וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל בכנסת: תלונות אנונימיות מופיעות בדרך כלל לפני קידום

29.3.2016 / 9:45

רוני אלשיך הגיע לוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת כדי להתייחס להצהרה לפיה לא יבדוק תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות. לדבריו, תופעת המכתבים האנונימיים "חולנית", אף שרובם אינם עוסקים בהטרדות.עם זאת, ראש מח"ש התנגד לטענות: "מתלוננות לא דופקות על דלתנו"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, הגיע היום (שלישי) לוועדה קידום למעמד האישה בכנסת כדי להתייחס להצהרתו, לפיה לא יטפל במכתבים אנונימיים על הטרדות מיניות. אלשיך אמר כי תופעת המכתבים הטרידה אותו במסגרת הנורמות במשטרה. "מהר מאוד גיליתי שיש פה תופעה מאוד לא בריאה שיש חיסולי חשבונות באמצעות מכתבים". לדבריו, היא מופיעה "כשמישהו מועמד לקידום". עם זאת, ציין כי רוב המכתבים אינם עוסקים בהטרדות וש"ככל שמדובר בהטרדה מינית, זו עבירה פלילית ולכן המכתבים עוברים למח"ש כמו שהם".

אתמול שב אלשיך על עמדתו בעניין הטיפול במכתבים אנונימיים. בעמוד הטוויטר של משטרת ישראל נכתב כי "זו החלטה ערכית ומוסרית ואין בכוונת המפכ"ל לשנות אותה. ההחלטה עומדת בעינה". הציוץ בא בעקבות מכתב שעל אודותיו בחדשות 2, ובו כתב השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ליו"ר הוועדה למעמד האישה בכנסת, עאידה תומא סלימאן, כי אלשיך לא הובן כראוי בדבריו בכנס לרגל יום האישה הבינלאומי בבית ספר לשוטרים.

המפכ"ל התייחס בפתח הישיבה על הפרסומים בתקשורת. "אנשים ניזונים מהתקשורת ומשמועות, וכשלא קוראים לעומק נתפסים למשפט כזה או אחר". לדבריו, "יש חלוקת עבודה בין המשטרה ובין המחלקה לחקירות שוטרים. כל מה שנוגע לעבירות פליליות נחקר במח"ש וחובת הדיווח של המשטרה כוללת את כל גורמי המשטרה".

עוד בוואלה! NEWS:
משה איבגי ייחקר היום באזהרה בגין מעשה מגונה והטרדה מינית
הטלת את מימיך ברחוב? ייתכן שתיעצר בחשד למעשה מגונה בפומבי
המדינה קשרה בין התאבדות תנ"צ ברכה לרב פינטו – וחזרה בה

רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה בועדה לזכויות האישה בכנסת. נועם מושקוביץ,
"תופעה חולנית". אלשיך/נועם מושקוביץ

לדבריו, המכתבים עוסקים "בכל מיני האשמות כאלה ואחרות ויכולים להיקשר בשמם הטוב של שוטרים". בהמשך ישיבת הוועדה, הצהיר אלשיך כי "שוטר שאינו מדווח על עבירה מינית ייענש משמעתית על בסיס זה".

הוא התייחס גם למבדק האמון שהעביר לאנשיו וטען כי התגלה כהצלחה. "המבדק בודק היכן אנשים לא מדווחים ויש אפשרות למניעה מצבית". לפי אלשיך, כששוטר יודע שבעוד חודשיים הוא אמור להיבדק, "הוא כבר מתנהג אחרת (וזה) מוריד את רמת העבריינות. לכן, כלי זה מייצר הרתעה ושומר על אנשים מפני עצמם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ראש מח"ש: "התלונות האנונימיות סללו את הדרך לפיצוח האירועים"

כרמל: "לא יודע מה המשמעות לכך שאין תלונות כרגע, אבל זה עוד לא נגמר"

המפכ"ל הוסיף: "כאשר חומר ראיות לא מצביע על סיכוי גבוה על הרשעה, או רף מאוד נמוך שאינו מקנה סמכות להשעות, אנחנו מזיזים אותו לצד עבור חוות דעת. לאחר מכן עושים שיחה עם השוטר ומודיעים שעניינו ייבחן לאחר הבירור בבית המשפט". הוא הדגיש: "אם יש פה אדם, יש לו חזקת חפות. אני חייב לשקלל את גודל העבירה שהוא מואשם בה וחייב לאזן בין חופש העיסוק וחזקת החפות שלו לבין מה שאנחנו מדברים עליו מבחינת העבירה".

עם זאת, ראש מח"ש שנכח בדיון, אורי כרמל, סתר את דברי המפכ"ל. "לא דפקו לנו על הדלת נשים מתלוננות שהטרידו אותן", אמר. "התלונות האנונימיות שקיבלנו היו הדרך לפצח את האירועים. אני לא יודע מה המשמעויות שאין לנו תלונות כרגע, אבל זה לא אומר שזה נגמר".

רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה בועדה לזכויות האישה בכנסת. נועם מושקוביץ
"שוטר שאינו מדווח על עבירה מינית ייענש משמעתית". אלשיך/נועם מושקוביץ

במהלך הדיון ביקשה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) מהמפכ"ל לשקול את שינוי עמדתו, ואמרה: "לא ניתן, במקרה של תלונות על הטרדה מינית, לפסוח על תלונות אנונימית. הרי הטיפול בהטרדות מיניות לעתים מתחיל מתלונה אנונימית ולאחר מכן מתברר שיש תלונות סדרתיות נוספות, מנשים וגברים שחששו להתלונן". לדברים הצטרפה ח"כ זהבה גלאון (מרצ), שטענה כי סרובו של המפכ"ל לומר "אל תחשוש נא, התלונן נא" מהווה "חבלה במאבק" של נפגעי עבירות מין.

לטענות אלו השיב אלשיך: "כשאני בודק אם שוטר הטריד, אחד הפרקים עוסק בהטרדה באופן ישיר והוא יצוף במבדק הזה. בודקים את העבודה השחורה עבור אותה מתלוננת שקשה לה להתלונן. אנחנו מעבירים סקר ארגוני".

יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ולשיוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), הדגישה: "המשטרה מחויבת לטפל בכל תלונה על הטרדות מיניות כפי שהיא מטפלת בכל תלונה על פשע אחר. מדאיג שהצהרות כאלה יוצאות דווקא ממי שעומד בראש הגוף שתפקידו לחקור ולהגן על המתלוננות".

רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה בועדה לזכויות האישה בכנסת. נועם מושקוביץ
"ההאשמות יכולות להיקשר בשמם הטוב של שוטרים". אלשיך/נועם מושקוביץ

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) מסרה בעקבות דברי המפכ"ל: "המפכ"ל אמנם מבהיר שהמשטרה כן תחקור תלונות אנונימיות, אבל באותה נשימה עדיין מדבר על חיסול חשבונות והקשר בין תלונות אנונימיות למועמדות לקידום. צר לי שהמפכ"ל עדיין לא מבין שתפקידו להשמיע מסר נחרץ ובלתי מתפשר של אפס סבלנות לפגיעה מינית, ולא משנה באיזו דרך היא מגיעה לידיעתו".

(עדכון ראשון: 8:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully