וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימת המשטר הטורקי: רופא הילדים והפילוסוף הקשיש

בין מאות אנשי הצבא והפוליטיקאים שנידונו למאסר לאחר שהורשעו בחברות במחתרת טרור במטרה להדיח את ראש ממשלת טורקיה ניצבים גם סופרים, מדענים, חוקרים והיסטוריונים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

254 קצינים בכירים, עיתונאים, סופרים, עורכי דין, מדענים ואפילו פילוסופים ורופאים – כולם נמצאו היום (שני) אשמים במזימה להדיח את ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, ולהשתלט על טורקיה בהפיכה צבאית. רק 21 מהנאשמים זוכו. מאות מפגינים התפרעו מחוץ לבית המשפט המיוחד שהוקם בבית הכלא סיליברי שממערב לאיסטנבול, ופוזרו בגז מדמיע.

בכיר המורשעים הוא הגנרל אילקר באשבוג, רמטכ''ל צבא טורקיה לשעבר, שנידון למאסר עולם בפרשה שכונתה "תיק ארגנקון". המעורבים בה הואשמו בחברות במחתרת טרור בשם זה, שפעלה כדי להדיח את "מפלגת הצדק והפיתוח" של ארדואן. לדברי התביעה, "מחתרת החילונית" הייתה מעורבת בפעולות חבלה ובמעשי הריגה לא-חוקיים, במטרה לבצע הפיכה צבאית.

לאחר שהתקבל גזר דינו אמר בשבוג אמר כי מצפונו נקי וכי "המילה האחרונה תהיה של הציבור". "לאלו שכבר ניסו תחת הנסיבות הללו, המילה האחרונה תהיה של הציבור. והציבור אף פעם לא טועה ולא מרומה", אמר בשבוג והוסיף: "לאלו שתמיד עמדו לצד האנשים הצדיקים, לצד הצדק, יש מצפון נקי. אני אחד מהאנשים הללו".

טורקיה: מאסר עולם לרמטכ"ל לשעבר ולמאות קצינים וסופרים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנהל מחלקה לכירורגיית ילדים ופילוסוף, היסטוריון וסופר. פרופסור ברנאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך בין עשרות אנשי הצבא והפוליטיקאים גם עשרות נוספים של אנשי רוח ומדע: יאלג'ין קוז'וק בן ה-75 נידון ל-22 שנות מאסר. בין תאריו הרבים קוז'וק הוא סופר, פילוסוף, כלכלן, היסטוריון, מדען ומבקר ספרות. הוא היה פעיל פוליטי במשך שנים רבות וכתב ספרים רבים בנושא. פרופסור פרית' ברנאי בן ה-57 הוא רופא וחוקר, כירורג ילדים. בין תאריו הוא גם מרצה בבתי ספר לרפואה. למעלה מעשור הוא מנהל מחלקה לכירורגיית ילדים. היום הוא נידון לעשר שנות מאסר.

בנותיהם של העיתונאי טונז'אי אוזקן ודוזון צ'יצ'ק הפגינו מחוף לבית המשפט דקות לאחר שנודע להן גזר דינם. אוזקן, שנידון למאסר עולם ו-16 שנות מאסר, ניסה לצאת מבית המשפט אך זה נמנע ממנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הרמטכ''ל , רב-אלוף גבי אשכנזי, עם עמיתו רמטכ''ל צבא טורקיה, גנרל אילקר באשבו- מרץ 2010. דובר צהל, דובר צה"ל
רמטכ"ל טורקיה לשעבר, הגנרל באשבוג, עם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי/דובר צה"ל, דובר צהל

הרשויות בטורקיה דיווחו בשעתו על חשיפת מצבור של 27 רימוני יד בדירה באיסטנבול, ובמסגרת החקירה נעצרו כמה מהדמויות הבכירות ביותר במדינה, בהן הרמטכ"ל לשעבר אילקר בשבוג, ובכירים במפלגות האופוזיציה. שני הנאשמים המרכזיים בפרשה היו הגנרל ולי קוצ'וק והעיתונאי טונצ'אי אוזקאן. שניהם נידונו למאסר עולם, בטענה שעמדו בראש המחתרת, שהיו לה סממנים של ארגון טרור. מפקד משמר הגבול לשעבר, חסן איסיז, נידון למאסר עולם, ומפקד המשטרה לשעבר עדיל סצ'ן נידון ל-14 שנות מאסר.

בין המורשעים גם בני משפחה: מנהיג מפלגת הפועלים הקומוניסטית, דואו פרינצ'ק, נידון ל-117 שנות מאסר. גם בנו ההיסטוריון, מהמט פרינצ'ק, נידון לשש שנות מאסר. הסופר ארגון פויראז הורשע בהסתה עבור מארגני ההפיכה. הוא נידון ל-29 שנות מאסר. הסופר גולייר קומורג'ו נידון לשבע שנים בבית הסוהר. כמאל קרנצ'סיז, עורך דין ידוע, שעמד בראש "איחוד המשפטנים הגדול", נידון למאסר עולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully