וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלילת "היום שאחרי מחר" מתממשת: "זרם הגולף יקרוס ויקפיא חצי מכדור הארץ בשנה הבאה"

18.2.2024 / 0:01

מדענים טוענים שהמסת הקרח בחצי הכדור הצפוני משבשת את זרם הגולף, זרם ימי חם שמחמם את חופי מערב אירופה וצפונה להם. מצב שכזה עלול להביא את אירופה לקיפאון, ממש כפי שמתואר בסרט "היום שאחרי מחר". יש הסבורים שזה יקרה כבר ב-2025. האם באמת יש סיבה לדאגה?

הטריילר לסרט "היום שאחרי מחר"/Twentieth Century Fox

בסרט ההוליוודי "היום שאחרי מחר" משנת 2004, האנושות נקלעת לסדרה של סופות שלגים והוריקנים מסויטים שמביאים את כדור הארץ לעידן קרח חדש. מי שצפה בסרט יודע שהגדרתו כמותחן בדיוני עומדת בספק, שכן מדובר בתרחיש אפוקליפטי אפשרי בהחלט. כעת יש מי שטוען שלא רק מדובר בתרחיש אפשרי אלא בתחזית שצפויה לקרות לנו תוך שנים ספורות ויתכן שאפילו כבר בשנה הבאה.

על פי תחזית המומחים, הקרחונים הנמסים עלולים להשבית את זרם הגולף - מערכת הזרמים שמביאה חמימות לחצי הכדור הצפוני. ללא מקור החום הנוסף הזה, הטמפרטורות הממוצעות עשויות לרדת במספר מעלות בצפון אמריקה, בחלקים של אסיה וcאירופה - ואנשים יהיו עדים "להשלכות חמורות ומפלגות ברחבי העולם".

הדיווחים עלו לכותרות ברחבי העולם: "מודאגים מאוד: קריסת זרם הגולף עלולה לעורר כאוס עולמי עד 2025", הכריז ה"ניו יורק פוסט" כשה-CNN הוסיף: "מערכת מכרעת של זרמי אוקיינוס עומדת לקראת קריסה שתשפיע על כל אדם על פני כדור הארץ". מחקר שנערך ע"י מומחי אקלים מאוניברסיטת אוטרכט בהולנד הוא שהביא לכותרות את הסכנה, לאחר שהם הזהירו כי קריסה פתאומית של זרמי האוקיינוס האטלנטי נראית סבירה יותר מאי פעם, שכן הדמיות ממוחשבות מוצאות נקודת מפנה "כמו צוק" המתקרבת בעתיד הנראה לעין. מחברי המחקר לא יודעים מתי בדיוק תתרחש הקריסה המדוברת, אם כי מחקר קודם קבע שזה יקרה כבר בשנה הבאה.

"אנחנו מתקרבים לקריסה, אבל אנחנו לא בטוחים עד כמה קרובים אנחנו", אמר המחבר הראשי, רנה ואן ווסטן, מדען אקלים ואוקיאנוגרף באוניברסיטת אוטרכט, "אנחנו הולכים לקראת נקודת מפנה. מתי עלול להתרחש אסון מזג האוויר העולמי כמו זה שב'היום שאחרי מחר'? זו שאלת מיליון הדולר. למרבה הצער, איננו יכולים לענות עליה כרגע. זה תלוי גם בקצב שינויי האקלים שאנו האנושות גורמים".

זרם הגולף הוא חלק ממערכת הרבה יותר רחבה של זרמים, הנקראת AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation). הוא מתואר כ"מסוע של האוקיינוס" המעביר מים חמים ליד פני האוקיינוס צפונה - מהאזורים הטרופיים ועד לחצי הכדור הצפוני. כשהמים החמים מגיעים לצפון האוקיינוס האטלנטי (סביב אירופה ובריטניה, ולחוף המזרחי של ארה"ב), הם משחררים את החום וקופאים. כאשר הקרח הזה נוצר, מלח נשאר מאחור במי האוקיינוס. בשל כמות המלח הגדולה במים, הוא הופך צפוף יותר, שוקע ונישא דרומה במעמקים למטה. בסופו של דבר, המים נמשכים חזרה כלפי מעלה לכיוון פני השטח ומתחממים בתהליך הנקרא "התנפחות", מה שמשלים את המחזור.

מדענים חושבים ש-AMOC מביאה מספיק חום לחצי הכדור הצפוני ושבלעדיו חלקים גדולים מאירופה עלולים להיכנס למצב של הקפאה עמוקה. מחקרים קודמים כבר הראו כי עקב שינויי האקלים, ה-AMOC מאט. המנוע של המסוע הזה נמצא מול חופי גרינלנד, שם, ככל שיותר קרח נמס משינויי האקלים, יותר מים מתוקים זורמים לצפון האוקיינוס האטלנטי ומאטים הכל.

עוד בנושא:

מומחים מתכננים "לכבות את השמש" בניסיון להציל את כדור הארץ משינויי האקלים

"קצב עליית מפלס פני הים יוביל לאקסודוס אנושי בממדים תנ"כיים"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

קטסטרופה שעלולה לגרום למחסור במזון ובמים ברחבי העולם

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Science Advances, צופה כי קריסה פתאומית של ה-AMOC עשוייה להתרחש בעשורים הקרובים ולא במאות השנים הבאות כפי שחשבו בעבר. החוקרים תכננו הדמייה ממוחשבת שבה הצליחו למדוד היחלשות פתאומית של מחזור האוקיינוסים. ההדמיה הכניסה מים מתוקים לאוקיינוס האטלנטי, וכתוצאה מכך, עוצמת המחזור ירדה בהדרגה עד שהגיעה ל'נקודת מפנה' קריטית וקרסה. על פי התוצאות, האקלים האירופי יתקרר בכ-1°C לעשור, ובאזורים מסוימים אף יחוו התקררות של מעל 3°C לעשור - הרבה יותר מהר מההתחממות הגלובלית של היום העומדת על בערך 0.2°C לעשור.

מלבד צלילת טמפרטורות, תרחיש זה ירחיב את הקרח הארקטי דרומה יותר, יגביר את החום בחצי הכדור הדרומי, ישנה את דפוסי הגשמים העולמיים וישבש את יערות הגשם באמזונס. מדענים אחרים אומרים שזו תהיה קטסטרופה שעלולה לגרום למחסור במזון ובמים ברחבי העולם.

"מצאנו שברגע שהוא מגיע לנקודת המפנה, המסוע נכבה תוך 100 שנים", אמרו המחברים, "הובלת החום לכיוון צפון מצטמצמת מאוד, מה שמוביל לשינויי אקלים פתאומיים". הדבר היחיד שהם לא הצליחו לזהות הוא מתי בדיוק תגיע לנקודת המפנה הזו, אם כי היא רחוקה לפחות בעשרות שנים אם לא יותר. "המחקר מציג מקרה משכנע שה-AMOC מתקרב לנקודת מפנה בהתבסס על אינדיקטור אזהרה מוקדמת חזק ומבוסס פיזית", אמר טים לנטון, יו"ר האדף לחקר שינויי אקלים באוניברסיטת אקסטר, שלא היה מעורב במחקר. "מה שהיא לא יכולה ולא אומרת זה עד כמה קרובה נקודת המפנה, מכיוון שהיא מראה שאין מספיק נתונים כדי לבצע הערכה מהימנה סטטיסטית של זה".

האם יש סיבה לפאניקה?

העובדה שאין מספיק נתונים לקבוע אסון שכזה גרמה למומחים רבים לצאת נגד הטענה שזרם הגולף יקרוס ב-2025. מומחה טען ב-TheConversation שהמחקר סתם נועד לייצר כותרות ולהבהיל את הציבור. הוא כתב: "ידוע היטב שחרדת האקלים ניזונה מהודעות בתקשורת על משבר האקלים הממשמש ובא. זה גורם לרבים פשוט להיסגר ולוותר - מתוך אמונה שכולנו נידונים ושאין שום דבר שמישהו יכול לעשות בקשר לזה. עם זאת, זו טענה שערורייתית במקרה הטוב והצהרה חסרת אחריות לחלוטין במקרה הרע".

הוא הוסיף כי על פי הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים "סביר מאוד שמחזור ההתהפכות של האוקיינוס האטלנטי (MOC) יאט במהלך המאה ה-21., אבל זה מאוד לא סביר שהוא יעבור מהפך פתאומי דרסטי במהלך המאה ה-21". דוח ההערכה השישי הרחיק לכת והגיע למסקנה כי: "אין שום עדות תצפיתית למגמה זו במחזור ההתהפכות המרידיאלי האטלנטי (AMOC), המבוססת על תיעוד של עשור של ה-AMOC המלא ותיעודים ארוכים יותר של רכיבי AMOC בודדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully