וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן קיווה להתמקד בקורונה, אך מתקפת הסייבר הרוסית תחייב תגובה

19.12.2020 / 23:15

הנשיא הנבחר הבטיח להקדיש את ימיו הראשונים בתפקיד למיגור המגיפה, אך לפוטין היו תכניות אחרות. טראמפ, שנראה שאיבד עניין בניהול השוטף של הממשל, ממשיך לפקפק בשירותי המודיעין שלו דווקא בתקופה שבה אמון הציבור ברשויות הוא קריטי

בווידאו: טראמפ מצייץ שמתקפת הסייבר תחת שליטה/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אפשר לספור על יד אחת את מספר ההופעות הציבוריות של הנשיא היוצא דונלד טראמפ מאז שהפסיד בבחירות לג'ו ביידן לפני יותר מחודש, לא כולל משחקי הגולף שלו בסופי השבוע.

דומה שטראמפ איבד כל עניין בניהול השוטף של הממשל, והוא מסתפק בציוצים קונספירטיביים, בסגירת חשבונות עם מבקריו ובמינוי נאמניו ומקורביו לתפקידים בכירים בפנטגון. אפילו על לקיחת קרדיט כמו תחילת מבצע החיסונים נגד הקורונה הוא ויתר, ונתן לסגנו מייק פנס את הבמה לקבל זריקה בשידור ישיר על מנת להשרות ביטחון בקרב הציבור.

לפי הדיווחים, הנשיא היוצא, שלא סביר שיודה בהפסד הגון לביידן לעולם, עסוק בעתידו. יש המעריכים כי יכריז על ריצתו ב-2024 במקביל לטקס ההשבעה ב-20 בינואר, ואולי על הגשת תכנית במתחרה הימני של פוקס ניוז, ניוזמקס. אפילו הערוץ הזה, שנתן במה לכל התיאוריות ההזויות של הנשיא ותומכיו, כבר מתייחס לביידן כאל הנשיא הנבחר.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מציג את צוות האנרגיה והסביבה שלו באירוע בדלוואר, 19 בדצמבר 2020. AP
הבטיח כי האחראים ישלמו את המחיר, אבל לא ציין במי מדובר. ג'ו ביידן, אמש/AP

גרירת הרגליים של טראמפ בהעברת השלטון לא רק פוגעת בממלכתיות - מושג שנכחד לאורך כהונתו - אלא גם עלולה לפגוע משמעותית ביכולת של הממשל הבא להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניו. עד לשבוע האחרון היה ברור שבראש סדר העדיפויות של ביידן תהיה מגיפת הקורונה, אך חשיפת מתקפת הסייבר הנרחבת בתוך הממשלה הפדרלית תחייב אותו להתמקד בתגובה.

אחרי תדרוכים של גורמים רשמיים שלא הזדהו בשמם בדבר המעורבות הרוסית, שר החוץ מייק פומפאו היה חבר הממשל הראשון שהפנה אצבע מאשימה כלפי מוסקבה. בתחילת השבוע הוא עוד התייחס בביטול למתקפה, שנחשפה בכלל על ידי המגזר הפרטי, אך ביום שישי הודה שמלוא היקפה עדיין לא התבהר. "זה היה מאמץ משמעותי, אנחנו עדיין בוחנים בדיוק מה זה היה", אמר פומפאו.

ביידן, מצדו, מבלי לציין את המדינה החשודה, הבטיח כי האחראים ישלמו את המחיר. בין התגובות האמריקניות האפשריות הן סנקציות על גורמים בכירים ברוסיה או מתקפת סייבר משלה, מסוג אלו שיוחסו לה בדיווחים שונים בשנים האחרונות. הברכה שמסר השבוע פוטין דרך הקרמלין לרגל ניצחונו של ביידן, אחרי חודש ממושך של המתנה לבהירות התמונה, לא צפויה להוביל לפתיחת דף חדש ביחסים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במשחק הפוטבול השנתי של חיל הים, 13 בדצמבר 2020. AP
הנשיא היוצא מסרב לגנות את רוסה בפומבי. טראמפ, החודש/AP

אבל הנשיא היוצא בשלו. ההתייחסות הראשונה שלו למחדל האבטחתי הגיעה בציוץ, והיא הייתה כמצופה ממנו: טשטוש חומרת המצב, האשמת התקשורת בליבויה וסנגור על רוסיה. הפריצה נמשכה ככל הידוע חודשים ארוכים, חודשים שבהם היה עסוק הנשיא בלקשור את רגליהם של מי שרצו לפעול בתקיפות רבה יותר נגד התערבות רוסית אפשרית בבחירות. סביר שמאחורי הקלעים הוא דן בנושא ואף במתקפת סייבר נגדית, אך היעדר הרצון שלו לגנות בפומבי את רוסיה ואת הנשיא ולדימיר פוטין אפיינו את ארבע שנותיו הכאוטיות בבית הלבן.

טראמפ הצהיר שהמצב תחת שליטה ואמר כי ייתכן שסין ולא רוסיה היא מי שעומדת מאחורי המתקפה. אבל חברי קונגרס רפובליקנים, שמעטים מהם עוד מסרבים להכיר בניצחון של ביידן אחרי הצבעת האלקטורים השבוע, מתייחסים בחומרה לפריצה ומכוונים את האש כלפי מוסקבה. היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, רוברט אובריאן, קטע את ביקורו במזרח התיכון השבוע כדי לשוב לוושינגטון ולדון בהתפתחויות, וה-FBI, הסוכנות לאבטחת סייבר ולשכת קהילת המודיעין הכללית.

בין המטרות הידועות שהותקפו עד כה היו משרדי האוצר, המסחר, ביטחון המולדת - האמון על סיכול מתקפות סייבר - וכן משרד האנרגיה ורשתות הגרעין שלו, לצד חברות פרטיות רבות. נקודת הפריצה הייתה בעדכון תכנה שפותחה על ידי חברת ניהול הרשת SolarWinds, שנפוצה הן בקרב המגזר הציבורי והן בקרב המגזר הפרטי.

לא ידוע אם ההאקרים חיפשו או השיגו דברים מסוימים, אך עצם התעוזה בבחירת היעדים הללו וההצלחה המסתמנת שלהם מדאיגה רבים בארצות הברית, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד. היא אמורה להדאיג גם את הנשיא, אך לפחות באופן פומבי הוא מעדיף להמשיך ולירוק צ'יזבטים על הבחירות.

גם אם מאחורי הקלעים מתגבשת תכנית פעולה, לפקפוק של טראמפ בשירותי המודיעין שלו, המשך ישיר להתבטאויתיו ביחס למעורבות רוסיה בבחירות ב-2016, יש השלכות מסוכנות. בזמנים שבהם אמון הציבור ברשויות הוא קריטי, בהתחשב במפלי הפייק ניוז השוצפים ביחס לחיסוני הקורונה, פעם נוספת טראמפ מסרב להתעלות על עצמו מול דבר גדול יותר מאשר הקריירה האישית שלו.

הכנות להגעת החיסונים לקורונה בבית חולים באינדיאנה, ארצות הברית, 12 בדצמבר 2020. רויטרס
ביידן נשבע למחוץ את הקורונה, אך לפוטין היו תוכניות אחרות. חיסונים לנגיף בארה"ב, בשבוע שעבר/רויטרס

לביידן נותר חודש ימים עד שיושבע כנשיא ה-46 של ארצות הברית. הוא נשבע להקדיש את ימיו הראשונים להדבקת החברה האמריקנית המחוררת לגזרים ולמחיצת מגיפת הקורונה, אלא שלפוטין היו תכניות אחרות בשבילו.

לארצות הברית יש כבר שני חיסונים מאושרים נגד הקורונה, אך היא לא הצליחה עד היום לגבש מענה לתוקפנות הסייבר הרוסית, ארבע שנים אחרי השפעתה על הבחירות ההן לנשיאות. ואולי זה אך סמלי שכך מגיע לקצו ממשל טראמפ, תחת אותה עננה שהטילה עליו צל כבד מאז 2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully