וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחתמו ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין: "השלום יתרחב לכל המזרח התיכון"

ברק רביד, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

עודכן לאחרונה: 15.9.2020 / 23:02

ראש הממשלה, נשיא ארה"ב, ושרי החוץ של איחוד האמירויות ושל בחריין חתמו על הסכמי הנורמליזציה בטקס שנערך במדשאת הבית הלבן. טראמפ: "הסכם השלום יפתח את הדלת למוסלמים ברחבי העולם לבקר במקומות הקדושים בישראל". שר החוץ של האמירויות: "מודה לנתניהו על עצירת הסיפוח"

בווידאו: טקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין/צילום: לע"מ ורויטרס, עריכה: איתי עמרם

טקס החתימה ההיסטורי על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין נערך הערב (שלישי) במדשאה הדרומית בבית הלבן שבוושינגטון. הטקס התקיים בהשתתפות מאות אורחים, ובנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, ומקבילו בבחריין עבד א-לטיף א-זיאני.

בראש הנואמים היה הנשיא טראמפ. הוא התייחס בדבריו ליחסי העבר בין ישראל למדינות ערב במזרח התיכון, ובירך על ההסכם. "בהיסטוריה של ישראל היו רק שני הסכמי שלום, ועכשיו הגענו לשניים בחודשיים, ויהיו עוד נוספים", אמר. "ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו שגרירים ויתחילו שיתוף פעולה. הסכם השלום יפתח את הדלת למוסלמים ברחבי העולם לבקר במקומות הקדושים בישראל, ולבקר באל-אקצא. יחד ההסכמים האלה יהיו בסיס לשלום כולל באזור, דבר שאף אחד לא חשב שאפשרי, אך כעת זה נעשה תוך כבוד הדדי ושותפות", אמר.

אחרי נשיא ארצות הברית עלה לנאום ראש הממשלה נתניהו. נתניהו הודה בפתח דבריו לנשיא ואמר כי ההסכמים עליהם נחתום יכולים לשים קץ לסכסוך הישראלי-ערבי. "היום הזה הוא רגע שיא בהיסטוריה. הוא מבשר על עידן חדש של שלום אחרי עשרות שנים בהן ישראל התפללה לשלום. אני מודה לטראמפ על מנהיגותך שהייתה ללא ספק לצד ישראל, נלחמת באומת הדיקטטורים מאיראן ותיווכת בין ישראל לפלסטינים, ובהסכמי השלום שיביאו לעידן חדש בעולם כולו.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"הסכמים יהיו בסיס לשלום כולל באזור". המנהיגים מציגים את המסמכים לאחר החתימה/רויטרס

השלישי לנאום היה שר החוץ של האמירויות בן-זאיד. הוא שיבח את נתניהו על המהלך בפתח דבריו ואמר: תודה לך נתניהו שבחרת בשלום והפסקת את סיפוח אדמות הפלסטינים. "אני עומד היום, מושיט ידי לשלום ומקבל יד לשלום. לרדוף את השלום זה ערכי, אבל הדברים צריכים להיות מלווים במעשים. אנחנו עדים היום למהלך שיכול לשנות את המזרח התיכון והעולם", אמר, והצהיר: "ההשלכות החיוביות לא יפסקו".

אחרי בן-זאיד נשא דברים שר החוץ הבחרייני א-זיאני. הוא כינה את האירוע "יום היסטורי אמיתי" ו"רגע של תקווה והזדמנות לכל העמים במזרח התיכון, במיוחד עבור הדור הצעיר". א-זיאני, שבשלב זה מדינתו הסכימה לפתוח במשא ומתן על הסכם עם ישראל, בירך את איחוד האמירויות על ההסכם המהותי יותר עליו חתמו. "לאחינו באמירויות אני מברך אתכם על הסכם השלום. מקווה לחתום על הסכם דומה לעתיד טוב יותר". הוא פנה לראש הממשלה ואמר, "נתניהו, אלה צעדים גדולים עבור מדינתך. הביטחון אפשרי רק אם מגנים על האינטרסים של עמי האזור".

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"רגע של תקווה". נתניהו וטראמפ בטקס, הערב/רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
לקראת החתימה. טראמפ, נתניהו ונציגי המדינות הערביות, הערב/רויטרס

"הצהרת השלום היא צעד היסטורי בדרך לשלום ארוך ובר קיימא, לשגשוג במזרח התיכון כולו וללא קשר לדת, גזע או אידיאולוגיה. זמן רב מדי המזרח התיכון נסוג לאחור בשל סכסוכים. הדבר חיבל בפוטנציאל של אנשים חכמים ומוכשרים וכעת יש לנו את ההזדמנות לשנות זאת", אמר א-זיאני.

טראמפ: "יש עוד חמש מדינות שעשויות לחתום על הסכמים"

לפני הטקס, טראמפ קיבל את פניהם של המנהיגים וערך מסיבת עיתונאים עם כל אחד מהם. בהצהרה שמסר לצד נתניהו לפני הטקס, הנשיא אמר כי "יש עוד 5-6 מדינות שאני חושב שגם יחתמו על הסכמי נורמליזציה בהמשך". טראמפ הדגיש כי גם הפלסטינים יצטרפו להסכמים האלה בזמן המתאים. נשיא ארצות הברית התייחס לסוגיית עסקת מטוסי החמקן הנמצאת ברקע ההסכם ואמר, "נפתור את עניין ה-F35. יש לנו יחסים טובים מאוד עם איחוד האמירויות".

טראמפ התבטא בעניין איראן ומקומה לעומת ההסכם ואמר כי אני אעשה עסקה נהדרת עם איראן. הם יהיו עשירים מאוד, מהר מאוד. "אני חושב שישראל אינה מבודדת, וכעת ייתכן שרוב המדינות במזרח התיכון מעוניינות לחתום, ואני מאמין שאפילו איראן", אמר טראמפ. הנשיא קשר את מצבה של טהראן ברקע הסנקציות שהטילה ארצות הברית על המדינה לבחירות לנשיאות. "איראן רוצה לעשות עסקה, יש להם עכשיו בעיה של צניחה בכלכלה בשל הסנקציות ואמרתי להם שאנחנו צריכים לראות מה יקרה עם הבחירות. אין דבר שהם, או רוסיה, או סין, ירצו יותר משג'ו ביידן יזכה".

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"ההשלכות החיוביות לא יפסקו". טראמפ ובן-זאיד בנאומו, הערב/רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"עוד מדינות יצטרפו". טראמפ ונתניהו בבית הלבן, הערב/רויטרס

טראמפ הדגיש כי הדבר הכי חשוב שישראל מקבלת מההסכם הוא השלום. בתגובה, ראש הממשלה נתניהו אמר כי "אנחנו פונים לעולם כולו, יש לנו כלכלה חזקה וקשרים חזקים עם הנשיא טראמפ ועם המזרח התיכון, מדינות מחכות להיכנס להסכמי השלום. ישראל לא מבודדת כלל. היא הגיעה להישגים הדיפלומטיים בגלל הלחץ שהנשיא הפעיל".

לאחר הפגישה עם נתניהו, טראמפ קיים הצהרה דומה עם שר החוץ של איחוד האמירויות בן-זאיד. "אזורנו סבל זמן רב ואנו רוצים להראות לעולם ולעמנו שיש חדשות טובות מהצד הזה של העולם. אנחנו מרגישים כבוד רב בייצוג אומה בת רק 48 שנים אבל מלאת תקווה", אמר בן-זאיד.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
"רגע של תקווה". ארבעת המנהיגים חותמים על ההסכמים בבית הלבן/רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ ורעייתו עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. ללא, רויטרס
נתניהו ורעייתו שרה בכניסה לבית הלבן לצד טראמפ ומלאניה, הערב/רויטרס, ללא

גם חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר, שביקר באבו דאבי עם המשלחת הישראלית לפני כשבועיים, השתתף בטקס החתימה על כינון היחסים.

בכיר בבית הלבן אמר בתדרוך לכתבים לקראת טקס החתימה על ההסכמים כי הבית הלבן יעודד את כלל המשתתפים בטקס לחבוש מסיכות אבל לא יחייב אותם לעשות זאת. "הישראלים והאמירתים הולכים עם מסיכות", אמר הבכיר בבית הלבן. "הטקס יהיה במדשאה פתוחה ואנחנו נשמור על ריחוק חברתי ככל האפשר".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם שר החוץ של האמירויות עבדאללה בן זאיד בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
מסמך "חוזה שלום" ייחתם עם אבו דאבי. טראמפ מקבל את פניו של בן זאיד, הערב/רויטרס

המסמך עליו חתם נתניהו עם שר החוץ של בחריין הוגדר "הצהרת שלום" כללית שרק תפתח את המשא ומתן על הסכם בין הצדדים. במקרה של האמירויות מדובר על "חוזה שלום" שהינו מחייב הרבה יותר. עם זאת, פרטי ההסכם טרם פורסמו אך הזה שנחתם עם איחוד האמירויות נחשב לכללי, ואינו צפוי לכלול מרכיבים שנויים במחלוקת כמו התייחסות לסיפוח, לפתרון שתי המדינות או לעסקאות נשק.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף אל-זיאני, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
מסמך "הצהרת שלום" עם בחריין. טראמפ וא-זיאני, הערב/רויטרס

לקראת הטקס, השר האמירתי גרגאש אמר כי ההסכם בין איחוד האמירויות הערביות לישראל יכלול התייחסות לפתרון שתי המדינות במסגרת אזכור של הסכמים קודמים שנחתמו. בתדרוך לכתבים אמר השר כי ההסכם יכלול את הסוגיה הפלסטינית וידגיש עמדות בסיסיות. כמו כן, יתייחס להסכמים בילטרליים נוספים שייחתמו בין ישראל לאיחוד האמירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully