וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה, ביל קלינטון והנסיך צ'ארלס: אלו המנהיגים שיבואו להלוויית פרס

28.9.2016 / 17:03

במשרד החוץ נערכים לקראת הגעתם של ראשי המדינות לישראל, ובראשם נשיא ארה"ב, נשיא צרפת פרנסואה הולנד ובכירים מגרמניה, קנדה, רוסיה ומדינות נוספות. "אנשי המשרד יסייעו בהכנת תכנית ביקור וליווי האורחים"

בווידאו: נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס הלך לעולמו בגיל 93/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות בית הנשיא, צלמי וואלה! NEWS; עריכה: אוהד פיטר וטל רזניק; קריינות: שי ענבל

משרד החוץ מסר הבוקר (רביעי) כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, הנסיך צ'ארלס, נשיא צרפת פרנסואה הולנד ואחרים ישתתפו בהלוויית הנשיא התשיעי שמעון פרס, שהלך הלילה לעולמו.

תחילה הודיע המשרד כי גם האפיפיור פרנציסקוס ינכח באירוע, אך הוותיקן מסר כי הוא נמצא בביקור בגיאורגיה וייאלץ להיעדר. כמו כן, נמסר כי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון תתלווה לבעלה, אולם בהמשך נמסר ממטה הבחירות שלה כי הדיווח שגוי והיא לא תגיע.

לקריאה נוספת בנושא
מנהיגי העולם ספדו לפרס: "שינה את מסלולה של ההיסטוריה"
משפחתו של פרס נפרדת: "במותו אבא ציווה לנו לסלול נתיבים לשלום"

חגיגות יום הולדת 90 לשמעון פרס, רחובות. 17 ביוני 2013. ראובן קסטרו
יגיע ללא רעייתו. ביל קלינטון ופרס בחגיגות יום הולדתו ה-93/ראובן קסטרו
נשיא ארה"ב ברק אובמה מעניק לנשיא שמעון פרס את מדליית החירות הנשיאותית. רויטרס, רויטרס
אובמה מעניק לפרס את מדליית החירות הנשיאותית, 2012/רויטרס, רויטרס

משרד החוץ נכנס למתכונת חירום כדי לרכז את המידע סביב הגעתם של אותם אישים בכירים. "ממרכז המצב ננהל את פעילות אנשי משרד החוץ במוקדים שונים - נתב"ג, תיאום עם גופים ממלכתיים אחרים - וניתן מענה לצרכים משתנים. אנשי המשרד יסייעו בהכנת תכנית ביקור וליווי האורחים", נמסר.

ולנטינה מטביינקו, יו"ר מועצת הפדרציה הרוסית תייצג את המדינה בהלווייה. מטביינקו, שעומדת בראש הבית העליון של הפרלמנט במוסקבה, הייתה בעברה מושלת מחוז סנט פטרסבורג, ונחשבת לדמות הבכירה במדינה לאחר הנשיא ולדימיר פוטין וראש הממשלה דמיטרי מדבדב.

בין המנהיגים הנוספים שיחלקו כבוד אחרון עם פרס, חתן פרס נובל לשלום, יהיו נשיא גרמניה יואכים גאוק, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו - שאביו פייר, שהיה בעצמו ראש ממשלה, היה ביחסים קרובים עם הנשיא התשיעי - נשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו, וביאטריקס, המלכה האם של הולנד.

ביקורו של הנסיך צ'ארלס הוא נדיר, מאחר שבית המלוכה הבריטי אינו נוטה להגיע לישראל. הפעם האחרונה שבה הוא היה בארץ הייתה בהלויית ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, ב-1995. עוד יגיעו נשיא רומניה קלאוס יוהאניס, נשיא טוגו פור נסינבה והמושל הכללי של אוסטרליה, פיטר קוסגרוב, הנושא בתפקיד ייצוגי בלבד.

המדינות השולחות נציגות הלווייתו של פרס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמות הציוצים על פרס בטוויטר ב-24 שעות האחרונות

רבים מאלו שיגיעו להלוויה הספידו הבוקר את פרס, עם ההודעה על מותו של הנשיא התשיעי. אובמה מסר בהודעה רשמית כי "יש מעט אנשים שחלקנו עמם את העולם הזה וששינו את מסלולה של ההיסטוריה האנושית. לא רק דרך תפקידם באירועים אנושיים, אלא גם מאחר שהם הרחיבו את הדמיון המוסרי שלנו וחייבו אותנו לצפות ליותר מעצמנו. חברי שמעון היה אחד מאותם אנשים. אורו כבה, אך התקווה שהעניק לנו תבער לנצח".

משפחת קלינטון מסרה כי פרס היה "חבר אמיתי ויקר". הנשיא לשעבר קלינטון מסר כי "לא אשכח לעולם איך הוא היה שמח לפני 23 שנה, כשהוא חתם על הסכמי אוסלו בבית הלבן, מה שבישר על תקופה מלאת תקווה יותר ביחסים בין ישראל לפלסטינים". הנשיא לשעבר הוסיף כי "הוא היה גאון עם לב ענק, שהשתמש בכישרונו כדי לדמיין עתיד של פיוס ולא של סכסוך, של שגשוג כלכלי וחברתי ולא של כעס ושל תסכול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא צרפת הולנד אמר כי הוא היה "ידיד אמת של צרפת". הוא הוסיף כי עם לכתו של פרס ישראל אבדה את אחד המדינאים הבולטים שלה שהיה "ממגיניו הנחרצים של תהליך השלום". שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה כי "אני שבורת לב לשמע החדשות על מותו של פרס, איש השלום ומקור בלתי-נדלה להשראה". היא הוסיפה כי הדרך היחידה לכבד את זכרו היא לקדם את פתרון שתי המדינות.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הנשיא לשעבר פרס היה "מעל הכל, איש של שלום. תנחומיי הכנים ליקירו ולעם בישראל". נשיא מקסיקו פנה אנריקה נייטו כתב בחשבונו כי "אני מביע תנחומים על מותו של זוכה פרס נובל לשלום שמעון פרס".

(עדכון ראשון: 9:23)

תמונות ארכיון של נשיא המדינה עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד.. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס ופרנסואה הולנד, 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר
נשיא המדינה שמעון פרס עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בדאבוס, 23 בינואר 2014. דוברות בית הנשיא, מערכת וואלה! NEWS
פרס וג'ון קרי, 2014/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בית הנשיא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully