וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד הדלפות על התפטרות, חליוה מנהל מסע בלימה מול תקשורת מחבקת

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 14:36

ראש אמ"ן אהרון חליוה מנהל בתקופה האחרונה שתי מלחמות: אחת מול חמאס בעזה והשניה כאן בבית, על ניקוי שמו, באמצעים המוכרים - ניסיונות שכנוע והפעלת לחץ על עיתונאים בכירים. אלו מצדם, לרוב, מתמסרים חזרה

אהרון חליוה. ראובן קסטרו
אחד הקצינים המוכרים ביותר בצה"ל לציבור הישראלי. חליוה/ראובן קסטרו

כשברקע דיווחים אודות התפטרות מתקרבת של ראש אמ"ן אהרון חליוה מיד עם תום המלחמה, חליוה מנהל בתקופה האחרונה שתי מלחמות: אחת מול חמאס בעזה והשניה מתנהלת כאן בבית, על ניקוי שמו, באמצעים המוכרים - פגישות וניסיונות שכנוע והפעלת לחץ על עיתונאים בכירים. חליוה הוא אחד הקצינים המוכרים ביותר בצה"ל לציבור הישראלי. הוא נחשף לציבור ביצירה של רוני דניאל "בה"ד 1" לפני כמעט 15 שנה, אז שימש מפקד בית הספר לקצינים.

אירועי ה-7/10 שתפסו את חליוה בחופשה משפחתית באילת שמו אותו, כמי שאחראי על המודיעין של צה"ל, במרכז הביקורת - מתחת לזו של הרמטכ"ל וראש הממשלה נתניהו, כמובן. תחילת המלחמה העלימה את סוגיית האחראים למחדל מהשיח התקשורתי אבל הפסקת האש השיבה אותה בגדול - וחליוה הוא אחד הכוכבים המרכזיים של השיח הזה.

בזה אחר זה נחשפים פרטים על המידע שהיה באמ"ן, המיילים של הנגדת שהתריעה, התוכנית שהייתה בידי צה"ל על כוונות חמאס ועוד. חליוה, שהיה רגיל לאורך השנים למחמאות מכתבים הצבאיים, מצא עצמו פתאום צריך להתגונן. "כדי להבין את הסיפור של חליוה עם התקשורת צריך קודם כל להבין שמדובר באדם שמחובר לעיתונאים בורידים", אומר כתב צבאי בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "הוא טוב בזה. הוא מדבר איתם שנים, והם איתו. חליוה והכתבים הצבאיים זה רומן, סיפור אהבה".

ועדיין, יש מי שחורג משורת המקהלה, לא רק על מסך ערוץ 14 שעוסק מאז הטבח בניסיונות חילוץ ראש הממשלה מאחריות, תוך הטלתה על הדרג הצבאי. עיתונאי הארץ, חיים לוינסון, תימצת לאחרונה בשידור את הדברים כך: "חליוה הוא אדם חולה תקשורת שהוקף במשך השנים על ידי חבורה של עיתונאים שפרכסו סביבו והללו אותו, שקשרו לו כתרים ותיארו אותו כאיזה גאון הדור, ותמיד עם הכריזמה הצבאית השחצנית והריקה. וזה מעלה שאלה מאוד עצובה איך אדם ברמת שיגעון גדלות כזה התקדם כל כך במערכת".

עמוס הראל. Creative Commons
עמוס הראל/Creative Commons

מקהלה חוצת מחנות

קשרי הגומלין בין חליוה לבכירי העיתונאים בישראל וממול ההגנה של חלקם עליו בימים אלה מעניינת. רק השבוע הספיק חלויה לשוחח, לעיתים פנים אל פנים, עם רונן ברגמן, יואב לימור, בן כספית - ואחרי פרסום אודותיו בחדשות 12 גם עם בכירים בחברת החדשות.

אם צריך כותרת לחיבוק החם שמקבל חליוה מהתקשורת, הרי שניתן למצוא אותה בטקסט הבא: "ממידע שהגיע לידי 'הארץ' מתגלה כי במשך יותר משנה לפני המתקפה החזיק אגף המודיעין במידע על תוכנית המתקפה של חמאס, שכוונה נגד עשרות יישובים ומוצבי צה"ל וכללה פריצה סימולטנית של קו הגבול בעשרות נקודות", כתב לאחרונה עמוס הראל, הפרשן הצבאי של העיתון. בכתבתו הארוכה של הראל לא מוזכר חליוה אפילו פעם אחת. "זה פשוט מדהים מה שעמוס עשה", אומר בכיר לשעבר באמ"ן.

"עמוס הוא באמת הפרשן הצבאי הטוב בישראל, אין אף פרשן או כתב שמתקרבים לידע שלו, לעומק שלו, ליכולת הניתוח שלו. כשהוא כותב משהו כל המטכ"ל קורא ולומד. אבל אתה רואה שאפילו עמוס, עיתונאי הכי רציני בתא הכתבים הצבאיים, נזהר בכבודו של חליוה. לכתוב כתבה כזו בלי להזכיר את חליוה זה בלתי נתפס". עוד יצוין בהקשר זה כי הסיפור אודות הנגד השלישי דווקא הופיע אצל הראל, אך נדחק לסוף הכתבה בניסוח מעורפל.

ניר דבורי, שידורי היום השני לשיבת החטופים, חדשות 12. קשת 12, צילום מסך
ידיעה חשובה ומשמעותית. דבורי/צילום מסך, קשת 12

השיחה עם בכירי 12

ההגנה על חליוה לא נעצרת שם. ניר דבורי, עיתונאי חדשות 12, פרסם לפני מספר ימים ידיעה משמעותית וחשובה, לפיה אותה נגדת מדוברת דיווחה גם למפקדה הישיר על מה שגילתה לגבי כוונת חמאס. לפי הפרסום, אותו מפקד ביטל חופשה כדי לעדכן את ראש אמ"ן ששמע את דבריו, ביטל אותם ולא העביר אותם למעלה. לפי גורמים המעורים בפרטים, "חליוה התפוצץ על הפרסום הזה והתחיל להפעיל לחצים אדירים על חדשות 12, בין היתר באמצעות מקורבים, לתיקון מה שנתפס כטעות עובדתית". בתוך כך, לוואלה! ברנז'ה נודע כי חליוה שוחח לאחר הפרסום של דבורי עם בכירי חדשות 12 והביע את מורת רוחו מהפרסום הראשוני, תוך ניסיונות שכנוע לתיקון הידיעה.

חליוה, יש לציין, היה נשוי לשירה מרגלית שנשואה כיום לאיש הפרסום הבכיר אילן שילוח, לו קשרים ענפים עם צמרת קשת 12.

אתמול בחדשות 12, דיווחה אילנה דיין, שהביאה ציטוטים נוספים מהמייל של הנגדת מעבר למה שפורסם עד לאותה נקודת זמן - תוך ציון כי חליוה לא היה מכותב למייל בדברי דבורי. הפרסום נתפס כהגנה על חליוה וקונטרה לזה של דבורי, חרף העובדה שהאחרון לא ציין מפורשות כי חליוה היה מכותב לאותו מייל.

"רק אדם עם קשרים כמו חליוה מסוגל לייצר לחץ שמביא מערכת שמאוד מגנה על עצמה כמו חדשות 12 להכחיש את עצמה למעשה, גם אם בדרך אלגנטית", אומר לוואלה! ברנז'ה כתב צבאי בכיר לשעבר.

עוד בוואלה!

"עושים קמפיין מכוער מאוד כלפי מטה החטופים. זו אחת היוזמות הקדושות שנעשו מאז קום המדינה"

לכתבה המלאה
יוסי יהושוע. אביב חופי
יצא להגנתו. יהושוע/אביב חופי

ואם היה צריך שכנוע נוסף לריקוד ההדדי שבין הכתבים לראש אמ"ן, הבוקר יצא להגנתו גם הכתב הצבאי של ידיעות אחרונות יוסי יהושוע שכתב כי חליוה לא שותף בהתייעצות הבכירים הלילית עם הרמטכ"ל ב-7.10. "העובדה שחליוה מקבל בידיעות כזה זיכוי היא מופלאה. ואם הוא היה עולה לשיחה הזו באמצע הלילה זה היה עוזר במשהו? הוא היה חוזר לישון כמו כל האחרים".

מנגד, גורם אחר הגן על יהושוע ואמר: "יהושוע פרסם עובדות. הוא ציין שחליוה אחראי אבל צריך גם לכתוב את שאר הדברים כמו את העובדה שהוא לא היה בלופ של השיחה. זו המקצוענות של יהושוע". לשאלה מה בכל זאת חליוה עשה לא בסדר עונה אותו גורם: "זה נכון שחליוה מדבר עם הרבה עיתונאים, אבל בסיפור הזה זו הייתה טעות כי הוא היה צריך לדבר עם עיתונאי אחד רציני כמו יהושוע למשל ולספר לו את הסיפור שלו. במקום זה הוא מדבר עם כל כך הרבה עיתונאים ואז הכול יוצא לו עקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully