וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקריאות לכיבוש הקפיטול היו בכל מקום, אך הרשתות החברתיות נרדמו בשמירה

9.1.2021 / 21:40

במשך שבועות, התכנים שעלו לפייסבוק, טוויטר ויוטיוב, וכן רשתות חברתיות חדשות וקיצוניות, ניבאו על מה שעומד לקרות בבירה האמריקנית בוושינגטון. למרות זאת, התגובה שלהן, שהגיעה לשיא בחסימת טראמפ, הייתה מעט מדי, ומאוחר מדי

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

עד שהרשתות החברתיות נקטו פעולה נגד משתמשים וארגונים שעודדו את המצור על גבעת הקפיטול השבוע, שהגיעה לשיאה בהשעיית החשבונות של נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ, היה זה מעט מדי ומאוחר מדי.

במשך שבועות, התכנים שעלו לענקיות הטכנולוגיה כמו פייסבוק, טוויטר ויוטיוב, וכן רשתות חברתיות חדשות וקיצוניות, ניבאו על מה שעומד לקרות בבירת ארצות הברית ביום רביעי.

בפוסט אחד בפייסבוק, למשל, הייתה תמונת אילוסטרציה של טראמפ אוחז במכונת יריה בחזית הבית הלבן, לצד הכיתוב: "בואו וקחו את זה". באחרת, צויר טראמפ בתור הדוד סם, יחד פרפרזה לדבריו של הנשיא עצמו: "אני רוצה אתכם בוושינגטון ב-6 בינואר. יהיה פרוע".

חשבון הטוויטר המושעה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסמארטפון ובבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב. 9 בינואר 2021. רויטרס
מעט מדי ומאוחר מדי. חשבון הטוויטר המושעה של טראמפ/רויטרס

אחרי האלימות, שבה נהרגו חמישה בני אדם, אנשי ימין בפלטפורמות קטנות יותר קידמו את הסיפור עם סרטונים מהמצור לטובת קהל גדול וחדש יותר, בעוד שבאתרים הגדולים יותר משתמשים שיתפו תיאוריות קונספירציה לגבי המהומות וקבוצות הוקדשו ל"לעצור את הגניבה" - הסיסמה של תומכי טראמפ מכוונת לטענות הכזב ולפיהן ג'ו ביידן לא ניצח בצורה כשרה בבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר.

פייסבוק מסרה כי היא "הסירה תכנים וחשבונות שהפרו את המדיניות שלנו נגד הסתה לאלימות וארגונים מסוכנים לקראת 6 בינואר" וכי היא ממשיכה לעקוב ולהסיר תכנים מסוכנים.

דוברת של טוויטר אמרה כי החברה "נקטה פעולות אכיפה נגד אלפי חשבונות שניסו לפגוע בשיח הציבורי ולגרום לנזק בעולם האמיתי". הלילה, חשבונו של טראמפ הושעה לצמיתות כמו גם אלו של תומכיו הקיצוניים. ביוטיוב אמרו כי הסירו תכנים המפרים את תקנות הקהילה של האתר.

המהומות בוושינגטון | מעצר מפגינים תומכי הנשיא טראמפ בתוך מבנה גבעת הקפיטול לאחר פריצתם 6 בינואר 2021. GettyImages
התכנים שעלו לרשת ניבאו את ההסתערות. ההשתלטות על הקונגרס/GettyImages

מומחים לדיסאינפורמציה אמרו כי מאחר שהרשתות החברתיות הגדולות מאפשרות לגזענים קיצוניים, תומכים אלימים ומאמינים בתיאוריות קונספירציה לקבץ סביבם קהל גדול, זה אפשר לגורמים משפיעים ללמוד מה הם יכולים לפרסם.

"אתה מגיע למצב שיש תכנים מאוד דלילים בפלטפורמות הגדולות, והחומר הקיצוני נמצא במקומות אחרים, כמו שדאעש עושה", אמר אלכס סטמוס, לשעבר ראש מערך האבטחה של פייסבוק וכיום מנהל תכנית באוניברסיטת סטנפורד לחשיפת דיסאינפורמציה.

לדבריו, קשה לטעון שהתכנים שעולים לרשתות המיינסטרים "הם לא ראויים כי הם אומרים 'בואו להפגנה'". הוא הוסיף כי התארגנויות להצטיידות, עידוד להתפרעויות ודברים אופרטיביים עולים לרשתות השוליים כמו 8kun ופרלר, וכן לטלגרם.

דניאל ג'ונס, מומחה ב-FBI לשעבר ויועץ בסנאט העומד בראש קבוצת מחקר למען הדמוקרטיה, אמר כי גם אחרי טיהורים גדולים של חשבונות וקבוצות, למפעילים שלהם קל להופיע מחדש עם שינויים קלים. כך, למשל, במקרה של תומכי תיאוריית הקונספירציה הימנית קיצונית Qanon שכותבים "cue" במקום Q.

ביום רביעי, ציוץ שהפנה לאחד הפוסטים המוקדמים ביותר של אותו "Q" אנונימי לפני שלוש שנים על מנת לממשו בשטח - "אחיי האמריקנים, ה'סופה' מגיעה" - קיבל 16 אלף שיתופים.

משטרת הקפיטול מול תומכיו של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת מחוץ לגבעת הקפיטול, וושינגטון, 6 בינואר 2021. רויטרס
ברשתות קראו ל"מהפכה אמריקנית שנייה". העימותים בקפיטול/רויטרס

לפני שפייסבוק הורידה את עמוד "פרישת המדינה האדומה", קרוב ל-8,000 העוקבים שלו נקראו לאתר כתובות של גורמים רשמיים ש"עזרו לגנוב את הבחירות". העמוד נקשר לאתר שהכריז בשבוע שעבר ש"מהפכה אמריקנית שנייה" תחל ב-6 בינואר. התומכים נקראו לעקוב אחר חשבונות אחרים שלו ברשתות חברתיות משוחררות רסן יותר כמו גאב ופרלר "לפני שנימיק".

הקבוצה אמרה בתגובה ששלחה במייל כי היא "מקדמת את ההיפרדות השלווה בין מדינות כחולות ומדינות אדומות" וכי פייסבוק הגזימה בתגובה שלה.

ג'ארד הולט, חוקר דיסאינפורמציה במכון "המועצה האטלנטית", אמר כי קבוצות ימין קיצוני שהשתתפו במהומות שומרות על נוכחות משמעותיות ברשתות כמו פרלר, גב ו-MeWer וטלגרם, וכי במקרים מסוימים הן דנו בפריצה לקפיטול עם המון זועם.

ב-MeWe אמרו כי "אלו המסיתים לאלימות" אינם רצויים בפלטפורמה הזאת. החברה סירבה לחשוף פעולות שנקטה סביב המחאה.

מנכ"ל גאב, אנדרו טורבה, השיב במייל: "אף אחת מהפלטפורמות האלו, כולל גאב, אינן שימושיות להתארגנות מכל סוג שהיא". Zello, טלגרם ופרלר לא השיבו לפניות לתגובה.

כלי גיוס

תמונות הסלפי שצולמו מאולם הסנאט ושודרו בשידור חי מתוך לשכות חברי הקונגרס היו כלי לגיוס עוקבים חדשים, ובכמה מקרים לגריפת רווחים.

"בעוד שהקיצונים בשטח שידרו והתרברבו לגבי הכאוס שהם יצרו דקה אחרי קרה, קהילות ימין קיצוני ברשת אגרו את התכנים שלהם ועודדו את מאמציהם", אמר הולט.

המרכז המשפטי לדרום העני תיעד לפחות חמישה חשבונות בפלטפורמת DLive המבוססת בלוקצ'יין ששידרו את ההפגנות בשידור חי, כולל שניים שהשתתפו בהפגנת הימין הקיצוני "לאחד את הימין" בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ב-2017. לפי הדוח, אחד מהם קיבל לפחות 222 דולר בטיפים מהצופים. הוא קידם את התכנים בפני עוקביו באינסטגרם ובפייסבוק עד שהחברה סגרה את החשבונות שלו ברביעי.

ב-DLive השעו שלושה חשבונות, סגרו שניים אחרים והסירו יותר ממאה שידורים לצמיתות. ברשת אמרו כי הם יחזירו את הכסף שהועבר על התרומות והמנויים בתשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully