וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבה לסין ועיכוב מסוכן: הארגון שהיה אמור לבלום את הקורונה תחת אש

במהלך השנים ספג ארגון הבריאות העולמי ביקורת חריפה, אך דבר לא משתווה למשבר הנוכחי. מומחים ברחבי העולם טוענים כי שיתוף הפעולה עם סין והיעדר הנחיות ברורות מנעו את בלימת המגיפה: "אם היינו יודעים על זה בזמן, הפער היה עצום"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

סוכנות הבריאות של האו"ם התמודדה בעבר עם ביקורת על שנקטה צעדים מוגזמים, או טיפלה באיטיות במגיפות. ואולם, מעולם לא נתקלה בבחינה כה קפדנית של התנהלותה כמו במהלך משבר הקורונה. ארגון הבריאות העולמי (WHO) נתפס כזורע בהלה בעת התמודדותו עם נגיף 1N1H בשנת 2009, אך חמש שנים מאוחר יותר הואשם בגרירת רגליים בהכרזה על מצב חירום בשל מגיפת האבולה במערב אפריקה, שגרמה למותם של יותר מ-11 אלף בני אדם. אחרי אותו כישלון, הארגון השתקם והקים צוות תגובה מהיר שמאז סייע למנוע שתי התפרצויות אבולה ברפובליקה העממית של קונגו.

עם זאת, ארגון הבריאות העולמי נמצא שוב תחת אש, כשלטענת המבקרים אינו מגיב במהירות או בעוצמה מספקות מול וירוס הקורונה שהתפרץ בסוף השנה שעברה בווהאן שבסין. הסוכנות הואשמה בעיכוב ההתראה מפני הנגיף מחשש שתגרום לעלבון בבייג'ינג, בהמתנה ממושכת מדי להכרזה על התפרצות קוביד-19 כמגיפה עולמית ובכישלון בתיאום תגובה בינלאומית הולמת.

בנוסף לכך, במדינות רבות נרשם קונצנזוס בנוגע לצורך להשבית מקומות ציבוריים כדי למנוע את התפשטות הנגיף, אך הארגון העניק הנחיות מעטות לגבי צעדים אלה.

מנכ״ל ארגון הבריאות העולמי, ד״ר טדרוס אדהנום גברהיסוס במהלך כינוס בג'נבה, שוויץ בנושא נגיף הקורונה 28 בפברואר 2020. רויטרס
יו"ר ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברהיסוס במהלך כינוס בג'נבה/רויטרס

"WHO נותר שקט באופן מפתיע ונעדר בכל השאלות הפרגמטיות הללו", כתב אנטואן פלהאוט, ראש המכון לבריאות עולמית באוניברסיטת ז'נבה. "האם יש מנצח לתזמורת הזאת?", תהה.

מנגד, יש מי ששיבחו את יו"ר הארגון, טדרוס אדהנום גברהיסוס, ואת צוותו. דווי סרידהאר, פרופסור לבריאות הציבור העולמית באוניברסיטת אדינבורו, אמרה כי היה "קשה לטעות" בתגובת הסוכנות. לדבריה, מדינות כמו קוריאה הדרומית שעקבו אחר ההנחיות שניתנו כדי לבדוק, לעקוב ולבלום את ההתפשטות הצליחו יותר מאחרות.

אחד מסעיפי הביקורת היה שהארגון המתין עד 11 במרץ, כשנרשמו יותר מ-120 אלף מקרי הידבקות, כדי להכריז על ההתפשטות כמגיפה עולמית - מהלך שהאיץ את המאמץ הבינלאומי לבלום את הווירוס. באותה העת, הנגיף שהוכרז על ידי טדרוס כ"אויב האנושות", התפשט ברחבי אירופה, שעקפה את אסיה והפכה למוקד ההידבקות של המגיפה.

נגיף הקורונה הוכרז על ידי טדרוס כ"אויב האנושות"

עם בדיקות מצומצמות, מחסור בציוד מגן עבור צוותים רפואיים וציוד רפואי כמו מכונות הנשמה, אפילו מדינות עשירות נדחקו לקצה גבול יכולתן. במאמץ לבלום את התפשטות הקורונה, שגבתה יותר ממאה אלף קורבנות, יותר מ-2.5 מיליון איש ברחבי העולם מרותקים לבתיהם וכלכלות נעצרו, בצל איום למיתון עולמי.

למרות הכאוס והעדויות שבכירים בסין הסתירו את המשבר במשך שבועות והשתיקו רופאים שניסו להתריע מפני הנגיף, הארגון שיבח את בייג'ינג על תגובתה המהירה. ג'וזף אמון, פרופסור לבריאות עולמי באוניברסיטת דרקסל בארצות הברית, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי זאת הייתה "טעות ברורה שקבעה מוקדם כי ייתכן שהצעדים בהם נוקט ארגון הבריאות העולמי לא חמורים מספיק".

צוותים רפואיים מפנים גופות של אזרחים בניו יורק שנפטרו מנגיף הקורונה. 10 באפריל 2020. רויטרס
צוותים רפואיים מפנים גופות של אזרחים בניו יורק שמתו מנגיף הקורונה/רויטרס

סין הודיעה לארגון הבריאות העולמי על אודות סוג של דלקת ריאות שמופצת בווהאן ב-31 בדצמבר 2019. לטענת מומחים, אם העולם היה לומד על הבעיה שבועות מוקדם יותר - היה ניתן לבלום את המגיפה. "אם היינו יודעים על אז, זה היה יכול לעשות הבדל עצום", הסביר רונלד קאו, אפידמיולוג מאוניברסיטת אדינבורו.

אך בעוד שמומחים מסכימים כי הייתה לא מעט ביקורת על תגובתה הראשונית של סין, רבים אומרים כי הארגון צדק כשהדגיש את מה שהצליחה בו המדינה - כולל שיתוף מהיר של הקוד הגנטי של הווירוס ונקיטת צעדים דרמטיים כדי להאט את התפשטות הנגיף. "להרחיק את סין בשלב מוקדם בתהליך באמצעות הדגשת טעויותיה הייתה יכולה להיות שגיאה", אמרה אן לינדסטרנד, האחראית מטעם ארגון הבריאות העולמית על תכנית החיסון המורחבת. לדבריה, שיתוף הפעולה של בייג'ינג היה הכרחי. "טדרוס עשה את הדבר הנכון".

טדרוס עצמו דחה את הטענות לפיהן הוא והארגון נפלו ללחץ הסיני, והדגיש את שיתוף הפעולה של הסוכנות יחד עם חברותיה. יש הטוענים כי המגיפה למעשה חשפה את הבעיה ההפוכה - מדינות צריכות להרגיש לחץ מצד ארגון הבריאות העולמי, אך כלל אין לו את השליטה בכך. "ד"ר טדרוס ו-WHO עובדים קשה כדי לנצח על התזמורת, אבל הנגנים לא משתפים פעולה", אמרה סורי מון, מנהלת שותפה במכון בז'נבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully