וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון ביידן אושר בקונגרס אחרי המהומות; טראמפ: תהיה העברת שלטון מסודרת

עודכן לאחרונה: 7.1.2021 / 12:53

כמה חברי קונגרס רפובליקנים ניסו לעכב את אשרור התוצאות, אך ההתנגדויות להן נדחו ופנס הכריז על המועמד הדמוקרטי כנשיא ה-46 של ארה"ב. זאת שעות אחרי התפרעויות חסרות תקדים בוושינגטון, שבהן נהרגו 4 אנשים. הנשיא היוצא המשיך לטעון לזיופים, אך לראשונה הכיר בהפסד

בווידאו: פנס מכריז על ניצחון ביידן אחרי אישור הקונגרס/צילום: רויטרס

הקונגרס של ארצות הברית אישר הבוקר (חמישי) באופן סופי את הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, חצי יממה אחרי המהומות האלימות של תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ, שבהן נהרגו ארבעה אנשים. במהלך הדיונים הביעו חלק מחברי הקונגרס הרפובליקנים התנגדויות לניצחון של ביידן בכמה מדינות מפתח, אך אלו נדחו ורק עיכבו את הדיון שתוצאותיו היו צפויות מראש.

לאחר האישור, טראמפ אמר לראשונה כי תהיה העברת שלטון מסודרת ב-20 בינואר, אך המשיך לטעון לזיופים. "אף שאני לחלוטין לא מסכים עם תוצאות הבחירות, והעובדות עמי, למרות הכול תהיה העברת שלטון מסודרת ב-20 בינואר", מסר טראמפ בהצהרה שפרסם דובר הבית הלבן, דן סקבינו,

התוצאות הוכרזו על ידי סגן הנשיא מייק פנס, שספג מטחי ביקורת מצד טראמפ על כך שלא התערב בהליך - אף שאין זה בסמכותו. ביידן הוכרז רשמית כמנצח אחרי שאושררו הקולות של לפחות 270 אלקטורים, הרף הדרוש לניצחון בבחירות לנשיאות, אחרי שנדחו התנגדויות לאישור התוצאות בפנסילבניה. ביידן זכה בסך הכול ב-306 אלקטורים, לעומת 224 של טראמפ, בנוסף לפער של יותר משבעה מיליון קולות בהצבעה הכללית.

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, 6 בינואר 2020. רויטרס
הנשיא ה-46 של ארה"ב. ביידן, אתמול/רויטרס

בעימותים בוושינגטון נעצרו 52 חשודים. לפי הרשויות בוושינגטון, בין ארבעת ההרוגים הייתה אישה שנורתה ומתה מפצעיה בבית החולים. היא הייתה אחת מחברי הקבוצה שפרצה לאולם בית הנבחרים בזמן הדיונים. הם נתקלו בשוטרים סמויים, ואחד מהם פתח באש לעברה. היא זוהתה בתור אשלי בביט, טייסת קרב לשעבר. שלושת הקורבנות הנוספים - אישה ושני גברים - מתו מ"מצבי חירום רפואיים".

במהלך הלילה, נפרסו בוושינגטון כוחות של המשמר הלאומי, סוכני FBI והשירות החשאי. ההסתערות של ההמון המשולהב על הקונגרס הייתה המתקפה הקשה ביותר נגד סמל הדמוקרטיה האמריקנית זה יותר מ-200 שנה, מאז שהצבא הבריטי שרף את המבנה ב-1814.

הדרמה החלה אתמול בשעות הערב, כשהמחוקקים התכנסו למה שאמור להיות דיון פורמלי בשנות בחירות רגילות. עם זאת, טראמפ ליבה את תומכיו בעצרת בוושינגטון שעות קודם לכן, ואלו צבאו על בניין הקונגרס, ואף פרצו לתוכו במהלך הדיון. במהלך האירועים הללו תועדו שוטרים שולפים כלי נשק, גז מדמיע פוזר במקום והמחוקקים הוברחו למקום מבטחים. אחד המפגינים עלה לדוכן הנאום וצעק ש"טראמפ ניצח".

תומכי דונלד טראמפ במהומות ליד בניין הקונגרס, וושינגטון, ינואר 2021. רויטרס
בניין הקונגרס במהלך המהומות, הלילה/רויטרס

טראמפ קרא לתומכיו לעזוב, אך אמר כי הוא "אוהב אותם" והמשיך בטענותיו חסרות הבסיס לכך שהבחירות זויפו. הוא תקף את פנס על כך שלא התערב בהליך אשרור התוצאות, אף שאין בסמכותו לעשות זאת לפי החוקה ולפי בית משפט שדחה עתירה של הרפובליקנים בנושא. פנס, המנהל את הישיבה מתוקף סמכותו הסמלית כנשיא הסנאט, היה בין אלו שפונו במהלך העימותים.

במהלך המהומות חסרות התקדים, גז מדמיע חדר לבניין, לאחר שמוקדם יותר המשטרה הורתה לחברי בית הנבחרים הנמצאים במקום להוציא את מסיכות הגז הנמצאות מתחת לכיסאותיהם, ולהיות מוכנים לעטות אותן. בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות, נראו שוטרים מסתובבים באולם עם אקדחים שלופים. שני מטעני צינור אותרו בעיר - אחד במטה המפלגה הרפובליקנית והשני במטה המפלגה הדמוקרטית.

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בדיון של הקונגרס על אשרור תוצאות הניצחון של ג'ו ביידן, 7 בינואר 2021. רויטרס
הדמוקרטיה האמריקנית תחת מתקפה. פנס לצד פלוסי במהלך הדיון, היום/רויטרס

טוויטר הודיעה כי חסמה את חשבונו של טראמפ ל-12 שעות, לאחר שמוקדם יותר הסירה ציוצים שלו. בהודעה שהוציאה החברה, איימה כי אם טראמפ ימשיך לעבור על כללי הרשת החברתית, ובין היתר "לאיים באלימות", יוסר חשבונו לצמיתות. גם פייסבוק הודיעה כי חסמה את חשבונו ל-24 שעות. פייסבוק ויוטיוב הסירו סרטונים של טראמפ בהם שב ושלל את תוצאות הבחירות.

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון , 6 בינואר 2021. AP
הבטיח שלא להכיר לעולם בהפסדו. טראמפ בעצרת בוושינגטון, אתמול/AP

הנשיא הנבחר ביידן נשא דברים בעקבות העימותים, והצהיר כי "הדמוקרטיה האמריקנית נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים". ביידן הבהיר כי ההתרחשויות בקפיטול צריכות להיפסק באופן מידי. הוא קרא לטראמפ לעלות לשידור ולדרוש להפסיק את "המצור" על הקפיטול.

ראש העיר של וושינגטון, מיוריאל באוזר, הודיעה כי מצב החירום בעיר יהיה למשך 15 ימים, עד אחרי ההשבעה של ביידן ב-20 בינואר. לדבריה, רבים הגיעו לבירה מרחבי ארצות הברית כשהם חמושים ובמטרה לקחת חלק "באלימות ובהרס".

המהומות בוושינגטון | מעצר מפגינים תומכי הנשיא טראמפ בתוך מבנה גבעת הקפיטול לאחר פריצתם 6 בינואר 2021. GettyImages
עימותים בקונגרס, הלילה/GettyImages

חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר אמרה כי היא מנסחת סעיפי הדחה נגד טראמפ בעקבות האירועים הללו. כדי להדיח נשיא, יש צורך ברוב רגיל וברוב של שני שלישים בסנאט. טראמפ שרד משפט הדחה בקונגרס בתחילת השנה שעברה במסגרת פרשת אוקראינה-גייט. במקביל, כמה חברי קונגרס דמוקרטים קוראים לפנס להפעיל את התיקון ה-25 בחוקה המאפשר להדיח את הנשיא בתמיכה של רוב חברי הממשל.

ברשת CBS דווח הלילה כי יש רחשים בתוך ממשל טראמפ על האפשרות להפעיל את התיקון ה-25, שמעולם לא נעשה בו שימוש מאז שעבר ב-1967. מי שתומך בקריאות לעשות זאת הם בין היתר ראש איגוד היצרנים הלאומי ומושל ורמונט הרפובליקני. במקרה כזה, פנס ישמש נשיא עד להשבעת ביידן.

המהומות בוושינגטון | שוטרים עם נשקים שלופים בתוך מבנה הקפיטול 6 בינואר 2021. GettyImages
שוטרים בקונגרס, הערב/GettyImages

פנס, שהיה אחד מבעלי בריתו הנאמנים ביותר של טראמפ, קרא גם הוא להפסקת העימותים. "האלימות וההרס המתרחשים בגבעת הקפיטול חייבים להיפסק, וחייבים להיפסק עכשיו. כל המעורבים חייבים לכבד את כוחות הביטחון ולעזוב את הבניין באופן מידי", כתב בטוויטר. "הפגנה בלתי אלימה היא הזכות של כל אמריקני, אך המתקפה על הקפיטול שלנו לא תעבור בשתיקה ונמצה את הדין עם המעורבים".

במקביל למהומות, טראמפ כינה את פנס "פחדן" בטוויטר. "למייק פנס לא היה את האומץ לעשות את מה שהיה צריך כדי להגן על המדינה והחוקה שלנו, ולהעניק למדיות סיכוי לאשר עובדות מתוקנות, ולא את הכוזבות והלא מדויקות שהם התבקשו לאשר קודם לכן. ארצות הברית דורשת את האמת".

כמה דקות לאחר מכן פרסם ציוץ נוסף, וקרא להרגעת המהומות. "בבקשה תתמכו במשטרה ובכוחות הביטחון. הם באמת לצדה של המדינה. הישארו רגועים".

בכירים רבים במפלגה הרפובליקנית גינו את האירועים האחרונים, והזדעזעו מהאלימות. הסנאטור לינדזי גרהאם, מתומכיו הבולטים ביותר של טראמפ, אמר כי הגיעה העת לשים קץ למתרחש. "סמכו עליי, מספיק זה מספיק", אמר המחוקק מקרוליינה הדרומית. "ג'ו ביידן וקמלה האריס נבחרו כחוק והם יהיו הנשיא וסגנית הנשיא של ארצות הברית ב-20 בינואר", הדגיש גרהאם אחרי נאום חריף שבו גינה את האלימות.

במקביל למהומות אתמול, קיבלו הדמוקרטים חדשות טובות אחרי הניצחון של ג'ון אוסוף במרוץ השני בבחירות לסנאט בג'ורג'יה על הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת קלי לופלר, שעות אחרי הניצחון של רפאל וורנוק על הסנאטור הרפובליקני המכהן דייוויד פרדיו. משמעות הדבר היא שהרפובליקנים איבדו את הרוב בסנאט, ולדמוקרטים תהיה שלטה על הקונגרס כולו - לראשונה מאז תחילת הכהונה הראשונה של ברק אובמה ב-2009.

מנהיג הרוב הרפובליקני היוצא, מיץ' מקונל, אמר לפני שהופסק הדיון כי סירוב קבלת תוצאות הבחירות עלולה להסב נזק רב לארצות הברית. "אנחנו לא יכולים להכריז על עצמנו כמועצת בחירות לאומית על סטרואידים. המצביעים אמרו את דברם. אם נחליט נגדם זה יפגע ברפובליקה שלנו לעד".

"מראות שמזכירים רפובליקת בננות"

שני הנשיאים האחרונים שכיהנו לפני טראמפ גינו הלילה בחריפות את המהומות שהוצתו בבירה. הנשיא לשעבר ברק אובמה האשים את טראמפ בכך שהצית את המהומות האלימות. "ההסטוריה תזכור את את האלימות היום בקפיטול, שהוצתה על ידי נשיא שממשיך לשקר לגבי תוצאות הבחירות", אמר אובמה, "זוהי בושה גדולה לאומה, אבל אנחנו נצחק על עצמנו אם נגיד שזו הייתה הפתעה".

גם הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, גינה את ההתפרעויות של תומכי טראמפ בבניין הקונגרס בוושינגטון. בוש אמר כי המראות "חולניים ושוברי לב", וכי המחלוקת על תוצאות הבחירות מזכירה "רפובליקת בננות, ולא את הדמוקרטיה החזקה שלנו". הנשיא הרפובליקני לשעבר הוסיף כי הוא נחרד "מההתנהגות הלא אחראית של פוליטיקאים מאז פורסמו תוצאות הבחירות".

הכאוס זעזע את מנהיגי המערב, העוקבים בדאגה אחרי שחיקת הנורמות הדמוקרטיות בארצות הברית.

"מראות מבישים בקונגרס האמריקני", צייץ ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. "ארצות הברית עומדת לצד הדמוקרטיה ברחבי העולם וזה קריטי שתהיה שם העברת שלטון שלווה ומסודרת". בריטניה היא מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארצות הברית, ובין ג'ונסון לטראמפ היו יחסים קרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully