וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים במתקפה חריפה על שליח האו"ם: "מעוות את ההיסטוריה"

30.8.2016 / 4:50

שליח האו"ם למזרח התיכון מתח ביקורת על מדיניות ההתנחלויות של ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. בלשכת נתניהו לא נותרו חייבים, והשיבו: "על האו"ם לגנות את דרישת הפלסטינים לטיהור אתני של יהודים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(בנימין נתניהו בפגישה עם באן קי מון: "תודה על פעולתך למען הנעדרים", בחודש יוני)

לשכת ראש הממשלה תקפה אמש (שני) בחריפות את שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, שמתח מוקדם יותר אתמול ביקורת על מדיניות ההתנחלויות של ישראל במהלך דיון במועצת הביטחון של האו"ם. "הדברים שאמר היום נציג האו"ם למזרח-התיכון למועצת הביטחון מעוותים את ההיסטוריה ואת החוק הבינלאומי ומרחיקים את השלום", נמסר בהודעה מלשכת נתניהו.

בהודעה הודגש כי לא ההתנחלויות הן המכשול לשלום, אלא סירובם של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. "הדרישה הפלסטינית לטיהור אתני של יהודים במדינה הפלסטינית העתידית מעוררת חלחלה, ועל האו"ם לגנות אותה במקום לאמצה", נמסר בהודעת הלשכה.

עוד בנושא:
נתניהו למשלחת אמריקנית: חושש מיוזמה של אובמה במועצת הביטחון
מצרים מנעה ממועצת הביטחון לאמץ את דוח הקוורטט – עקב לחץ פלסטיני
דוח הקוורטט: "ישראל שוחקת את הסיכוי לפתרון שתי המדינות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם מזכ''ל האו''ם באן קי מון, לשכת רה"מ. יוני 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ובאן קי מון בפגישתם בחודש יוני/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מלאדנוב נשא דברים במסגרת הדיון החודשי של מועצת הביטחון במצב הישראלי-פלסטיני ותקף בחריפות את ריבוי ההודעות של ישראל על בנייה בהתנחלויות בחודשיים האחרונים. שליח האו"ם למזרח התיכון ציין כי מאז 1 ביולי ממשלת ישראל הודיעה על בנייה של יותר מאלף יחידות דיור במזרח ירושלים, ועל בנייתן של 735 יחידות דיור ביהודה ושומרון. במקביל, הוסיף, ישראל הרסה 130 בתים של פלסטינים.

השליח המיוחד, שדיבר באמצעות שיחת וידיאו עם מועצת הביטחון בניו יורק, התייחס לדוח הקוורטט שפורסם בחודש שעבר, שבו הרביעייה הבינלאומית – ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם – גינתה בחריפות את ההתנחלויות וקראה לישראל ולפלסטינים להימנע מצעדים שירחיקו את יישום פתרון שתי המדינות. מלאדנוב הביע תסכול מכך שדוח הקוורטט זוכה להתעלמות מתמשכת, "הכוללת עלייה בהודעות של ישראל על נושאים הקשורים בהתנחלויות והמשך מדיניות הריסת הבתים", כלשונו.

בנוסף לכך, מלאדנוב התייחס לתוכנית המקלות והגזרים שהציג שר הביטחון אביגדור ליברמן מוקדם יותר החודש, ואמר כי "שום לוליינות משפטית לא יכולה לשנות את העובדות - שכל המאחזים, בין אם הם קבילים בחוק הישראלי ובין אם לאו, בין אם הם ממוקמים על אדמת מדינה, על אדמה שבעליה נפקדים או על אדמה פלסטינית פרטית, ממש כמו כל ההתנחלויות בשטח C ובירושלים המזרחית - כל המאחזים הללו הם בלתי חוקיים בהתאם לחוק הבינלאומי".

נשיא המדינה עם השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון, יוני 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
מלאדנוב וריבלין בפגישה, בחודש יוני/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

בהודעה שפרסם הערב דובר ראש הממשלה, תקפו בירושלים בחריפות את טענות השליח. "יהודים חיים בירושלים וביהודה ושומרון זה אלפי שנים, ונוכחותם שם איננה המכשול לשלום. המכשול לשלום הוא הניסיון הבלתי פוסק להכחיש את זיקתם של היהודים לחבלי ארצם ההיסטוריים והסירוב העיקש להכיר בכך שהם אינם זרים בהם", נמסר. "הטענה שבנייה יהודית בירושלים היא בלתי חוקית היא אבסורדית כמו הטענה שבנייה אמריקנית בוושינגטון או בנייה צרפתית בפריז היא בלתי חוקית".

גם שגריר ישראל לאו"ם דני דנון הביע כעס בנוגע לדבריו של מלאדנוב. "דבריו מהווים ניתוק מוחלט מהעובדות בשטח", אמר דנון, וכינה את אמירתו "פרס לפלסטינים". לטענת דנון, דברי מלאדנוב "מרחיקות את הסיכוי לפתרון בין ישראל והפלסטינים וממחישות את הצביעות של האו"ם בכל הנוגע לישראל".

הוא הבהיר כי "מדינת ישראל תמשיך לבנות בבירתה הנצחית ירושלים, ממש כפי שמדינות העולם ימשיכו לבנות בבירותיהן בלי לבקש את אישורו של האו"ם. על האו"ם להתרכז במכשול העיקרי לפתרון באזור, שהוא הסירוב הפלסטיני לגנות טרור ולחזור לשולחן המשא ומתן".

מועצת הביטחון של האו"ם מצביעה על הסכם הגרעין עם איראן, 20 ביולי 2015. רויטרס
"דברי מלאדנוב הם פרס לפלסטינים". מועצת הביטחון/רויטרס

בתחילת יולי פרסם הקוורטט דוח מקיף על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שגובש במחצית הראשונה של 2016. בדוח הזהירה הרביעייה הבינלאומית כי פתרון שתי המדינות מתרחק בפועל וקראו לנקיטת צעדים ממשיים, שיהפכו את המגמה ויאפשרו ליישם את הפתרון. הדוח מיפה את המכשולים שמונעים את קידום פתרון שתי המדינות, וכלל גינוי חריף לישראל של המשך הבנייה בהתנחלויות, של הפקעת קרקעות ושל מניעת הפיתוח בשטחי C בגדה המערבית.

ארה"ב ואירופה ניסו לקדם את הדוח - מצרים התנגדה

עם זאת, הוא נחשב למאוזן למדי, שכן הדוח כלל ביקורת נרחבת על הרשות הפלסטינית בשל חוסר מאבקה בטרור ובהסתה. בשל כך, הדוח התקבל בזעם ברמאללה, שגייסה הסכמה של דיפלומטים ערביים לחסום את קידומו במועצת הביטחון. בעוד ארצות הברית והאיחוד האירופי דחפו להצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון שתאמץ את הדוח או תגבה אותו, מצרים, המייצגת את קבוצת המדינות הערביות במועצה, חסמה את המהלך.

גורם אירופי אמר לוואלה! NEWS כי קיימת אכזבה מכך שהדוח לא התקדם. "יש בדוח המלצות בעלות חשיבות. אימוצן על ידי מועצת הביטחון, אפילו רק הודעת ברכה על פרסומו, הייתה משדרגת אותו - ולו רק מבחינת משמעותו הסמלית".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וושינגטון. 2 באוגוסט 2016. רויטרס
עשוי לנסות להותיר חותם. אובמה/רויטרס

הביקורת החריפה של מלאדנוב על ישראל מצטרפת לשורה של תגובות אמריקניות חריפות על הפעולות האחרונות שלה. במהלך חודשי הקיץ מחלקת המדינה האמריקנית שבה והביעה דאגה ומחאה בנוגע להודעות על בנייה בהתנחלויות, הריסת המבנים הפלסטינים בסוסיא, הניסיון להכשיר משפטית את מאחז עמונה ושאלת המאחזים הבלתי חוקיים. לפי ההערכה בירושלים, ייתכן שמדובר בניסיון להכין את הקרקע למהלך עתידי של ארצות הברית במועצת הביטחון.

כפי שפורסם בוואלה! NEWS, בפגישה עם משלחת של יועצים אמריקנים בכירים השבוע הביע נתניהו חשש מכך שאחרי הבחירות בארצות הברית ובחסות הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב, ממשל אובמה ירצה להותיר חותם אחרון של מורשת בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני שבו נחל כישלון. לכן, לטענת נתניהו, הוא עשוי לקדם הצעת החלטה במועצת הביטחון, או לתת הצהרה או נאום נשיאותי שיניח תשתית להנעת התהליך המדיני ואת המצע לממשל הבא.

השתתף בהכנת הכתבה: עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

(עדכון ראשון: 2:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully