

בהקשר זה הוסיף: "ההסכם יכול לקדם עוד נתיב שיתוף פעולה, לסייע ולהתקדם במשימה של הבאת הבנים, אך לא אמרתי שהוא יביא אותם הביתה או שאני מתנה את ההסכם בהשבתם. מדינות העולם מכבדים מדינה שדואגת לאינטרסיה, שפועלת לקדם אותה וזה בדיוק מה שאנחנו עושים".

לדבריו, "כראש ממשלת ישראל, האחריות שלי היא לדאוג לאינטרסים הלאומיים מתוך הבנה שהזירה הבינלאומית וצרכינו הביטחוניים והכלכליים הנוכחיים והעתידיים. שוחחתי אמש עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ועכשיו עם ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי. כולם בירכו על ההסכם ואמרו כי הוא יחזק את המצב באזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש ממשלת טורקיה בינאלי ילדירים פונה לתקשורת באנקרה, טורקיה. רויטרס
"אונייה תגיע לאשדוד בשישי". ראש ממשלת טורקיה/רויטרס

נתניהו הוסיף כי "העולם והמזרח התיכון נמצאים בטלטלה ועלינו לייצר מוקדים של יציבות באזור הסוער הזה. אנו עושים זאת עם מדינות ערביות, שכנותינו, עם יוון וקפריסין, עם רוסיה וטורקיה. אנו עושים זאת בתיאום מלא עם ארצות הברית – בעלת בריתנו הגדולה. ישראל וטורקיה הן מעצמות גדולות באזור, והמצב מנע מאיתנו לשתף פעולה במקרים שבו התבקש השיתוף".

בנוגע לנושא הגז, אמר ראש הממשלה כי ההסכם פותח פתח לשיתוף פעולה כלכלי. "הגז מהווה את חיזוק קופת הכלכלה בהון עתק, אך הוא מורכב בכמה דברים – הוצאת הגז מהמים ובכך טיפלנו, והדבר השני הוא יצירת השווקים לייצוא הגז. מדובר בסכומי עתק. לווייתן יכול לספק גם את השוק הטורקי ואספקת גז דרך טורקיה. זה דבר אסטרטגי לישראל, ואנו נפעל לקדם את זה".

במקביל באנקרה, אמר יילדרים בנאומו כי במסגרת חידוש היחסים יוחזרו השגרירים לשתי המדינות. "ההסכם נוגע גם למצור על עזה". הוא הוסיף כי במסגרת ההסכם ספינת משא ראשונה ועליה 10,000 טונות של ציוד סיוע הומניטרי יישלח לנמל אשדוד ביום שישי הקרוב. לדבריו, בשלב הראשון של הסכם הפיוס עם ישראל הוא יתמקד קודם בהשבת הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות ונורמליזציה ביחסים ביניהן. כלומר, בשלב מאוחר יותר יעסקו שני הצדדים בשיתוף פעולה בענף הגז.

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד

ההסכם צפוי לשים קץ למשבר ביחסים בין המדינות שהחל בשנת 2010. ברומא, בירת איטליה, נפגשו אתמול צוותי המשא ומתן של המדינות. בפגישה ייסגרו הקצוות האחרונים של ההסכם, המקיף תחומים מגוונים - החל מהמצב ברצועת עזה ועד לשיתופי פעולה בין המדינות בתחום הגז הטבעי.

במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את טורקיה בכ-20 מיליון דולר על תקרית משט המרמרה, שבמהלכה נהרגו מירי צה"ל עשרה פעילים טורקים בארגון אסלאמיסטי שארגן משט לרצועה. בתגובה, טורקיה תחוקק חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שהיו קשורים למבצע ההוא. בנוסף לכך, ישראל תבצע הקלה מסוימת במצור על עזה, בכך שתאפשר לטורקיה להעביר סחורות רבות לתחומי הרצועה דרך נמל אשדוד. טורקיה, מצדה, תגביל במידת מה את פעילות חמאס בתחומיה - הארגון הפלסטיני יוכל להמשיך לפעול על אדמתה, אך ייאסר על פעיליו לארגן פעולות טרור נגד ישראל משטח טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully