וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "האנטישמיות נמצאת במגמת עלייה, כולנו יהודים"

הנשיא האמריקני נאם בשגרירות ישראל בוושינגטון לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. "אסור לנו לשתוק כשאנו רואים יהודים עוזבים את אירופה", אמר אובמה. בדבריו קרא לקידום הסובלנות בין עמים שונים ובין הישראלים לפלסטינים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נאם הלילה (חמישי) בשגרירות ישראל בוושינגטון לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. "ערב טוב", אמר בעברית לנוכחים באירוע, שבו הכירו תודה לארבעה חסידי אומות עולם שנוספו לרשימה הארוכה.

"השואה היא פשע ללא מקביל בהיסטוריה, וזרעי השנאה שגרמו לה תמיד היו איתנו", אמר אובמה, בנאום הראשון של נשיא אמריקני מכהן בשגרירות ישראל בוושינגטון. "עלינו להכיר בעובדה שהאנטישמיות נמצאת במגמת עלייה ברחבי העולם ולא ניתן להכחיש זאת. כשאנו רואים יהודים עוזבים את אירופה, שם משפחתם חיה במשך דורות, בגלל שהם לא מרגישים בטוחים, כשמרכזים יהודיים מותקפים, כשצלבי קרס מופיעים בקמפוסים, אסור לנו לשתוק".

"פעמים רבות", המשיך, "בעיקר בזמנים של שינוי וחוסר וודאות, אנו מוכנים להיכנע לרצון למצוא אדם אחר ושונה ולהאשים אותו במצוקה. אנטישמיות היא ביטוי של רוע שעובר בהיסטוריה האנושית ואם לא נענה לה לא נענה לצורות אחרות של רוע. כשיהודי מותקף בשל היותו יהודי עלינו להגיב. כולנו יהודים".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: המחבל עוקב אחר זוג ליד גבעת זאב, דוקר את הגבר ונמלט
"צריך להשיב מלחמה": ח"כים ואמנים נגד הקמפיין החדש של "אם תרצו"
מדענים אמריקנים מזהירים: "יידרש עשור לחיסון נגד נגיף הזיקה"

ברק אובמה נואם בטקס לציון יום השואה הבינלאומי. רויטרס
ברק אובמה בנאומו, הלילה/רויטרס

אובמה הביע את מחויבותה של ארצות הברית כלפי ישראל וכלפי היהודים בעולם, וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול נגד תופעת האנטישמיות. "כשקולות בעולם משתנים מביקורת על מדיניות מסוימת של ישראל לערעור הזכות של ישראל להתקיים, כשהיא מאוימת בטרור, אנו עומדים לצדה. זה יהיה כישלון אם אמריקה תפר את המחויבות בינה ובין ישראל". לדבריו, "כל האומות התומכות בסובלנות צריכות לצאת ולדבר כשיהודים מותקפים". הוא ציין כי מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה יצאו נגד האנטישמיות במדינתם.

"עלינו לצאת נגד חוסר סובלנות", הדגיש אובמה בדבריו. "אנו יודעים כי הרוע יכול לשגשג אם לא נפעל. יש לחוש אמפתיה כלפי המיעוטים – נוצרים, יהודים, מוסלמים או הינדים, מקומיים או פליטים, ישראלים או פלסטינים". הוא אף הזכיר את דבריו של הנשיא ראובן ריבלין, שדיבר על הצורך בסובלנות בקרב יהודים וערבים כאחד.

"עבור אמריקנים באופן ספציפי, עלינו להבין כי מדובר במתקפה על הגיוון האתני, על הרעיון שאנשים בעלי רקע שונה יכולים לשגשג יחד. לא נצליח לחסל את השנאה ואת האנטישמיות, אך כמו חסידי אומות העולם, עלינו לעשות כל שביכולותינו. כנשיא, אני עומד על כך שארצות הברית תוביל את המאבק באנטישמיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ברק אובמה נואם בשגרירות ישראל בארה"ב. רויטרס
עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי למחוק את האנטישמיות". אובמה/רויטרס

אובמה הדגיש כי גם על מנהיגי דתות שונות לצאת נגד תופעת האנטישמיות. "לכל מרכז דת יש אחריות. המנהיגים צריכים לדבר כשנעשים שינויים בדת שלהם כדי להצדיק טרור או אלימות כלפי יהודים או כל מיעוט אחר. היו גם מוסלמים שהגנו על יהודים במהלך השואה ומוסלמים שיצאו נגד האנטישמיות ועלינו לשמוע עוד קולות כאלה. כל מי שרואה עצמו כמנהיג דתי צריך לשקף את האמת הזו".

בתחילת נאומו ציטט אובמה דברים מהמסורת היהודית ואמר: "התלמוד מלמד כי כל המאבד נפש אחת, מאבד עולם ומלואו, וכל המקיים נפש אחת, מקיים עולם מלא". הוא אף סיפר את הסיפור של קרוב משפחתו, שהשתתף בשחרור מחנה בוכנוואלד. "אני שמעתי את סיפורו של קרוב משפחתי ושמעתי על זוועות השואה. קרוב משפחתי סייע בשחרור חלק מבוכנוואלד וסבתי אמרה לי כי הוא לא שוחח עם איש שישה חודשים אחרי ששב. הוא לא היה יכול לעכל את הזוועות שראה". את דבריו חתם הנשיא האמריקני במילים: "אלוהים יברך את אמריקה ואת מדינת ישראל".

ברק אובמה לצד סטיבן ספילברג ורון דרמר. רויטרס
אובמה יושב ליד הבמאי סטיבן ספילברג בטקס בגרירות ישראל/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא גם הוא דברים באירוע בנאום מוקלט. "פעם היה העם היהודי חסר ישע וחסר מדינה. כיום אנחנו שוב עם ריבוני ועצמאי עם יכולת להגן על עצמנו. בזמן שאנחנו מגנים על עצמנו, אנחנו יודעים שאיננו עומדים לבד. ישראל רואה בעמים רבים ידידים, אבל אין לה ידידה טובה יותר מאשר ארצות הברית".

נתניהו הודה לאובמה שהגיע לשגרירות כדי לציין אירוע זה. "אני גם מודה לך על מחויבותך להמשך ולעבוד יחד אתנו לחזק את ביטחונה של ישראל בעשור הקרוב. נוכחותך משקפת את קשר הידידות הבלתי ניתן לערעור בין ארצות הברית לבין המדינה היהודית, וזו מחווה ראויה לארבעת האנשים שלהם אנחנו חולקים כבוד הערב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully