וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה שגילתה שמלך אנגליה קבור בחניון טוענת שמצאה מלך נוסף - ולא תאמינו איפה

15.6.2023 / 0:01

בשנת 2012 פיליפה לנגלי פיענחה את המיקום המדויק בו נמצא השלד של המלך ריצ'רד השלישי. כעת ההיסטוריונית מאמינה שמצא את קודמו של ריצ'רד, המלך הנרי הראשון - ולעולם לא תנחשו איפה!

סוף לתעלומה: אותרו עצמותיו של המלך ריצ'רד ה-3/רויטרס

לפני קצת יותר מעשור חוקרים בריטים שבראשם ההיסטוריונית פיליפה לנגלי הודיעו כי השלד שאותר שנה קודם לכן ב-2012 מתחת לחניון בעיר לסטר שבאנגליה שייך למלך ריצ'רד השלישי - וכי בכך באה על פתרונה תעלומה בת 500 שנים בדבר מקום קבורתו של המלך האנגלי האחרון שנפל על חרבו. בספרות, ובעיקר בכתבי שייקספיר, תואר ריצ'רד השלישי כגיבן מעוות ומעורער בנפשו, שרצח את שני אחייניו ועשה פשעים מחרידים נוספים. גילוי מקום קבורתו שיכתב את ספרי ההיסטוריה וכעת נראה שגורלו של מלך נוסף להיכתב מחדש.

באמצעות שילוב של מחקר מדוקדק ומה שהיא מכנה "תחושה מוזרה", פיליפה לנגלי מאמינה ששרידיו של המלך הנרי הראשון, שהקדים את ריצ'רד בכמעט 400 שנה, עשויםי להימצא. תוך שימוש באותו שילוב קריטי של מחקר וניתוח שמשך אותה למקום מנוחתו של מלך פלנטג'נט האחרון, היא משוכנעת ששרידיו של הנרי נמצאים מתחת למסלול האפור של... אתם מוכנים לזה? חניון בבעלות משרד המשפטים בכלא רידינג. כן, גם שרידיו של המלך הזה צפויים להימצא להם מתחת לחניון.

באופן הולם משהו, היא מאמינה שהוא קבור מתחת לשטח חניה המסומן באות 'K'. זו אחת הסיבות לכך שההיסטוריונית בת ה-60 - שהמסירות שלה למציאת קברו של ריצ'רד השלישי זיכתה אותה ב-MBE והובילה לכך שהמאמצים שלה הוצגו בסרט "המלך האבוד" ב-2022 - הקימה את פרויקט "המנזר הנסתר", כדי לסייע בגיוס כספים עבור העלות המוערכת של 55,000 ליש"ט לחפירה מקומית באתר הכלא, שנסגר ב-2013 וממתין כעת לפיתוח מחדש.

"יש טיעונים רבי עוצמה למיקומו של קברו של המלך בנקודה הזאת", אמרה ל-DailyMail, "לכן הטענה שלי היא שלא רק שיש לנו מלך נוסף בחניון ברידינג, אלא שה-K הוא עבור הקינג".

דיוקן של הנרי הראשון, מלך אנגליה. Hulton Archive/, GettyImages
דיוקן של הנרי הראשון, מלך אנגליה/GettyImages, Hulton Archive/

זו טענה נועזת, אולם כפי שראינו - פיליפה עשתה זאת כבר בעבר. לאחר שהוקסמה מריצ'רד השלישי בסוף שנות ה-90, היא בילתה שנים בניסיון לזהות את מקום קבורתו המדויק והשתכנעה שהאתר נמצא בחניון בבעלות המועצה בלסטר. על אף שזה נראה לא סביר, החניון עמד במקום שבו נכבשה בעבר כנסיית הגרייפריירס, מנזר מהמאה ה-13, שם נקבר ריצ'רד לאחר מותו בקרב בוזוורת' ב-1485.

דעתה של פיליפה התחזקה כשביקרה באתר ב-2004 וכאשר עמדה מעל אזור שכותרתו R - עבור חניה שמורה - היא מצאה את עצמה רועדת, עם עור ברווז. "זה מעולם לא קרה לפני זה", היא אומרת, "בכל פעם שעמדתי באזור הזה, הייתי מקבלת את ההרגשה הזאת".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כלא רידינג, אנגליה. Dan Kitwood, GettyImages
האם בחניון הכלא קבור המלך?/GettyImages, Dan Kitwood

כשהייתה משוכנעת שהיא זיהתה היכן נמצאים שרידיו של ריצ'רד, בשנת 2009 הקימה פיליפה את פרויקט "מחפשים אחר ריצ'ארד", ניסתה לשכנע את מועצת לסטר לתמוך בחפירה והשיקה קמפיין מימון המונים כדי להגיע ל-33,000 ליש"ט שהיא הייתה צריכה לטובת החפירות.

לבסוף, ב-25 באוגוסט 2012, יום השנה ה-527 למותו של ריצ'רד, נחפרה תעלה מתחת לנקודה שבה הניחה שהוא נמצא 8 שנים קודם לכן. שעות לאחר מכן נחשפו שרידי שלד, אשר לאחר בדיקות גנטיות ואנתרופולוגיות מקיפות, אושרו לבסוף כשייכים לריצ'רד השלישי. זה היה הישג יוצא דופן של עבודת בילוש - שלא לדבר על רגע מכונן בהיסטוריה של העיר לסטר.

גולגולתו של ריצ'רד השלישי, מלך אנגליה, שנטמן מתחת לחניון בלסטר. רויטרס
גולגולתו של ריצ’רד השלישי, מלך אנגליה, שנטמן מתחת לחניון בלסטר/רויטרס
שלדו של ריצ'רד השלישי, מלך אנגליה, שנטמן מתחת לחניון בלסטר. רויטרס
שלדו של ריצ’רד השלישי, מלך אנגליה, שנטמן מתחת לחניון בלסטר/רויטרס

"המשמעות היא שהנרי כבר לא יהיה המלך הנשכח של אנגליה"

כעת פיליפה מאמינה שהמחקר שלה אולי זיהה את מקום המנוחה האחרון של המלך האנגלי היחיד מאז וויליאם הכובש שאין לו קבר שניתן לזהות באופן סופי. הנרי היה בנו הרביעי של ויליאם הכובש - ולמרות שהאמין שלעולם לא יירש את כס המלכות, הוא הפך לשליט חסר רחמים לאחר שהוכתר למלך בשנת 1100.

כאופורטוניסט פוליטי וקשוח לב, הנרי הראשון מפורסם בכך שהוא מחזיק בשיא של המספר הגדול ביותר של ילדים בלתי חוקיים שנולדו לכל מלך אנגלי, עם כ-20 עד 25 צאצאים שנולדו לו מחוץ לנישואים. האסטרטגיה שלו הייתה לחתן את בנותיו עם לורדים ונסיכים שונים - וליצור מעגל משפחתי מורחב לקידום האינטרסים שלו. הוא נודע בכינוי "אריה הצדק" ושלטונו ידוע בעיקר בשל ההגבלות שהטיל על כוח המלך, שיפוריו במנגנון הממשלה, איחוד שטחי אביו והחלטתו מעוררת המחלוקת למנות את בתו כיורשת.

הנרי מת ב-1 בדצמבר 1135 כשחלה בעת ציד בנורמנדי לאחר שאכל "עודף" של מנופריס (צורה עתיקה של דגים ללא לסת שנקראים גם צַמְדָּאִים). גופתו נלקחה לרואן, שם נקברו קרביו - וגווייתו החנוטה הוחזרה לאנגליה. רישומים היסטוריים מראים שהוא נקבר במנזר רידינג, דבר עליו מסכימים היסטוריונים רבים - אך מיקומו המדויק של קבורתו המשיך להוות מקור לדיון, לא מעט משום שהמנזר עבר שינויים רבים מאז הקמתו. הוא נהרס ברובו בשנת 1538 ובשנת 1844 נבנה כלא רידינג בצד המזרחי של האתר. הכלא נסגר ב-1920, אך המשיך לשמש כמקום מעצר לעבריינים צעירים לצורך הכשרה מתקנת - לפני שהפך לכלא מקומי ב-1972 ולבסוף נסגר ב-2013.

פיליפה לנגלי מספרת על איתור שרידיו של המלך ריצ'רד השלישי:

עוד בנושא:
החוקרים נדהמו כשפתחו ארון מסתורי שנקבר ליד המלך הגיבן
אחרי 500 שנה, זה רשמי: מלך אנגליה קבור בחניון


בינתיים, סימן שאלה גדול תלוי על מקום המנוחה המדויק של התושב המפורסם ביותר שלו. בשנת 1921, הוקם לוח מעל האזור שבו עמד בעבר המזבח הגבוה של המנזר - התיעוד ההיסטורי של האזור המצביע על קבורת הנרי הראשון. אולם כיום, פיליפה מאמינה שהחישובים שלה מראים שהמזבח הוזז בשלב מסוים - אז ייתכן שהיסטוריונים חיפשו במקום הלא נכון. "אנו יודעים מהרישומים ההיסטוריים שהנרי הראשון נקבר מול המזבח הגבוה (המקורי) במנזר רידינג", היא אמרה, "מקריאת חומרים שונים ומהתנסויות אחרונות, נראה כי ייתכן שהמזבח הגבוה הוזז מערבה יותר בתוך כנסיית המנזר במועד מאוחר יותר".

פיליפה ייסדה את פרויקט "המנזר הנסתר" כקמפיין לחקירה נוספת ובשנת 2016, חיפוש באמצעות מכ"ם חודר קרקע, חשף מה שנראה כמו שתי סרקופגים (ארונות קבורה מאבן) באזור שבו פיליפה סבורה שהמזבח הגבוה המקורי עמד - חניון הכלא לשעבר. "האם אלו הן הקבורות של הנרי הראשון וקונסטנס מיורק? זה מהווה באופן טבעי את אחת משאלות המחקר הרבות עבור פרויקט המנזר הנסתר", היא אומרת.

זו הסיבה - בעקבות יום השנה ה-900 האחרון לייסוד המנזר - שהיא מחדשת את הקמפיין שלה לחפירה מקומית כדי לקבוע אחת ולתמיד אם מלך מוכר אחר טמון מתחת לחניון.

שלדו של ריצ'רד השלישי, מלך אנגליה, שנטמן מתחת לחניון בלסטר. רויטרס
שלדו של ריצ’רד השלישי, שנטמן מתחת לחניון בלסטר. האם גם הנרי נמצא מתחת לחניון?/רויטרס

ההיסטוריון נייג'ל ג'ונס הוא בין התומכים ברעיון. "הראיות אכן מצביעות על כך שהמקום של המנזר הישן הוא מקום מנוחתו האחרון של הנרי," הוא אומר, "הנרי היה מלך חשוב מאוד שייצב את הממלכה לאחר הכיבוש הנורמני - ואני מאמין שמציאת קברו תהיה חשובה כמעט כמו מציאת קברו של ריצ'רד השלישי. אם אפשר להתגבר על הבירוקרטיה, אז אולי זה יעזור לשים את רידינג גם על המפה".

זו תחושה שהדהדה אצל פיליפה: "אם יימצא מקום קבורתו של הנרי הראשון, המטרה היא להציב אנדרטה מעל פני הקרקע", היא אומרת, "המשמעות היא שהנרי כבר לא יהיה המלך הנשכח של אנגליה". אכן לא. במקום זאת, הוא יירשם בדפי ההיסטוריה כמלך השני שנחשף מתחת לחניון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully