וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית של צה"ל למניעת חזרת חמאס לצפון הרצועה - והביקורת: "תסכן חיילים"

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 10:55

בצה"ל החלו לתכנן מעברים במרכז הרצועה שיבודדו את השטח וימנעו מעבר מחבלים בין חלקיה. ואולם גורמים מזהירים ש"נקזים" אלה עלולים להפוך למוקדי טרור ולשחק לידי חמאס. גורם צבאי: "צה"ל חוזר על טעויות העבר. צריך לבנות 'מעברים חכמים' ללא חיילים, אחרת הם יהפכו למטרה"

צה"ל פתח בעזה מסדרון הומניטרי לתושבי חאן יונס/צילום: דובר צה"ל

הנקזים שצה"ל מתכנן לצורך ביתור הרצועה עלולים להוות סיכון לחיילי צה"ל, להפוך למוקדי טרור ולשחק לידי חמאס. כך מתריעים גורמי מודיעין. על רקע המשא ומתן להחזרת החטופים מבצעת אוגדה 99 בפיקודו של תא"ל חירם כמה משימות מורכבות באמצע רצועת עזה. משימות אלה כוללות פשיטות על מוקדי טרור על בסיס מודיעין מדויק, חיכוך עם חוליות חמושים מזדמנות וגם בלימה של פלסטינים במעבר מדרום לצפון הרצועה ו"ביתור" של רצועת עזה.

לפי נתוני צה"ל יש בצפון רצועת עזה 150,000-200,000 פלסטינים שהתעקשו להישאר בבתיהם. חלקם בלחץ חמאס וחלקם מחשש להרס בתיהם. כחצי מיליון אזרחים מתרכזים סביב העיר עזה ומחנות המרכז. כ-150,000 פלסטינים נמצאים סביב העיר חאן יונס, ו-1.3 מיליון אזרחים ממוקמים ברפיח, במרחק של מטרים בודדים מהגבול המצרי (ציר פילדלפי).

פלסטינים מתפנים לדרום רצועת עזה, 11 באוקטובר 2023. TPS
פלסטינים מתפנים לדרום רצועת עזה/TPS

היקף הפינוי משתקף במפה הדיגיטאלית, המתעדכנת בידי המפקדים. המפה מחולקת למספר צבעים - צבע ירוק (למעלה מ-75% מהשטח מפונה), צבע צהוב (עד 75% פינוי אזרחים), צבע אדום (עד 50% פינוי), לבן (עד 25% פינוי) וצבע סגול המעיד על רמה גבוהה של נוכחות פלסטינים, כמו בדיר אל בלח שמרביתה לא התפנתה. המפה מתעדכנת על בסיס מודיעין.

מטרת צה"ל היא לפנות אזרחים מאזורי לחימה, בכוונה למנוע פגיעה בבלתי מעורבים בטרור. פינוי האוכלוסייה מתבצע באמצעות שיחות טלפון שמבצעים אנשי יחידה 504, מסרונים, מנשרים, הודעות בתחנות רדיו, השתלטות על קווי קשר באמצעות לוחמה אלקטרונית והודעות ברשתות החברתיות. "הפלסטינים מייחסים רמת אמינות גבוהה להודעות של צה"ל ועובדתית, הרוב התפנו במהירות ממערב חאן יונס", הסביר גורם מאמ"ן.

עוד בוואלה!

דיווח: חמאס ייצר חלק גדול מהנשק שלו מחימושים של צה"ל שלא התפוצצו

לכתבה המלאה
פלסטינים מתפנים לדרום רצועת עזה, 10 בנובמבר 2023. רויטרס
פלסטינים בדרך לדרום הרצועה/רויטרס
תמונת לווין של פלסטינים מתפנים לדרום רצועת עזה
18.11.23. רויטרס
תמונת לוויין של פלסטינים בדרך מצפון הרצועה לדרומה/רויטרס

לוואלה! נודע כי בצה"ל החלו לתכנן "נקזים" במרכז הרצועה, כדי לבודד את השטח בצורה קבועה ולמנוע ממחבלים לעבור מצד לצד, כולל העברת אמצעי לחימה. אחד מגורמי המודיעין במילואים אמר לוואלה! "מי שחושב שמחבלים יעזו לעבור דרך אותם נקזים, או מעברים, או כל כינוי אחר שיקראו להם טועה ומרמה את עצמו. הם ינסו לעקוף בכל דרך את הנקזים המבוקרים של צה"ל". עוד אמר אחד הגורמים, "כבר עכשיו אנחנו רואים ניסיונות לעקוף את האזורים שבהם נמצא צה"ל, כדי לעבור מדרום לצפון".

אך את עיקר הביקורת השמיע גורם צבאי בכיר נוסף, שלדבריו "צה"ל חוזר על אותן טעויות שעשה בעבר. אם החלטתם להקים בשטח מעברים או נקזים כדי למנוע מעבר של מחבלים, ולאתר חטופים שינסו לעבור בכוח בין האזורים, צריך ליצור מעברים ללא מגע יד אדם. אחרת הם יהפכו מהר מאוד למוקדי התקפות טרור. לפי התוכניות שהציגו עד עכשיו לביצוע בשטח, חוזרים על טעויות העבר. מצפים שחיילים יעמדו במעברים האלה. אסור שזה יקרה. צריך להשקיע יותר, מחשבה, כסף ושכל, כדי למנוע כל מצב שישחק לידי חמאס. חמאס מתחרפן מזה שלוקחים ממנו את המשילות בשלבים, ולכן צריך לעשות את זה בצורה חכמה. לבנות 'נקזים חכמים' עם קצת יותר כסף ויותר מיגון לחיילי צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully