וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסול שלא היה: 6 פעמים הוצע לנתניהו להרוג את סינוואר

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 10:39

התכנית לחיסול סינוואר שהוגשה לנתניהו הייתה מפורטת וכללה גם פורמטים שונים לעצימות שונה, אך רה"מ, כפי שחשפנו אתמול, דחה אותה. לא מדובר בהחלטה עקרונית, אלא בתוכנית מבצעית של ממש, שיכולה לצאת לפעולה בכל רגע נתון

גלנט: נגיע אל סינוואר ונחסל אותו, בסוף המלחמה לא יהיה חמאס בעזה/לעמ

בשנים האחרונות הוצגה לראש הממשלה בנימין נתניהו תוכנית מבצעית לחיסולו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, לפחות שש פעמים. כך עולה משיחות עם מספר רב מאוד של בכירי מערכת הביטחון בעבר ובהווה.

לא מדובר בהחלטה עקרונית, אלא בתוכנית מבצעית של ממש, שיכולה לצאת לפעולה בכל רגע נתון. סינוואר, כזכור, לא חי במחתרת רוב הזמן, ניהל סדר יום גלוי ולא נע בין דירות מסתור או בונקרים, כפי שנוהג מאז 2006 מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.

מטעם נתניהו נמסר: "הידיעה משוללת כל יסוד".

התוכנית לחיסול סינוואר הוצעה לנתניהו על ידי שלושת ראשי השב"כ האחרונים, כל אחד בזמן כהונתו: יורם כהן, נדב ארגמן וגם הראש הנוכחי, רונן בר. היא היתה מפורטת וכללה גם "פורמטים" שונים לעצימות שונה. מדובר בתוכנית שיכולה היתה להפוך לחיסולה של כל צמרת חמאס בעזה, ולא רק סינוואר (בסגנון "אורנים גדול" או "אורנים קטן" במלחמת לבנון הראשונה).

ראש הממשלה בנימין נתניהו, רצועת עזה. 26 בנובמבר 2023. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו, רצועת עזה. 26 בנובמבר 2023/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון
מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר ומפקד החטיבה הצפונית אחמד רנדור. טלגרם, צילום מסך
מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר ומפקד החטיבה הצפונית אחמד רנדור/צילום מסך, טלגרם

ראש השב"כ לשעבר יורם כהן כבר סיפר בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי השב"כ המליץ לבצע מבצע "עריפה" של כל ראשי חמאס בעזה, ואף אמר שהוא ומחליפיו בהמשך הציעו אותה לדרג המדיני. השב"כ ראה בחמאס ארגון רצחני, שיש לסכל את הנהגתו, לאור הסיכון הרב הנובע מהאג'נדה שלה. נתניהו, כאמור, דחה את כל ההזדמנויות המבצעיות הללו.

עוד נודע כי בשנה האחרונה הגדיל חמאס את סדר כוחות לוחמי הנוח'בה, יחידת העילית שלו, ב-100%. מדובר על הכפלת כוח הקומנדו המיועד לפשיטה בישראל, שבוצעה תוך שנה אחת. ישראל היתה מודעת למהלך הזה ולהגדלה הדרמטית של הנוח'בה, אך זה עדיין לא הדליק את כל הנורות האדומות שאמורות היו להידלק.

ככל שנוקף הזמן, כך מתגלה היקפו של המחדל המודיעיני והמבצעי שקדם לקריסה הישראלית ב-7 באוקטובר ולטבח המחריד שבוצע באזרחיה בעוטף. נאומו של סינוואר, בו פירט בקולו את תוכניתו לפשוט על ישראל כמו "מבול", התרגיל הגדול של חמאס בחודש מאי, בו תורגלה התוכנית שבוצעה בשטח באוקטובר, בגלוי מול עיניה של ישראל. הדיווחים המטרידים של התצפיתניות והנגדית הוותיקה ביחידה 8200 שעקבה אחרי המתרחש ושיגרה בספטמבר שורה של מיילים ובהם התרעה מהדהדת לממונים עליה. ו', הנגדית, ביצעה עבודת מחקר יסודית סביב כל מידע שהצטבר, כולל אפילו לימוד פסוקי קוראן מסוימים, והגיעה למסקנה שעומדת לפרוץ מלחמה סביב יום כיפור. למרבה ההפתעה והפלצות, הממונים עליה נפנפו אותה בזלזול, קראו לה פנטזיונרית וביטלו את אזהרותיה.

כוחות צה״ל ברצועת עזה. 26 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
כוחות צה״ל ברצועת עזה. 26 בנובמבר 2023/דובר צה"ל

למרות כל האמור לעיל, ההתקפה והשיימינג ברשתות החברתיות, בעיקר מכיוונם של חסידי נתניהו, נגד ראש אמ"ן ובכיריו, הם ירידה לשפל המדרגה. אמ"ן כשל כישלון אסטרטגי חמור, אבל אף אחד מראשיו לא תכנן מחדל מהסוג הזה. הדמיון של האירוע הנוכחי למחדל 1973 מצמרר ממש, החל ממבצע ההונאה המתוחכם של המצרים והסורים ב-73 ושל סינוואר השנה, דרך הקונספציה שנבעה מזחיחות ויהירות אופייניים. כל האחראים למחדל הזה מודעים לאחריותם וכבר קיבלו עליה אחריות. המשך ההתקפות עליהם רק יחליש את המאמץ המודיעיני הנוכחי.

ועוד רמז: לא, זה לא ינקה את נתניהו. אחריותו לקוחה מתחומים אחרים לגמרי. ראשית, הוא ראש הממשלה והוא אחראי אחריות כוללת על כל נושאי הביטחון. הוא עצמו אמר את זה עשרות פעמים. שנית, הוא אחראי על המדיניות שראתה בחמאס נכס ולא נטל. הוא הביא לכאן את הקטארים, שהפציצו את חמאס במאות מיליוני דולרים במצטבר, לאחר שאבו-מאזן סגר את ברז הכסף. הוא זה שהבטיח להסיר את האיום, אבל במקום זה הגדיל והעצים אותו.

בתגובה לפרסום מסר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהיה בעבר שר הביטחון: "קראתי שנתניהו הכחיש את הידיעה שפרסם בן כספית על כך שנמנע לפחות שש פעמיים מלחסל את יחיא סינוואר. נתניהו יכול להכחיש ממחר ועד באב אל-וואד. הוא זה שהעניק חסינות ליחיא סינוואר ולראשי החמאס, ומנע כל ניסיון לסכל אותם. אני כותב את זה לא מתוך השערה, אני כותב את זה בה"א הידיעה כמי שמכיר את הנושא באופן אישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully