וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אין הפסקת אש בלי שתתאפשר השלמת נטרול המנהרות"

31.7.2014 / 12:40

ראש הממשלה התייחס לתנאים שיידרשו לסיום הפעולה הקרקעית בעזה, וציין כי "הפעולות בשטח נמשכות במלוא עוזן". על השרים שהתנגדו למהלכי הקבינט: "העם מצפה מאיתנו להתלכד"

מתוך משדר וואלה! חדשות

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (חמישי) כי "עד כה נטרלנו עשרות מנהרות טרור, ואנו נחושים להשלים משימה זו - עם או בלי הפסקת אש". בפתח ישיבת הממשלה שנערכה בקריה בתל אביב הסביר ראש הממשלה: "לכן, לא אסכים להסדר שימנע את השלמת נטרול המנהרות". לדברי נתניהו, "אין ערובה ל-100%, כפי שגם 'כיפת ברזל' לא נותנת מענה מוחלט, אך בשטח רצועת עזה נמשכות פעולות מרשימה במלוא עוזן. חיילי צה"ל משלימים בשעה זו את נטרול המנהרות ברצועת עזה".

נתניהו התייחס בדבריו לאמירותיהם של שרים בממשלה שהתנגדו להחלטות הקבינט, ואמר: "אחדות ההנהגה חשובה לעם ישראל. עדיין יש מיעוט בציבור שדווקא ברגעים אלה בוחר להקצין את דעותיו. הישמרו בדבריכם, היזהרו במעשיכם. שרי הממשלה הם אלה שצריכים לתת דוגמה אישית לציבור כולו. בעת הזו, העם מצפה מכולנו להתלכד מאחורי המטרה. ככל שאנו מאוחדים יותר, אנו חזקים יותר".

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות
כתב וואלה! חדשות במסע לארץ המנהרות של "עזה תחתית"
ערביי ישראל תורמים לעזה: "אין מצרכים בסיסיים"
היום ה-24: עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה

שידור ישיר מגבול רצועת עזה (צילום: שי מכלוף)

LIVE
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון בישיבת ממשלה בקריה בתל אביב. 31 ביולי 2014. רויטרס
"ככל שאנו מאוחדים יותר, אנו חזקים יותר". נתניהו ויעלון במסיבת העיתונאים בקריה, היום/רויטרס

ראש הממשלה שיבח את פעילות צה"ל ואמר: "צה"ל הוא צבא מוסרי מאין כמוהו, ונלחם באויב אכזר מאין כמוהו. הוא מנסה להימנע מפגיעה באזרחים ואנו חושבים על החיילים. אני רוצה לשלוח בשם הממשלה ועם ישראל איחולי החלמה מלאה לפצועים".

שר הביטחון משה יעלון אמר בפתח הישיבה כי "גם בשעות אלו ממשיך צה"ל לפעול בתוך רצועת עזה ולטפל במנהרות הטרור, שאת הטיפול בהן אנו משלימים". יעלון הוסיף כי הנזק לחמאס "עצום וחסר תקדים", ופירט: "השמדנו אמצעי לחימה, תשתיות טרור, מתקני ייצור נשק, רקטות ועוד. אנו לא מתכוונים להתפשר על ביטחון אזרחי ישראל ולא נרפה עד שישוב הביטחון והשקט". הוא ביקש להזכיר כי "חמאס משתמש בבתי ספר, בבתי חולים ובאזרחים חפים מפשע כדי לנהל את המאבק בישראל. המהלך הצבאי שמנוהל היטב על ידי הרמטכ"ל הוא זה שיעניק לנו את הכלים להתמודדות גם בזירות אחרות".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הודה לראש הממשלה ולשר הביטחון בתחילת הישיבה. "העבודה אתכם ועם חברי הקבינט היא מאומצת", אמר. הרמטכ"ל הוסיף כי "אני מקדיש את דבריי לחיילי השדה שלנו, מכלל הזרועות, שמסתובבים ברצועה. הם נלחמים באזורים שמבחינה מקצועית הם מאוד מורכבים, ומסתדרים בצורה מצוינת עם המשימות שאנו מטילים עליהם. אנו מסתכלים קדימה, וכשנסיים את המשימות, נשוב לחבק את המשפחות ואת הציבור".

הרמטכ"ל בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה בוגי יעלון במסיבת עיתונאים בקריה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
"אני מקדיש את דברי לחיילי השדה שלנו". הרמטכ"ל גנץ במסיבת עיתונאים בקריה, השבוע/רויטרס

ברקע דבריו של נתניהו, ניתן לומר כי האשראי הבינלאומי שעמו יצאה ישראל למבצע "צוק איתן" אזל אמש, ואפשר אף לומר שירושלים נכנסה לאוברדראפט. ארצות הברית גינתה אמש בתקיפות את הפצצת בית הספר של אונר"א ברצועת עזה, ועל אף שמחלקת המדינה לא הטילה את האשמה לכך על ישראל, מי שלא היסס לעשות זאת היה מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שאמר כי "כל העדויות מצביעות על מתקפת ארטילריה ישראלית".

הכותרות הראשיות בתקשורת הבינלאומית בימים האחרונים הדגישו את הפגיעה בבלתי מעורבים ברצועת עזה, כאשר אפילו עיתונים עם קו פרו-ישראלי יחסית, כגון ה"דיילי מייל" בבריטניה וה"וול סטריט ג'ורנל" בארצות הברית עוסקים בהרחבה ב"אסון ההומניטרי" ברצועת עזה ובהפצצת מתקני האו"ם. הריאיון הדרמטי עם דובר אונר"א כריס גאנס, שבו הוא פרץ בבכי מול מצלמות "אל-ג'זירה" בעקבות הרג הילדים הפלסטינים, זכה גם כן לפופולריות רבה.

הרס בעיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 31 ביולי 2014. רויטרס
"כתם על העולם". הרס ועשן בעזה, הבוקר/רויטרס

כדי להבין עד כמה התקצר חבל הלגיטימציה של ישראל ניתן להקשיב לדברים שאמר אמש ראש ממשלת ניו זילנד ג'ון קי, אחד מתומכיה העקביים ביותר של ישראל בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית. קי, בן ליהודייה ניצולת שואה, הכריז כי ההתרחשויות בעזה הן "כתם על העולם", והוסיף: "אני לא יודע את כל העובדות, אני רק יודע שיותר מ-1,300 איש נהרגו. זה לא יכול להימשך".

בהתייחסו לאירועים האחרונים בעזה אמר ראש הממשלה של ניו זילנד: "יש שם משפחות, ילדים צעירים שנפגעים – המצב הזה חייב להסתיים". באשר לטענת ישראל שלפיה צה"ל מזהיר מראש את האזרחים לפני ההפצצות, הוא הוסיף כי "ההיגיון שמאחורי הטיעון הזה קצת פגום". האופוזיציה בניו זילנד, אגב, תקפה אותו על כך שדבריו נגד ישראל לא היו נחרצים מספיק.

קנדה מגבה, אך נמצאת במיעוט

ניו זילנד איננה מעצמה שביקורת שלה על ישראל צריכה לגרום לפאניקה בירושלים. עם זאת, מדובר בדוגמה לכך שגם מדינות פרו-ישראליות כבר לא מהססות למתוח ביקורת על ירושלים. באוסטרליה, ראש הממשלה טוני אבוט, שנחשב לאחד מידידי ישראל הגדולים בעולם, קרא הבוקר להפסקת אש מיידית: "מה שקורה פשוט לא צודק.יותר. מדי אנשים חפים מפשע נהרגו". כמו כן, עשרות חברי פרלמנט חתמו על קריאה לממשלה "לגנות את הפלישה ואת ההפצצות בעזה", ולתמוך בהחלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם נגד ישראל.

ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר נושא דברים במליאת הכנסת במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.. עמוס בן גרשום לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
מאשים את חמאס. ראש ממשלת קנדה הרםר נואם בכנסת, בינואר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום לע"מ

מי שממשיך בינתיים להעניק גיבוי מלא לישראל הוא ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר, שאמר לאחר מקרי המוות האחרונים ברצועה כי ארצו מקווה לראות את הסבל האנושי מגיע אל קצו, אך האשמה למצב מוטלת על חמאס, שהתחיל את הלחימה ועשה שימוש באזרחיו כמגן אנושי. במשרד החוץ בירושלים שואבים עידוד מהדברים, אבל מודעים לכך שהרפר נמצא במיעוט בקהילה הבינלאומית.

בשבועיים הראשונים ללחימה הביעו רוב מנהיגי המערב תמיכה בישראל והדגישו את "זכותה להגן על עצמה". העמדה העקרונית הזו לא השתנתה, אבל כאשר מספר ההרוגים בעזה מתקרב ל-1,500, ומדי יום מתפרסמות בהרחבה תקריות של פגיעה מסיבית באזרחים, הלחץ התקשורתי עושה את שלו. ראש הממשלה אמר בתחילת המבצע כי "שום לחץ בינלאומי" לא ימנע מישראל להשיג את מטרותיה, אבל גם הוא מבין שהביקורת הבינלאומית הפכה בשבוע האחרון, מאז החלטת מועצת האו"ם לזכויות אדם, לגורם שחייבים לקחת בחשבון.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 10:57)

הרס בעיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 31 ביולי 2014. רויטרס
הרס בעזה, הבוקר/רויטרס
מתנדב בחליפת דוב משעשע ילד עזתי פצוע בבית החולים שיפא, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
ילד עזתי בבית חולים/AP
שיירת תמיכה בישראל הפיליפינים בשל צוק איתן. Jhona Talagtag,
עצרת תמיכה בישראל בפיליפינים/Jhona Talagtag
הפגנות נגד מבצע "צוק איתן" בעיר חיחון בספרד. 30 ביולי 2014. רויטרס
מפגינים נגד ישראל ומבצע "צוק איתן" בעיר חיחון בספרד/רויטרס
דובר אונר"א נשאל על ההרג בעזה - ופרץ בבכי. צילום מסך
דובר אונר"א כריס גאנס פורץ בבכי בריאיון לרשת "אל-ג'זירה"/צילום מסך
חיילי צה"ל בסמוך לרצועת עזה, 31 ביולי 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה/רויטרס
חיילי צה"ל בסמוך לרצועת עזה, 31 ביולי 2014. רויטרס
חיילי צה"ל בסמוך לרצועת עזה, 31 ביולי 2014/רויטרס
הרס בעיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 31 ביולי 2014. רויטרס
הרס בעזה/רויטרס
הרס בבית הספר אבו חוסיין של האו"ם בג'בליה שנהרס בתקיפות. 30 ביולי 2014. רויטרס
בית הספר אבו חוסיין של אונר"א בג'בליה, שנפגע בתקיפה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully