וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן: "רה"מ פועל רק למניעת הפגנות"; נתניהו: "זה למען בריאות הציבור"

עודכן לאחרונה: 23.9.2020 / 20:28

רה"מ רצה להחמיר את המגבלות ל-4 ימים בלבד, ואשכנזי וניסנקורן זעמו: "הסכמנו לסגר מלא, לא להגבלות שיבלמו רק את זכות ההפגנה". גנץ הנחה את שריו: "עצרו את הדיון חסר הפרופורציות סביב המחאות". בליכוד תקפו: "כחול לבן נפלו על הראש, נתניהו צריך להעיף אותם מהדרך"

בווידאו: הגבלות על תפילות בסגר החגים/צילום: רויטרס

במהלך ישיבת קבינט הקורונה היום (רביעי) התפתח שוב עימות בין שרי הליכוד לבין שרי כחול לבן בנושא ההפגנות. שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר החוץ גבי אשכנזי התעמתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמרו לו כי הוא רק רוצה למנוע את ההפגנות נגדו בבלפור, כך לפי גורמים שמעורים בתכני הישיבה.

בכירים בכחול לבן אמרו כי הם הגיעו לקבינט מתוך הבנה שנתניהו רוצה סגר מוחלט, שיכלול גם איסור על תפילות במרחב הציבורי וגם על הפגנות. עם זאת, כשהחל הדיון, התברר להם שנתניהו רוצה להגביל תפילות והפגנות למרחק של קילומטר מהבתים, ולאפשר פתיחה של חלק ממקומות העבודה במגזר הפרטי.

בדיון בנושא החמרת מגבלות הסגר, כמה משרי הליכוד דרשו להגביל הפגנות אך לא לסגור את המשק. שר האוצר ישראל כץ אמר: "למה צריך לסגור את מפעל פיניציה בשביל לעצור הפגנות?". אשכנזי השיב לו: "מי שביקש סגר הרמטי זה ראש הממשלה".

נתניהו מצידו אמר כי הוא רוצה להטיל את הסגר המהודק לארבעה ימים בלבד, עד אחרי יום כיפור, ואז לבחון את הנושא מחדש. אשכנזי הגיב בזעם: "ראש הממשלה - תגיד מה אתה רוצה. אמרת לנו שאתה רוצה סגר כולל כי מצב התחלואה קשה, עכשיו אתה אומר שצריך רק ארבעה ימים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
"לא יהיה סגר אם ההפגנות יוחרגו". נתניהו/רויטרס

ניסנקורן אמר לנתניהו במהלך הישיבה כי "הסכמנו לסגר מלא שנועד לבלום תחלואה, לא להגבלות שיבלמו רק את זכות ההפגנה. צריך ללכת עם המלצות הדרג המקצועי, כל מהלך אחר יהיה לא יעיל ולא דמוקרטי. זה גם לא נכון עבורך". הוא גם פנה לשרים: "תפסיקו להתעסק כל היום בהפגנות. הן יוגבלו על פי ההנחיות, משרד הבריאות והמשטרה. בואו נתעסק עם מה שהציבור צריך, כל מה שמעניין עכשיו זה בלפור?".

שר המשפטים אף יצא במהלך ישיבת הקבינט להתייעצות טלפונית עם יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ, ששוהה בארצות הברית. גנץ כינס כעת התייעצות דחופה עם חברי קבינט הקורונה ממפלגתו ודרש לזמן אנשי מקצוע רפואיים ולוודא שהם מביעים את עמדתם בצורה פתוחה בקבינט הקורונה, ולחדול בהמשך הדיון האובססיבי בסוגיית ההפגנות.

גנץ הנחה את השרים: "תתעקשו על טובת האזרחים בבריאות ובעצירת התחלואה תוך איזון במרכיבי היהדות, הדמוקרטיה, הכלכלה והחברה ואל תתמקדו רק בסוגיית ההפגנות. עצרו את הדיון חסר הפרופורציה בהפגנות מיד".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת 9 בספטמבר 2020. יונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"כל מה שמעניין עכשיו זה בלפור?". ניסנקורן/אתר רשמי, יונתן סמיה, דוברות הכנסת

נתניהו אמר במהלך הישיבה כי "לא יהיה סגר אם ההפגנות יוחרגו. מצידי שכל אחד יפגין מתחת לבית שלו אבל לא יותר מזה". בנוסף, ראש הממשלה מסר כי המלצתם של כל הגורמים המקצועיים הייתה להפסיק התקהלויות, בהן הפגנות ותפילות בחללים סגורים.

"אני תומך באופן מלא בזכות להפגין, אבל כל שבוע אזרחי ישראל רואים איך הם נדרשים לחגוג את החג לבד, איך הם נדרשים לעמוד בהנחיות הבריאות, ומנגד איך מפגינים מתקהלים בהמוניהם נגד כל כלל בריאותי", אמר. "בזמן שאני נלחם על חיים של אזרחים ובריאות הציבור, יש מי שעושים פוליטיקה קטנה. אנחנו במלחמה. תתעוררו".

שר הביטחון בני גנץ נפגש בלשכתו עם ראשי רשויות מהדרום.
במפגש השתתפו שר החקלאות ותושב העוטף אלון שוסטר, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני , ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, וראש מועצת חוף אשקלון איתמר רביבו.. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
הנחה את שריו להתעקש על טובת האזרחים. גנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

על פי בכירים בכחול לבן, אנשי המקצוע ממערכת הבריאות, כולל ממונה הקורונה, לא תומכים בהחמרת הסגר. לדבריהם, בשלב מסוים אנשי המקצוע לא השתתפו בדיון בקבינט. בשלב זה, אמר שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי לנתניהו: "אנחנו לא נסכים להמשיך את הדיון אם לא תכניס את אנשי המקצוע לחדר מיד". בעקבות כך, ראש הממשלה נעתר וצירף מחדש את אנשי מערכת הבריאות לדיון.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו אמר במהלך הדיון כי "אין צורך בסגר מוחלט כבר עכשיו, אפשר לחכות עם החמרת הצעדים". נתניהו השיב לו: "למה לחכות? אחרי סוכות הסגר יעלה לנו יותר כסף".

ועדת הכנסת הזמנית לענייני השב"כ אישרה את החלטת הממשלה להסמיך את שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הקורונה- למשך חודש ימים. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מי שביקש סגר הרמטי זה ראש הממשלה". אשכנזי/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ‏תקף את כחול לבן. "הם מתעקשים לתמוך בהמשך קיום ההפגנות ומבקשים להשוות אותן לגודל התפילות ביום כיפור, היום הקדוש ביותר לעם ישראל", אמר. "הם נפלו על הראש? עד מתי נוכל לקיים איתם ממשלה כשכל מה שמעניין אותם זה לפגוע בראש הממשלה? צריך לומר את האמת:
הם מעולם לא היו פרטנרים אמיתיים שלנו וגם לעולם לא יהיו
".

גם ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הצטרף למתקפה. "כחול לבן והיועמ"ש זורקים מדינה שלמה לתהום רק כדי להגן על הפגנות הזויות, שבכלל משחקות לידינו פוליטית עם סולם הערכים המעוות שלהם". לדבריו, "כל מה שאכפת לגנץ, ניסנקורן וחבריו זה כמה מטורללים שמסכנים מדינה שלמה. ראש הממשלה צריך לתפוס פיקוד ולהעיף אותם מהדרך ויפה שעה אחת קודם".

ח"כ מיקי זוהר במהלך דיון באחת מועדות הכנסת 9 בפסטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"כחול לבן מעולם לא היו פרטנרים שלנו". ח"כ זוהר/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

שר הכלכלה עמיר פרץ טען במהלך הקבינט כי הדיון כולו מתעסק במחאה נגד ראש הממשלה. "ישבנו פה אתמול בלילה וקבענו שצוות מקצועי יגבש מתווה. למה אנחנו חוזרים עכשיו לאחור? למה כל השיח מצדכם הוא על הפגנות בבלפור?", אמר בישיבה. "בואו ננהג באחריות, נחריג את יום הכיפורים, ונתחיל לנוע למיגור המיגפה והצלת הכלכלה שלנו".

שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "המשטרה לא יכולה להשתלט על ההפגנות בבלפור, חייבים לשים לזה סוף".

גמזו: "עדיף סגר חכם"

קבינט הקורונה התכנס היום לדיון במתווה להידוק מגבלות הסגר באופן מידי. זאת, לאחר שאתמול לא הצליחו השרים להגיע להסכמות בנושא סוגיית התפילות וההפגנות במשך כשמונה שעות. במהלך הדיון גמזו אמר בקבינט כי מבחינת הורדת התחלואה סגר מוחלט יהיה יעיל ביותר אבל "יהרוס את המשק". גמזו אמר שעדיף לבצע "סגר חכם" שיתחשב גם בכלכלה.

לפני הישיבה, נתניהו קיים התייעצות עם כמה מהשרים, במהלכה עלתה האפשרות להכריז על מצב חירום לאומי - או באמצעות תיקון חוק הקורונה או באמצעות הכרזה של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, כך אמרו פקידים בכירים שעודכנו בפרטי הישיבה. לדבריהם, היועמ"ש אביחי מנדלבליט מכין חוות דעת בנושא.

הכרזה על מצב חירום תאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת ולקבוע הגבלות בתקנות ולא בחקיקה ראשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully