וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: איראן הצליחה בשיגור הלוויין לחלל

גורמים במשרד ההגנה העריכו כי הלוויין האיראני "נור" הצליח לחצות את האטמוספירה בדרך ליעדו. בוושינגטון עוקבים מקרוב אחר השיגור, שמתבסס על אותה טכנולוגיה הנדרשת לטילים בין-יבשתיים במסגרת תכנית הגרעין של טהראן

צילום: רויטרס

ארצות הברית מעריכה כי איראן הצליחה לראשונה לשגר לוויין צבאי לחלל - כך מסרו אמש (רביעי) שני גורמים במשרד ההגנה לרשת CNN. בארצות הברית רואים במהלך צעד משמעותי, מאחר שתכנית החלל של טהראן מתבססת על אותה טכנולוגיה שנדרשת לשיגור טילים בליסטיים בין-יבשתיים, העלולה לקדם את יכולתה לפגוע במטרות אויב. בחודשים האחרונים נכשלו כמה שיגורי לוויינים דומים.

לדברי אחד הגורמים האמריקניים, אנשי פיקוד החלל של ארצות הברית "עוקבים אחר שתי מטרות" ששוגרו משטח איראן. אחת מהן היא רקטה והשנייה היא ככל הנראה הלוויין. לפי הגורם, ייתכן כי הרקטה עדיין נמצאת בחלל מכיוון שהתכנית האיראנית לא מתוחכמת מספיק כדי להתאים אותה לחזרה אל תוך האטמוספירה.

בשאלה על שיגור הלוויין, אמר הלילה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי "אנחנו עוקבים מקרוב מאוד" אחרי איראן. מוקדם יותר הודיע כי הורה לצי להשמיד כל ספינות קרב איראניות שיטרידו כוחות אמריקניים בים, בעקבות תקרית בין הציים בשבוע שעבר. הלילה הוא הדגיש כי אין מדובר בשינוי בכללי הפתיחה באש.

שיגור הלוויין נור של איראן, 22 באפריל. רויטרס
מתבסס על הטכנולוגיה לשיגור טילים בליסטיים בין-יבשתיים. שיגור הלוויין האיראני/רויטרס

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, אירנא, דיווחה אתמול בבוקר כי משמרות המהפכה הכריזה על שיגור מוצלח של לוויין צבאי ראשון לחלל. הלוויין, שזכה לשם "נור", מהווה "הישג גדול והתפתחות חדשה עבור איראן בתחום התעופה והחלל", נכתב בהודעה. לפי הדיווח, הלוויין הגיע לגובה של 425 ק"מ מחוץ לאטמוספירה.

סגן נשיא המטות המשולבים של ארצות הברית, גנרל ג'ון הייטן, אמר מוקדם יותר כי מדינתו עוקבת מקרוב אחר השיגור, אולם סירב לאשר כי הלוויין הגיע לחלל. הייטן הסביר כי שיגור מוצלח פירושו כי לאיראן "שוב יש את היכולת לאיים על שכנותיה, בנות בריתנו. אנחנו רוצים להבטיח שהם לעולם לא יוכלו לאיים על ארצות הברית, אז אנחנו עוקבים אחרי זה בקפידה".

טהראן מכחישה את הטענות האמריקניות שלפיהן פעילות החלל שלה היא כסות לפיתוח טילים בליסטיים ומכחישה שאי-פעם הייתה לה כוונה לפתח נשק גרעיני.

עוד בוואלה!

טראמפ על התקרית במפרץ: הנחיתי להשמיד כל ספינת קרב של איראן

לכתבה המלאה
חיילים אמריקנים מתכוננים להמראה לתגבור במזרח התיכון, 4 בינואר 2020. רויטרס
עוקבים מקרוב אחר השיגור. חיילים בצבא ארה"ב/רויטרס

שיגור "נור" מגיע ברקע המתיחות בין טהראן ווושינגטון סביב הסכם הגרעין הקורס וההתנקשות במפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בחודש ינואר. לטענת ארצות הברית, באמצעות שיגורים אלה איראן מפרה את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, שקראו לה לחדול מפעילות הקשורה לטילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. טהראן, שזה זמן רב טוענת שהיא איננה מחפשת אחר השגת נשק גרעיני, מתעקשת כי ללוויינים ולניסויי הטילים שלה אין מטרות צבאיות, ומכחישה את טענותיה של וושינגטון.

הצעד מגיע אחרי שורת שיגורים כושלים שביצעה הרפובליקה האסלאמית. בחודש פברואר ביצעה איראן שיגור כושל של הלוויין "זפר", ממרכז החלל על שם חומייני בסמנאן, אולם לדבריה הוא לא הצליח להיכנס למסלול כמתוכנן.

פומפאו: "על איראן לשאת באחריות"

לפי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מ-2015, איראן נקראת להימנע למשך שמונה שנים מפיתוח טילים בליסטיים שנועדו לשאת ראשי קרב גרעיניים, בהמשך להסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות. כמה מדינות טוענות שהשפה של ההחלטה אינה מחייבת, אך שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי השיגור מפר אותה.

"אני חושב שכל מדינה צריכה לבוא לאו"ם ולהעריך אם השיגור עלה בקנה אחד עם החלטת מועצת הביטחון", אמר פומפאו במסיבת עיתונאים. "אני לא חושב, ואני חושב שאיראן צריכה לשאת באחריות על מה שהיא עושה". טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על איראן, בטענה שהוא לא מספיק רחב כי הוא לא כולל את תכנית הטילים של טהראן ואת תמיכתה במיליציות ברחבי המזרח התיכון.

מומחים סבורים כי השיגור אמנם יביא להגברת המתיחות, אך לא לעימות. גם בישראל גינו את השיגור וקראו לקהילה הבינלאומית להחריף את הסנקציות על המשטר. "זאת במטרה להרתיע אותה מהמשך הפעילות המסוכנת והחתרנית מסוג זה", נמסר בהודעת משרד החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully