וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "טרם החלטנו אם הייתה הפיכה במצרים"

8.7.2013 / 21:23

בהתייחסות ישירה ראשונה להפלת שלטונו של מורסי נאמר: "איננו רואים לנכון להשתמש בהגדרות פזיזות". שעות לאחר הריגתם של 51 מפגינים, קרא הבית הלבן לצבא לגלות "איפוק מרבי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארצות הברית התייחסה הערב (שני) לראשונה באופן ישיר להדחתו של נשיא מצרים מוחמד מורסי מכיסאו בשבוע שעבר, ואמרה כי טרם החליטה אם מדובר בהפיכה צבאית. "איננו רואים לנכון לקבל החלטות או להשתמש בהגדרות פזיזות לעת עתה", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני בתדרוך לכתבים. הוא התייחס גם לסיוע שמעניקה ארצו למצרים, ואמר כי אין כוונה לשנות את תכנית הסיוע בינתיים.

הפיכה במצרים - כותרות אחרונות:
צבא מצרים על ההרג: "המפגינים תקפו באש חיה"
מיהם האנשים שעומדים מאחורי המהפכה במצרים?
קהיר: עשרות הרוגים מירי הצבא בהפגנת האחים המוסלמים

במקביל, משרד החוץ האמריקני קרא לצבא מצרים לגלות "איפוק מרבי" מול המפגינים, שעות לאחר הריגתם של עשרות בבירה קהיר. "אנו מגנים בתוקף כל סוג של אלימות", אמרה דוברת המשרד ג'ן פסקי. היא קראה לאזרחי מצרים "להפגין בדרכי שלום". הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין דרש היום להשעות את הסיוע השנתי בסך 1.5 מיליארד דולרים שמעניקה ארצו למצרים, עקב תפיסת הצבא את השלטון. "אינני מעוניין להשעות את הסיוע הקריטי שאנו מעניקים למצרים, אך אני מאמין שזהו הצעד הנכון", אמר מקיין.

הערב התאספו עשרות אלפי מפגינים מול מסגד ראבעה אל-עדוויה במזרח קהיר, לא הרחק מהמקום שבו נורו למוות המפגינים, אנשי "האחים המוסלמים", לפנות בוקר. המפגינים מחו על התקרית האלימה הקטלנית ביותר מאז הדחתו של הנשיא הקודם חוסני מובארק, שהסתיימה במותם של 51 בני אדם ולפציעתם של 435. הם קראו לכבד את הבחירות הדמוקרטיות שהביאו את מורסי לכס הנשיאות. כמה מהם נשאו דגל מצרים ענק מגואל בדם ההרוגים.

מפגינים בעד הנשיא המודח מוחמד מורסי. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים בקהיר בעד הנשיא המודח מורסי, הערב בקהיר/רויטרס

העיתון "אל-אהראם" דיווח כי בעיר פורט סעיד שבצפון מצרים ירו מפגינים על מטה המשטרה תוך כדי נסיעה. הם נורו בחזרה על ידי שוטרים ונמלטו מהמקום. גם באזור הנמל בעיר אירעה תקרית ירי, אולם לא דווח על נפגעים.

תומכי מורסי מפגינים עם דגל מגואל בדם מפגינים שנורו בידי הצבא. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
רבבות מתומכי מורסי הפגינו בקהיר עם דגל מגואל בדם ההרוגים/רויטרס

אחר הצהריים כינס צבא מצרים מסיבת עיתונאים שבה התייחס הדובר אחמד עלי לאירוע הבוקר. הוא הביע צער על מותם של המפגינים, אולם הפנה אצבע מאשימה לעבר המפגינים, שלטענתו תקפו את החיילים וירו לעברם מגג סמוך. "הצתת המהומות והעימות נעשה על ידי המפגינים". הוא אף טען כי המפגינים "השתמשו בתחמושת חיה על החיילים".

מפגינים בעד מוחמד מורסי שורפים את תמונת שר ההגנה סיסי. קהיר, 8 ביולי 2013. AP
"רוצח וקצב". שורפים את תמונתו של שר ההגנה עבד אל-פתאח סיסי, היום בקהיר/AP

"קבוצות דתיות מפיצות תמונות של ילדים הרוגים, אבל איך ילדים יכולים להיות שם בשעה מוקדמת כל כך?", תהה. לדבריו, התמונות שהופצו צולמו בסוריה לפני למעלה משנתיים. הדובר ציין כי בכוונת הצבא לפרסם סרטון שיוכיח כי המפגינים תקפו את החיילים תחילה.


בצהריים כינסה תנועת "האחים המוסלמים" מסיבת עיתונאים מפגיני התנועה, שבה כינו את שר ההגנה והרמטכ"ל המצרי עבד אל-פתאח סיסי "רוצח וקצב". "לא נוכל למחות את זכר היום הזה", אמר אחד המפגינים. "מדובר בכתם על הצבא שירה באזרחים מצרים. היו אלה חיילי הצבא הישראלי שעמדו מאחורי המחסומים וירו". גם אנשי התנועה טענו כי יש ברשותם סרטון המתעד את האירועים. יחד עם זאת, אף אחד מהצדדים לא הפיץ סרטון שכזה עד כה.

הצבא פתח באש על תומכי מורסי - עשרות נהרגו. רויטרס
פצועים מהירי בקהיר, הבוקר/רויטרס
מפגינים בעד הנשיא המודח מוחמד מורסי. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים בעד הנשיא המודח מוחמד מורסי. קהיר, 8 ביולי 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully