וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב סגרה את השגרירות בקייב; דיווח: צבא רוסיה עבר לעמדות תקיפה

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 10:40

בלינקן אמר כי יתר הפעילות הדיפלומטית של ארה"ב תעבור למערב המדינה, בשל החשש המידי מפלישה רוסית לאוקראינה. במוסקבה טוענים שהם רוצים להמשיך במו"מ, וזלנסקי הכריז על "יום האחדות" ברביעי - יום הפלישה המשוער במערב. ביידן וג'ונסון שוחחו: "חלון הזדמנויות קריטי"

בווידאו: לברוב ממליץ לפוטין להמשיך בשיחות לפתרון המשבר עם אוקראינה/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן הודיע הערב (שני) על סגירת השגרירות בקייב והעברת יתר הפעילות הדיפלומטית למערב אוקראינה. זאת בשל החשש כי רוסיה, שריכזה כ-130 אלף חיילים בגבולות אוקראינה, עלולה לפלוש בכל עת. בוול סטריט ג'ורנל דווח כי משרד החוץ הורה לעובדי השגרירות בקייב להרוס ציוד מחשבים מחשש שיפול לידיים עוינות.

במקביל, ברשת CBS דווח הערב כי חלק מהכוחות הרוסיים עזבו את אזורי הכינוס שלהם והחלו לעבור לעמדות תקיפה, שבהן נפרסו משגרי ארטילריה ורקטות לטווח קצר. מוסקבה ממשיכה להכחיש שיש לה כוונה לתקוף את שכנתה והדגישה כי היא מעוניינת בהמשך המגעים הדיפלומטיים, אולם במערב טרם רואים לכך סימנים בשטח.

הערב שוחח נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, והשניים הסכימו שיש חלון הזדמנויות קריטי למנוע מלחמה באמצעים מדיניים. "המנהיגים הדגישו שכל פלישה נוספת לאוקראינה תגרום למשבר ממושך עבור רוסיה, עם נזק מרחיק לכת הן לרוסיה והן לעולם", נמסר מלשכתו של ג'ונסון, שיחד עם ביידן מציג חזית תקיפה מול מוסקבה בשבועות האחרונים.

ביידן שלח אלפי חיילים למדינות מזרח אירופה החברות בנאט"ו בשבועות האחרונים, אך הוא ומנהיגים אחרים במערב הבהירו כי לא יתערבו ישירות במלחמה באוקראינה, אם תפרוץ. היום הגיעו עוד שמונה מטוסי קרב אמריקניים מדגם F-15 לפולין כדי להשתתף בכוח השיטור האווירי של נאט"ו.

טנקים של צבא רוסיה בתרגיל במחוז לנינגרד, 14 בפברואר 2022. AP
טנקים של צבא רוסיה בתרגיל במחוז לנינגרד, היום/AP

חרף אזהרות המערב שמלחמה עשויה לפרוץ בכל רגע, הנהגת אוקראינה מנסה לשדר מסרי הרגעה. נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי הכריז על יום רביעי כעל יום שבתון למען "אחדות" המדינה. "נאמר לנו ש-16 בפברואר יהיה יום ההתקפה, אבל אנחנו נהפוך אותו ליום האחדות", הכריז זלנסקי, שקרא לפוליטיקאים ולאנשי עסקים שעזבו את המדינה בשבועות האחרונים לחזור אליה ב-24 השעות הקרבות על מנת להפגין אחדות.

מוקדם יותר הוא נפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, שימשיך מקייב למוסקבה כדי להיפגש עם פוטין, ושלל את האפשרות שאוקראינה תוותר על שאיפתה להצטרף לנאט"ו. "הרבה עיתונאים והרבה מנהיגים רומזים היום לאוקראינה שאפשר שלא לקחת סיכונים, שלא להעלות שוב ושוב את סוגיית החברות בברית בעתיד, משום שאלו סיכונים המתקשרים עם התגובה של רוסיה", אמר במסיבת עיתונאים עם שולץ בקייב. "אני מאמין שאנחנו צריכים להמשיך בנתיב שבו בחרנו".

בינתיים, שלושה מקורות ביטחוניים בכירים מערביים אמרו לרויטרס כי שכירי חרב רוסים הקשורים לשירותי המודיעין של רוסיה הגבירו את נוכחותם באוקראינה בשבועות האחרונים, מה שעורר את החשש בקרב חלק מחברות נאט"ו שרוסיה תוכל לנסות להנדס עילה לפלישה. לדבריהם, החששות שלהם התחזקו בשבועות האחרונים מכך שלפלישה רוסית לאוקראינה יקדמו מלחמת מידע, והתקפות סייבר על התשתיות הקריטיות של אוקראינה כמו רשתות חשמל וגז.

לדבריהם, רוסיה יכולה גם להשתמש בשכירי החרב כדי לזרוע כאוס ולשתק את אוקראינה באמצעות התנקשויות ממוקדות ושימוש בנשק מיוחד.

עוד בוואלה!

עוד לפני שפלש לאוקראינה, פוטין כבר השיג את מטרתו

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ שלו סרגיי לברוב בפגישה במוסקבה, 14 בפברואר 2022. רויטרס
סימנים סותרים ממוסקבה. פוטין בפגישה עם לברוב, היום/רויטרס

במקביל לדיווחים על האצת ההכנות הצבאיות של רוסיה, מוסקבה שידרה אתמול מסרים שלפיהם היא נכונה להמשיך בדיאלוג על אף שהמערב דחה את דרישותיה. שר החוץ סרגיי לברוב ייעץ היום לפוטין להמשיך בשיחות, כשבמקביל, שר ההגנה סרגיי שויגו עדכן את פוטין כי חלק מהתרגילים הצבאיים של רוסיה מגיעים לסיומם או שהסתיימו כבר.

בסימן לנתיב שבו עשוי הקרמלין לבחור, מחוקקים מחברי מפלגת השלטון ברוסיה ניסחו הצעה לבחינת הכרה בשני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה כמדינות עצמאיות. הפרלמנט ידון בהצעה בהמשך היום, וההחלטה הסופית תישלח לפוטין. הכרה רשמית במחוזות הנשלטים על ידי הבדלנים מאז 2014 צפויה להחריף את המתיחות.

מפגינים קוראים לסנקציות על רוסיה במהלך ביקור של קנצלר גרמניה, אולף שולץ, בקייב, אוקראינה, 14 בפברואר 2022. רויטרס
הפגנות בקייב נגד רוסיה במהלך ביקורו של שולץ באוקראינה, היום/רויטרס

בכיר בצבא רוסיה הזהיר היום כי רוסיה מוכנה לפתוח באש לעבר ספינות וצוללות זרות שיחדרו למים הטריטוריאליים שלה. עם זאת, הגורם הבכיר, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות "אינטרפקס", אמר כי ההחלטה תתקבל רק "בדרגים הגבוהים ביותר". זאת אחרי שבמוסקבה טענו כי צוללת אמריקנית פלשה לשטחה ימי בסמוך לאיים באוקיינוס השקט, בעוד שבוושינגטון הכחישו זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully