וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר אירופי לפלסטינים: "לא נתמוך בכם בכל מצב"

29.1.2014 / 8:02

דיפלומטים אירופאים הבהירו לרמאללה שדחיית הצעתו של קרי ופנייה לאו"ם לא תזכה לתמיכה אוטומטית: "'לא' לקרי זה 'לא' לאירופה". חשש בירושלים: איום החרם זולג אל הקו הירוק

אבו מאזן. AP
"לבני איימה על חייו". יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן/AP

אירופה לא תתמוך בפלסטינים "באופן אוטומטי" אם המשא ומתן עם ישראל ייכשל – זה המסר שהועבר לאחרונה לפלסטינים על ידי דיפלומטים אירופאים. לוואלה! חדשות נודע כי הדיפלומטים העבירו את המסר לבכירים ברמאללה בשיחות סגורות ודאגו להבהיר עוד כי "אם הפלסטינים חושבים שהם יקבלו תמיכה אירופית גורפת ומוחלטת ויהי מה – הם טועים".

ניצנים לשינוי בגישה האירופית כלפי הפלסטינים ניתן היה לזהות בדבריה של האחראית על המשא ומתן מטעם ישראל, שרת המשפטים ציפי לבני, שאמרה בסוף השבוע כי אם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יתבצר בעמדותיו ויסרב להתקדם במשא ומתן, "הפלסטינים ישלמו את המחיר". לבני רמזה בדבריה לכך שהקהילה הבינלאומית תטיל על הפלסטינים את האחריות לכישלון המשא ומתן, והותקפה על ידי גורמים בכירים ברשות הפלסטינית, שחלקם אף האשימו אותה בלא פחות מאיום על חייו של אבו מאזן.

עוד בוואלה! חדשות על תהליך השלום:
אבו מאזן: "מוכן לנוכחות צה"ל בגדה 3 שנים לאחר ההסכם"
לבני: "הסרת המסכה מאבו מאזן אינה המטרה שלנו"
נתניהו הציע לקרי: כך נשאיר מתנחלים בבתיהם

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. וושינגטון, ינואר 2014. AP
"להגיד לו 'לא' זה כמו להגיד 'לא' לאירופה". שר החוץ האמריקני ג'ון קרי/AP

המסר האירופי נובע מחשש שהפלסטינים ידחו על הסף את המסמך שיגיש בשבועות הקרובים שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ויפנו למוסדות האו"ם. הדיפלומטים הבהירו לפלסטינים כי בניגוד למשא ומתן עם ישראל, שזוכה לתמיכה מהדהדת של כל מדינות אירופה, פנייה לאו"ם עשויה לפצל את היבשת בין מדינות שיתמכו בישראל למדינות שיתמכו בפלסטינים, וליצור מחלוקות אף בתוך הממשלות האירופיות, בעיקר במדינות שיש בהן קואליציה רב-מפלגתית. מצב כזה יחליש את התמיכה האירופית בעמדה הפלסטינית, וייתכן שאף יוביל ממשלות מסוימות לקצץ בסיוע הכספי לרמאללה.

בחלק מהשיחות אף נאמר לפלסטינים כי פנייה לאו"ם תעניק להם הישגים סמליים בלבד. הדבר אמנם יוביל לפגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל, אך לא לפתרון אמתי של בעיותיהם כעם החי תחת כיבוש. גורם מדיני ישראלי שעודכן בפרטים אמר לוואלה! חדשות כי "האירופאים אמנם נותנים לאבו מאזן יותר קרדיט מאשר לנתניהו ובטוחים שישראל אחראית למצב הנוכחי במשא ומתן, אבל לפני הכול הם תומכים במאמץ של קרי. מבחינתם, להגיד 'לא' לקרי זה להגיד 'לא' לאירופה. חלק מהמדינות יתמכו בפלסטינים בכל מקרה, אבל ייגרם להם נזק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שרת המשפטים ציפי לבני, ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
גם הפלסטינים ישלמו מחיר על כישלון השיחות. שרת המשפטים והאחראית על המשא ומתן עם הפלסטינים, ציפי לבני/אדריאן הרבשטיין

הפלסטינים אמנם נערכים בשבועות האחרונים לכישלון השיחות ופנייה חד-צדדית למוסדות האו"ם, כולל בית הדין הבינלאומי בהאג, אך בישראל מעריכים שאבו מאזן טרם קיבל החלטה כזו. דיפלומט אירופאי שנמצא בקשר עם בכירי הרשות השמיע בשיחה עם וואלה! חדשות הערכה דומה, ואמר כי "רוב היועצים והמקורבים של אבו מאזן דוחפים לכיוון הזה, אבל הוא עצמו עדיין לא החליט".

הדברים הללו מבהירים אמנם כי אירופה לא תאשים את ישראל בכישלון המשא ומתן בכל מצב, אבל אסור להתבלבל: אין כל נסיגה מהעמדה האירופית הנחרצת בנושא ההתנחלויות. מדינות היבשת מאוחדות בדעתן שהכרזות הבנייה בהתנחלויות תוך כדי המשא ומתן גרמו נזק ממשי לתהליך. הכרזות אלו, שנתפסות באירופה כהרס המשא ומתן לצורכי פוליטיקה פנימית, הובילו למצב שאפילו דחיית המסמך של קרי על ידי הפלסטינים לא תקל את הלחץ על ישראל בנושא ההתנחלויות. בתסריט כזה, הפלסטינים ישלמו מחיר – אבל גם אנחנו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נושא דברים בפני משתתפי הכנס השנתי של המרכז למחקרי ביטחון לאומי. ינואר 2014. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
חושש מזליגת החרפ. נתניהו, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בתוך כך, היום יכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלשכתו דיון מורחב בנושא איום החרם הכלכלי על ישראל. זאת, בעקבות שורת החלטות בעת האחרונה של חברות גדולות באירופה לנתק את קשריהן הכלכליים עם ישראל בגלל ההתנחלויות. לדיון הוזמנו שר הביטחון משה יעלון, שר החוץ אביגדור ליברמן, שרת המשפטים לבני, שר האוצר יאיר לפיד, שר הכלכלה נפתלי בנט, שר המדע יעקב פרי ושר החקלאות יאיר שמיר. לכל אחד מהשרים הללו יש נגיעה ישירה לנושא, שכן איום החרם נוגע לחברות וגופים מכל תחומי הפעילות במשק.

החשש המרכזי בירושלים הוא שבשבועות האחרונים איום החרם זולג מההתנחלויות אל תוככי הקו הירוק. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא החלטת קרן הפנסיה הגדולה בהולנד למשוך את השקעותיה מבנקים בישראל. לפני כמה שבועות דיווח עיתון "הארץ" כי הקרן תמשוך מחמשת הבנקים הגדולים בישראל מאות מיליוני אירו בשל העובדה שהבנקים הללו פעילים בהתנחלויות.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully