וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיצוץ בביטחון: פחות טנקים, תחמושת וגדרות

4.10.2011 / 8:00

על רקע האפשרות לקצץ בתקציב הביטחון בעקבות מסקנות ועדת טרכטנברג, צפוי הרמטכ"ל להציג בפני הממשלה את "הקווים האדומים" של צה"ל, אך גם את המקומות מהם ניתן יהיה לקצץ

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, צפוי להציג לראש הממשלה, בנימין נתניהו, עמדה לפיה 75% מתקציב הביטחון הינם קשיחים ואין לגעת בהם – כך נודע הבוקר (שלישי) לוואלה! חדשות. זאת בהתאם לכינוס שערך גנץ לפני כשבוע עם אלופי המטה הכללי בנושא תקציב הביטחון, במהלכו הציגו הקצינים הבכירים, כל אחד בתחומו, את "הקווים האדומים" מהם לא יהיה ניתן לחרוג. בהתאם לסיכום שהושג בישיבה, התחומים שייפגעו כתוצאה מהקיצוץ יהיו הטיפול בעורף, מעגל התקיפה הרחוק שדורש משאבים רבים, בניית גדרות בגבולות המדינה, ייצור תחמושת מ-5.56 מ"מ ועד פגזים, הצטיידות טנקי מרכבה ו"נמרים".

"חלק גדול מהסכום מתבסס על התקשרויות עתידיות במסגרת התקציב הרב שנתי", הסביר גורם ביטחוני בכיר בשיחה עם וואלה! חדשות, "לא ניתן לפנות לחברות עכשיו ולהפר איתן הסכם. זה הבשר החי". לדברי הגורם, 25% מהתקציב נועדו בעיקר לממן אימונים וימי מילואים שגדלו מאז מלחמת לבנון השנייה במאות אחוזים. "לא ניתן להודיע למשרתי הקבע מהיום למחר 'אתם מפוטרים'", המשיך הגורם, "אם הממשלה תגרור את צה"ל לכיוון הזה, זו תהיה חייבת להיות תוכנית בת מספר שנים שתתבסס על עבודה מקיפה ולא בשליפה מהמותן".

עוד על הקיצוץ בתקציב הביטחון:
שטייניץ על הקיצוץ בביטחון: ”להפסיק עם ההפחדות”
בעקבות ועדת טרכטנברג: 2 מיליארד יקוצצו מהביטחון
המטכ”ל נגד הקיצוץ המסתמן: ”יפגע אנושות בצבא”

גנץ, שהיה אמור להציג את המשמעויות של קיצוץ חד בתקציב הביטחון בישיבת הממשלה אתמול, נאלץ לדחות את המצגת בשל התארכות הדיון על סוגיות אחרות, ביניהן דו"ח הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, בראשותו של פרופ' מנואל טרכטנברג. הוא צפוי להציג בפני השרים גם כוונה לאחד יחידות ולעצור פרויקטים, בעקבות הקיצוץ הצפוי. "מרגע שהרמטכ"ל יציג את הנתונים - האחריות עוברת לממשלה", הבהיר הגורם, "כל מי שישמע את הנתונים לא יוכל לומר אחרי מלחמה 'לא ידעתי'. זו דמגוגיה זולה לומר שלא יעלו על כביש 6. תחושת מסוגלות מייצרים באימונים שעולים לנו הרבה מאוד כסף. ההחלטות יהיו כבדות משקל וידרשו לחלוקה מחודשת בין המילואים לסדיר".

בשבוע שעבר, לאחר קבלת מסקנות ועדת טרכטנברג, הגיעו משרדי האוצר, הביטחון ומשרד ראש הממשלה להסכמה על קיצוץ של שני מיליארד שקלים מתקציב הביטחון. גורם בכיר המצוי בפרטי ההחלטה המתגבשת הבהיר כי הרמטכ"ל גנץ הבין כי אין מנוס מקיצוץ משמעותי, וכעת מתנהלים מגעים על האופן בו יקוצץ התקציב. עוד נודע, כי הקיצוץ יידחה ככל הנראה בשנה, וזאת על מנת להבטיח היערכות ראויה מצד צה"ל.

בתוך כך, החליטה הממשלה, לאחר למעלה משנה של אי בהירות, לתקצב בעשרות מיליוני שקלים לשנה את המשרד להגנת העורף, בראשו עומד השר מתן וילנאי. יצוין, כי עד כה תקציב המשרד נגרע מתקציב משרד הביטחון.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully