וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל קיבל את עמדת המשפחה: הקצין שירה בסלומון טקה לא יוחזר למשטרה

שבתאי נפגש עם משפחתו של טקה לאחר המחאה על החזרת הקצין המואשם בגרימת מותו, והחליט להעבירו למערך הכבאות עד לסיום ההליך המשפטי. "לא נעלמה מעיניי חובתנו המוסרית להיות קשובים לציבור ולרחשי לבו", הסביר. גורמים במשטרה: "המפכ"ל גילה על ההחלטה מהתקשורת"

בווידאו: הפגנה במחאה על החזרתו של הקצין המואשם בגרימת מותו של סלומון טקה/מערכת וואלה! NEWS

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי החליט היום (שישי) לבטל את החזרתו של הקצין המואשם בגרימת מותו של סלומון טקה לשורות הארגון. לאחר פגישה עם משפחתו של טקה, שבתאי הודיע כי הקצין יועבר למערך הכבאות עד לסיום ההליך המשפטי בעניינו.

גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק אמרו לוואלה! NEWS כי הוא ישמש כקצין תיאום בין המשטרה לכבאות. לדבריהם, המפכ"ל פנה באופן אישי לנציב הכבאות דדי שמחי וביקש שיקבל את השוטר לשורות הכבאות.

"במשטרה הבינו שזו הייתה טעות להחזירו וחיפשו כל דרך לרדת מהעץ", טענו. "הנציב נעתר לבקשת המפכ"ל כדי תנסות להחזיר את השקט". גורם בכיר במשטרה ציין כי "המפכ"ל שבתאי לא ידע על ההחלטה להחזיר את הקצין למשטרה וגילה על כך מהתקשורת".

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
השוטר היורה לא ישוב למשטרה. טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

שבתאי שוחח אחר הצהרים עם משפחתו של טקה המנוח, סגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן ועורכי הדין המייצגים את המשפחה ציון אמיר ואביתר קציר שיזמו את הפגישה. "מדובר באירוע מצער וטראגי ואני משתתף בצער המשפחה על אובדנם. מאז המקרה הקצין מצוי בחופשה כפויה ומשפטו מתנהל בימים אלו", אמר. "שקלתי ובחנתי בכובד ראש את ההחלטה על החזרתו לשירות פעיל בארגון, ומצאתי לנכון לספח אותו בשלב זה למערך הכבאות וההצלה ולהשיבו לפעילות במסגרת זו עד לסיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו".

"חלה על כולנו החובה לנהוג באחריות בהווה ובעתיד. אני מגבה את השוטרים בפעילותם, ועם זאת לא נעלמה מעיניי חובתנו המוסרית להיות קשובים לציבור ולרחשי לבו", הוסיף לאחר הפגישה.

במהלכה, הדגיש אביו של טקה את החשיבות במניעת אירועים דומים בעתיד. "אנחנו אוהבים את המדינה. השוני בינינו הוא הוא היופי. את סלומון אי אפשר להחזיר אבל צריך לדאוג לאלף סלומונים הבאים", אמר, והמפכ"ל השיב: "אני גאה ב-32 אלף השוטרים שלי ומגבה אותם. אבל אנחנו מבינים את הכאב. אנחנו קשובים לקהילה האתיופית ואוהבים אותה. הקהילה קרובה ללבי. הבת שלי התנדבה שישה חדשים באתיופיה".

יברקן טען כי לא ידע על ההחלטה להחזיר את הקצין. "מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ואנוכי קיבלנו החלטה כי השוטר שירה בסלומון טקה לא יחזור למשטרה, עד שיוכרע גזר דינו. ההחלטה להחזיר את השוטר, התקבלה שלא בידיעתי. מודה למפכ"ל יעקב שעבד איתי יד ביד לפתור את הבעיה, מתוך הבנה של גודל השעה", מסר לאחר הפגישה.

המפכ"ל קובי שבתאי, סגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן ומשפחתו של סלומון טקה, 12 בפברואר 202;. דוברות משטרת ישראל
"חיפשו כל דרך לרדת מהעץ". שבתאי, יברקן ומשפחתו של טקה/דוברות משטרת ישראל

שמחי מסר כי הוא "נענה מתוך אחריות לאומית לבקשתו של מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי לקלוט במערך כבאות והצלה את קצין המשטרה המואשם בגרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה". עוד ציין כי הוא "משתתף בצער המשפחה על אובדנם וכי בתקופת הביניים בה יסופח הקצין למערך הכבאות הוא יועסק כקצין קישור ותיאום בין הארגונים הפועלים במשותף במסגרת המשרד לביטחון הפנים".

‏עו"ד אמיר המייצג את משפחת טקה אמר כי הוא "משבח את המפכ"ל הטרי שנכנס אך לאחרונה לתפקידו וגילה היום אומץ לב ציבורי ומנהיגות ראויה לשבח של השוטר מספר אחת, בכך שביטל החלטה שהתקבלה בדרג גבוה, פחות מיממה קודם לכן. גם בפגישה עמו בפני ההורים אני חזרתי ואמרתי כמה אני משבח אותו על כך".

"הוא גרם למשפחה הזו מעט קורת רוח לפני כניסת השבת, במקום שקודם לכן הם חשבו שצפויה להם‏ מרה שחורה. הם בעצמם אמרו לי כשיצאנו מהפגישה שהנה סוף סוף בעל תפקיד בכיר במדינה שהקשיב לנו. סוף טוב הכל טוב", הוסיף.

טקס האזכרה לסלומון טקה בבית העלמין בתל רגב, יולי 2019. שלומי גבאי
טקס האזכרה של טקה, 2019/שלומי גבאי

אתמול התעוררה סערה ציבורית לאחר שמפקד מחוז חוף הנכנס, ניצב יורם סופר, הודיע לקצין על החזרתו לשורות הארגון בפגישה שערך עמו. הקצין, שזהותו עדיין אסורה בפרסום, אמרו היה לשוב לתפקידו בפועל ביום ראשון.

במשפחתו של טקה זעמו. "השוטר שלקח את החיים של סלמון טקה ביוני 2019, זוכה לחזור לתפקיד במשטרת ישראל בזמן שהוא עומד למשפט פלילי. לא יכול להיות שמשטרת ישראל תתיר את דמם של יוצאי אתיופיה ותחלק למואשמים מתנות בזמן שהם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח", נמסר מהמשפחה. "סגן השר גדי יברקן והשר אמיר אוחנה חתומים על השערורייה הזאת ועל היריקה בפרצוף של קהילה שלמה".

בשעות הערב עשרות אנשים הפגינו נגד ההחלטה מול שערי תחנת זבולון, בהם משפחתו של טקה. המשטרה הופתעה מעוצמת התגובה. בתוך שעות התחילו להגיע למשטרה תגובות נזעמות משרים, חברי כנסת ואנשי ציבור, ובמקביל עלה חשש למהומות דמים "בסדר גודל שהיה מחוויר את ההפגנות של לפני שנתיים". המפכ"ל התקשר כבר אתמול בערב לנציגי המשפחה בהצעה להיפגש בחיפה בחצות, אך הפגישה לא יצאה לפועל מסיבות של תיאומים ונדחתה להיום.

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
המחאה על מותו של טקה, 2019/רויטרס

על פי כתב האישום, ביוני 2019 הגיע קצין המשטרה יחד עם אשתו ושלושת ילדיהם לפארק ציבורי בקריית חיים. באותו מקום היו גם ארבעה נערים, בגילאי 16-13. אשתו של הקצין הבחינה שהצעיר מביניהם העביר שטר כסף לשלושת האחרים, ושמעה שיחה על תשלום נוסף, לכאורה תוך איום על הנער הצעיר. הקצין החשוד הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב סמוך, בעוד הוא ניגש לזירה במטרה לבדוק את החשד.

לאחר שעימת את הנערים עם המעשה, הנערים הלכו בעקבותיו, איימו עליו והשליכו עליו אבנים כשיצא מהפארק אל השדרה, שם המתינה אשתו עם הילדים. בתגובה, השוטר ירה לעברם כדור שפגע באספלט, ניתז אל טקה והביא למותו. הוא טען כי פעל מהגנה עצמית ולא ירה באוויר בשל בנייני המגורים משני צדי השדרה.

מותו של טקה הצית מחאה של יוצאי אתיופיה נגד האלימות המשטרתית ברחבי הארץ. בחודשים שבאו לאחריו אלפי מפגינים חסמו צמתים בדרישה להעמיד את השוטר לדין וקיימו משמרות מחאה מול בתיהם של ראשי מערכת אכיפת החוק, בעוד הם מדווחים על פשעי שנאה רבים שבאו בתגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully