וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: איראן ביצעה פשעים נגד האנושות בדיכוי מחאות החיג'אב

עודכן לאחרונה: 8.3.2024 / 16:32

דוח מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם מצא כי המשטר אחראי להפרות שיטתיות ונרחבות של אזרחים, במיוחדים נשים ונערות, במהלך ההפגנות שפרצו בספטמבר 2022. הן כללו רצח, היעלמויות כפויות, אונס. "חלק ממתקפה נגד אלו הדורשים חופש, שוויון וכבוד"

איראן: מחאות החיג'אב נמשכות, ראיסי קורא להתעמת עם המפגינים/מערכת וואלה!

דיכוי הפגנות החיג'אב באיראן על ידי המשטר עלה לכדי ביצוע פשעים נגד האנושות - כך עולה מדוח מיוחד שחיברו מומחים של האו"ם. לפי המסקנות, השלטונות ברפובליקה האסלאמית ביצעו הפרה נרחבת ומתמשכת של הפרות זכויות אדם נגד אזרחיהם, בהפרה של החוק הבינלאומי, תוך שהם פוגעים במכוון בנשים ונערות.

המחאות פרצו בספטמבר 2022, עם מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני אחרי שנעצרה על ידי משטרת המוסר על שלא חבשה חיג'אב כראוי. הן טלטלו את המשטר, והיו לאתגר הגדול ביותר שעמו הוא התמודד מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, עד שנמחצו באלימות רבה.

הדוח של המומחים, שהחלו לחקור את דיכוי ההפגנות בעקבות החלטה של מועצת זכויות האדם של האו"ם חודשיים לאחר מכן, אימת את הדיווחים על כך שמפגינות הותקפו באופן ספציפי בשל המגדר שלהן. הן נורו מטווח קרוב בפניהן, בחזן ובאיברי מינן.

"המשימה גילתה כי רבות מהפרות זכויות האדם החמורות מהוות פשעים נגד האנושות, במיוחד אלו של רצח, כליאה, עינויים, אונס וצורות אחרות של אלימות מינית, רדיפה, היעלמות כפויה ומעשים לא אנושיים אחרים, שבוצעו כחלק מהתקפה נרחבת ושיטית נגד אוכלוסייה אזרחית, בעיקר נשים, נערות ואחרים שהביעו תמיכתה בזכויות אדם.

לפי ארגון משמר זכויות האדם, יותר מ-500 איש, כולל 68 ילדים, נהרגו על ידי כוחות הביטון במהלך ההפגנות. ההערכה היא כי יותר מ-20 אלף מפגינים נעצרו לפחות תשעה מהם הוצאו להורג מאז, לפי דוח אחר שפורסם השבוע על ידי ארגוני זכויות אדם.

הפגנה בעקבות מותה של הצעירה מהסה אמיני, טהראן, איראן, 20 בספטמבר 2022. רויטרס
המשטר מחץ באלימות את המחאות. הפגנות בטהראן אחרי מותה של מהסא אמיני, 2022/רויטרס

בדוח נכתב כי חלק מהעצורים היו נתונים למכות ואונס, חשמולים, הפשטות ותקיפה מינית, כולל של ילדים. קבוצה נוספת שסומנה על ידי הרשויות היו פעילי הקהילה הגאה. בנוסף לכך, נמצא כי גורמים איראניים רשמים עינו עצורים בכוונה תחילה כדי להשיג מהם הודאות כפויות ותשעה מפגינים הוצאו להורג ללא משפט והליכים הוגנים.

מחברי הדוח מטעם האו"ם ציינו כי הם ביקשו ממשלת איראן לשתף פעולה עם החקירה שלהם, אך המשטר סירב לכל הניסיונות שלהם. הרשויות באיראן נקראו לספק צדק, אמת ופיצויים לקורבנות של הפרות זכויות אדם בקשר להפגנות שהחלו ב-16 בספטמבר 2022, ניצולים ובני משפחותיהם, בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים של זכויות האדם".

"מעשים אלה מהווים חלק ממתקפה נרחבת ושיטתית המכוונת נגד האוכלוסייה האזרחית באיראן, נגד נשים, ילדות, ילדים וגברים שדרשו חופש, שוויון, כבוד ואחריות", אמרה שרה חוסיין, יו"ר צוות החקירה. "אנו קוראים לממשלה להפסיק לאלתר את הדיכוי של אלה שהשתתפו בהפגנות שקטות, במיוחד של נשים ונערות".

הצוות צפוי להציג את ממצאיו, מסקנותיו והמלצותיו בדוח מפורט בן 400 עמודים לאו"ם בסוף החודש.

עוד בוואלה!

שיא של כמעט עשור: 834 איש הוצאו להורג באיראן ב-2023

לכתבה המלאה
הפגנה לזכרה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני בעיר קלן, גרמניה, 21 בספטמבר 2022. רויטרס
איראן פתחה לאחרונה באכיפה נוקשה של חוקי החיג'אב. הפגנה לזכרה של אמיני בגרמניה/רויטרס

פרסום הדוח מגיע במקביל להמשך הרדיפה של איראן אחר משפחות המפגינים וההרוגים במהלך ההפגנות, כמו עיתונאים - באיראן ומחוצה לה, פעילי זכויות אדם, עורכי דין ורופאים, כך לפי ארגוני זכויות אדם.

בדוח האחרון של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, שהתפרסם השבוע דווח ששלטונות איראן פתחו בקמפיין דרקוני לאכיפת חוקי החיג'אב המחייבים נשים ונערות.

"שלטונות איראן מטילים אימה על נשים ונערות בכך שהם נתונות למעקב ושיטור מתמידים, משבשים את חיי היומיום שלהן וגורמים להן מצוקה נפשית עצומה. הטקטיקות הדרקוניות שלהם נעות מעצירת נהגות בכביש ועד להטלת מלקות בלתי אנושיות ועונשי מאסר", אמרה דיאנה אלטהאווי, סגנית מנהל אמנסטי אינטרנשיונל למזרח התיכון וצפון אפריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully