וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הודיעה לאו"ם: יש לפנות את צפון רצועת עזה בתוך 24 שעות

צה"ל הזהיר את השוהים בגזרה, בה יותר מחצי מיליון פלסטינים, שעליהם לעבור דרומה, ברקע ההכנות לכניסה קרקעית. חמאס, מנגד, אמר כי זו "תעמולה שקרית" וקרא לתושבים להישאר בבתיהם. האו"ם הזהיר מההשלכות: "למנוע מהטרגדיה הנוכחית להפוך לאסון"

בוידאו: תקיפות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

צה"ל קרא היום (שישי) ליותר ממיליון פלסטינים להתפנות מצפון רצועת עזה אל חלקה הדרומי, כהכנה לקראת כניסה קרקעית אפשרית והרחבת המלחמה בחמאס בעקבות מתקפת הפתע הרצחנית שלו בשבת שבה נטבחו יותר מ-1,300 ישראלים. אלפים נוספים נפצעו, ועוד יותר ממאה איש - בהם פעוטות, נשים ומבוגרים - נחטפו לעזה.

האו"ם הזהיר כי פינוי כמעט מחצית מאוכלוסיית עזה הצפופה יהיה הרה אסון, וקרא לישראל לחזור בה מההוראה חסרת התקדים. בעוד התקיפות האוויריות נמשכות לכל אורך הרצועה, משפחות במכוניות, משאיות ועגלות רתומות לחמורים עמוסות ברכוש זרמו במורד כביש ראשי היוצא מהעיר עזה.

לכל העדכונים מהמלחמה

חיילי צה"ל בגבול עזה. רויטרס
נערכים לכניסה קרקעית. כוחות צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס

בצה"ל אמרו כי הקריאה לתושבים הפלסטינים להתפנות מבתיהם היא הכנה לקראת תקיפת רשת המנהרות של חמאס סביב העיר עזה. עם זאת, הפלסטינים וגורמים מצריים חוששים שישראל מקווה בסופו של דבר לדחוק את תושבי עזה החוצה דרך הגבול הדרומי עם מצרים. בצה"ל אמרו כי הצבא ינקוט "מאמצים נרחבים כדי להימנע מפגיעה באזרחים" וכי התושבים יורשו לחזור לבתיהם עם תום המלחמה.

חמאס הורה לתושבים להתעלם מהקריאה של ישראל להתפנות ואמר שזו "תעמולה מזויפת", ומשפחות בעזה עמדו בפני שתי אופציות גרועות - לעזוב או להישאר, בעוד שצוותים רפואיים אמרו שהם לא יפקירו את המטופלים שלהם. עזה ספגה הפצצות חסרות תקדים מאז תחילת המלחמה, ששמה הרשמי הוא מבצע "חרבות ברזל", וישראל הטילה עליה סגר גורף בניסיון ללחוץ את חמאס לשחרור שבויים.

"שכחו מאוכל, שכחו מחשמל, שכחו מדלק. הדאגה היחידה עכשיו היא רק אם תחיו", אמרה בבכי ניבאל פרסח, דוברת הסהר האדום הפלסטיני בעיר עזה.

שר הביטחון יואב גלנט אמר כי ישראל מעוניינת להפריד בין פעילי חמאס לבין האוכלוסייה האזרחית, שבה הוא עושה שימוש כ"מגן אנושי". "אלו שרוצים להציל את חייהם, בבקשה לכו דרומה", אמר במסיבת עיתונאים עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין.

עוד בוואלה!

מנהרות, הברחות ואימונים מאיראן: כך חמאס השיג כמויות אדירות של נשק לקראת המתקפה

לכתבה המלאה
הריסות אחרי תקיפות חיל האוויר בחאן יונס שבדרום רצועת עזה, 13 באוקטובר 2023. רויטרס
"הדאגה היחידה עכשיו היא רק אם תחיו". תושבים בהריסות בעזה/רויטרס

דובר האו"ם, סטפן דוג'אריק, אמר כי לא ניתן יהיה לבצע פינוי כזה ללא "השלכות הומניטריות הרסניות". הוא קרא לישראל לבטל כל הוראה כזו. הוא אמר לוואלה! כי ביום חמישי, מעט לפני חצות, נציגי האו"ם בעזה עודכנו על ידי מקביליהם בצה"ל כי כל האוכלוסיה האזרחית מצפון לוואדי עזה צריכה להתפנות לדרום הרצועה בתוך 24 שעות. דוז'אריק אמר כי מדובר באוכלוסיה שמונה 1.1 מיליון בני אדם.

לדבריו, המסר שהגיע מצה"ל קובע כי גם על עובדי האו"ם ועל כל מי שמוצא מקלט במתקני האו"ם - כולל בתי ספר ומרפאות - להתפנות מהאזור לדרום רצועת עזה. "האו"ם סבור כי זה בלתי אפשרי לבצע תנועה כזו של אזרחים ללא השלכות הומניטריות הרסניות, וקורא לבטל את ההחלטה הזו כדי למנוע מהטרגדיה הנוכחית להפוך למצב אסוני", אמר דוברו של מזכ"ל האו"ם.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב לתגובת האו"ם לאזהרה, ותיאר אותה כ"חרפה". לדבריו, זה שנים רבות, "שהאו"ם 'עוצם עיניים' לנוכח התחמשות החמאס והשימוש שלו באוכלוסיה האזרחית ובתשתית האזרחית ברצועה כמקום מסתור לכלי הנשק והרצח שלו, וכעת, במקום לעמוד לצידה של ישראל, שאזרחיה נשחטו על ידי מחבלי החמאס ושמנסה למזער פגיעה בבלתי מעורבים, הוא מטיף דווקא לישראל. מוטב שהאו"ם יתמקד כעת בהחזרת החטופים, בגינוי החמאס ובתמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה".

בכיר באו"ם אמר לוואלה! כי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שוחח הלילה פעמיים בטלפון עם ארדן וביקש לקבל הבהרות מהדרג הפוליטי הבכיר ביותר בישראל, לגבי הדרישה לפנות את האוכלוסייה הפלסטינית מצפון הרצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully