וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מאיים: אם נגורש מעיראק נטיל סנקציות "שהם מעולם לא ראו"

6.1.2020 / 3:32

בדיון חירום בפרלמנט בעקבות חיסולם של סולימאני ובכיר המיליציות, קרא ראש הממשלה למחוקקים לתמוך בהוצאת הכוחות הזרים מהמדינה. ההחלטה אינה מחייבת. טראמפ איים התגובה חריפה. דיווח: רקטות שוגרו לעבר מתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד

-

הפרלמנט של עיראק הצביע אמש (ראשון) בעד הוצאת הכוחות האמריקניים מהמדינה. זאת בעקבות החיסול של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ובכיר המיליציות השיעיות אבו מהדי אל-מוהנדס בתקיפה אמריקנית. ההחלטה קוראת לממשלה לפעול לסיום כל "הנוכחות הזרה" על אדמת עיראק ולהחזיק במונופול על כלי הנשק. ההחלטה, שאינה מחייבת, קוראת לממשלה להבטיח שכוחות זרים לא משתמשים בשטחה היבשתי, האווירי או הימי של המדינה, תהיה הסיבה שאשר תהיה.

בתגובה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה להטיל סנקציות קשות על עיראק. "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא עם בגדאד תשלם לנו על כך", אמר טראמפ, והוסיף: "נטיל עליהם סנקציות כאלה שהם מעולם לא ראו".

טרם איומיו של טראמפ, על פי דיווחים, רקטות שוגרו לעבר מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד. על פי אותם דיווחים, שלוש רקטות נפלו ב"אזור הירוק" בעיר הבירה. טרם ידוע על נפגעים. גם אמש נפלו רקטות סמוך ליעדים אמריקניים באזור, אך לא היו נפגעים.

כינוס חברי הפרלמנט העיראקי בבגדד 5 בינואר 2019. רויטרס
ההחלטה עוברת לממשלה. כינוס הפרלמנט בבגדאד היום/רויטרס

"הממשלה מתחייבת לבטל את בקשתה לסיוע מהקואליציה הבינלאומית הנלחמת בארגון 'המדינה האסלאמית' לאור סיום הפעילות הצבאית בעיראק והשגת הניצחון", נאמר בהחלטה. "על ממשלת עיראק לפעול כדי לסיים כל נוכחות של כוחות זרים על אדמת עיראק ולאסור עליהם להשתמש באדמתה, במרחב האווירי שלה או במימיה לא משנה מה תהיה הסיבה".

במקביל, הקואליציה הנלחמת בארגון בעיראק ובסוריה, בהובלת ארצות הברית, אמרה כי עצרה את מרבית המבצעים שלה נגד המיליציות ומתמקדת בהגנה על כוחות הקואליציה ועל בסיסיהם לאור המתיחות הגוברת עם איראן. שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי הוא מאמין כי קיימת "סבירות גבוהה" שאיראן תנסה לפגוע בחיילים אמריקנים.

עוד בוואלה!

רקטות נפלו סמוך לשגרירות ארה"ב בבגדאד; טראמפ מאיים: "נגיב בעוצמה"

לכתבה המלאה
נזקי שיגור הרקטות לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, 4 בינואר 2020. צילום מסך
נזקי רקטות שנפלו סמוך מתחם השגרירות בבגדאד, אמש/צילום מסך

ההצבעה התקיימה אחרי שראש הממשלה עאדיל עבד אל-מהדי קרא למחוקקים לתמוך בהצעה, מה שמגדיל את הסיכוי שהיא תאושר בידי הממשלה. רוב 180 המחוקקים שנכחו בפרלמנט הצביעו בעד ההחלטה, שגם אם תתקבל, מעניקה לארצות הברית זמן של שנה להשלים את הנסיגה, שאחריה עשויה איראן להגדיל עוד יותר את ההשפעה על עיראק. גם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) יוכל להרים את ראשו.

"למרות הקשיים הפנימיים והחיצוניים שאנחנו עלולים לעמוד בפניהם, זה הדבר הטוב ביותר עבור עיראק מבחינה עקרונית ומעשית", אמר ראש הממשלה, שעומד בראש ממשלה זמנית אחרי שהתפטר בסוף השנה שעברה בשל המחאה העממית נגד השחיתות השלטונית, העוני וההשפעה האיראנית. "חיסול סולימאני היה התנקשות פוליטית", אמר אל-מהדי.

הוא הוסיף כי הגנרל האיראני היה אמור להיפגש איתו בבוקר שלמחרת, כדי לדון ביחסים עם ערב הסעודית. עיראק ניסתה לפשר בין שתי שכנותיה. לדבריו, עתה יש לממשלה השפעה פחותה על המיליציות, שלדבריו רוסנו על ידי אל-מוהנדס. עוד אמר ראש הממשלה כי הממשל האמריקני עדכן את בגדאד כי ישראל אחראית לכמה מהתקיפות המסתוריות שפגעו במחסני הנשק של המיליציות במדינה בשנה שעברה.

בחלקים מהדיון, המחוקקים צעקו נגד ארצות הברית. חברי מיליציית עסאיב אהל אל-חאק, שהוגדרה ארגון טרור על ידי ארצות הברית ביום שישי, נשאו את תמונתיהם של סולימאני ושל אל-מוהנדס בפרלמנט.

"תגובה בלתי מספקת"

המטיף העיראקי השיעי מוקדתא א-סאדר טען כי החלטת הפרלמנט לא נחרצת מספיק וקרא למיליציות להתאחד. "אני מחשיב זאת כתגובה חלשה ובלתי מספקת נגד ההפרה האמריקנית של הריבונות העיראקית וההסלמה האזורית", אמר א-סאדר, שמוביל את הגוש הגדול בפרלמנט.

עוד הוסיף כי יש לבטל מידית את ההסכם הביטחוני עם וושינגטון, לסגור את שגרירות ארצות הברית, לגרש את הכוחות האמריקניים באופן משפיל ולהוציא את התקשורת עם ארצות הברית מחוץ לחוק. "לסיכום, אני קורא לקבוצות ההתנגדויות העיראקיות ומחוץ לעיראק להיפגש באופן מידי ולהכריז על הקמת לגיון התנגדות בינלאומי".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ולצדו המטיף העיראקי מוקדתא א-סאדר ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני בטקס עשורראא בטהראן, ספטמבר 2019. AP
קורא לאיחוד המיליציות. סולימאני, א-סאדר וחמינאי/AP

ההתפתחויות האחרונות מגיעות בשנת בחירות בארצות הברית. במפלגה הדמוקרטית מתחו ביקורת על החיסול שאישר טראמפ וטענו כי מדובר בהחלטה פזיזה ומסכנת חיים באזור מסוכן. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר אמר כי "אנחנו לא צריכים שהנשיא הזה יקשקש או יכניס אותנו למלחמה ענקית באופן אימפולסיבי". חלקם אמרו כי הפעולה נועדה להסיט את תשומת הלב מהליך ההדחה נגד הנשיא, שעבר להכרעת הסנאט.

הרפובליקנים, לעומת זאת, הביעו תמיכה בנשיא. הסנאטור לינדזי גרהאם, בעל ברית של טראמפ, אמר כי הצבעת הפרלמנט בבגדאד "מדאיגה מעט". לדבריו, "הממשל האיראני מנסה להשתלט על המערכת הפוליטית בעיראק. איראן משחדת פוליטיקאים עיראקים. לעם העיראקי, אל תאפשרו לפוליטיקאים שלכם להפוך את עיראק לשלוחה של איראן".

המהלך הדרמטי של ארה"ב

דיון החירום כונס בעקבות המהלך הדרמטי של ארצות הברית, המשמעותי ביותר מאז הפלישה שלה למדינה ב-2003. כ-5,000 חיילים אמריקנים מוצבים בעיראק, רובם מייעצים לכוחות המקומיים, אחרי ששבו אליה ב-2014 כדי לעזור במאבק בדאעש. המתיחות בין צבא ארצות הברית למיליציות, שלחמו גם הן בדאש, גברה מאז 2017, עם הכרעת הארגון הסוני הקיצוני. המיליציות, המאוגדות תחת ארגון הגג אל-חשד א-שעבי, שולבו בכוחות הביטחון של עיראק, אך הן נותרו עצמאיות ברובן.

מאז החיסולים, המנהיגים השיעיים בעיראק הפגינו אחדות שורות חריגה, לאור העימותים הפנימיים ביניהן בחודשים האחרונים שבהן התרחשו ההפגנות שגבו את חייהם של יותר מ-500 בני אדם. רוב חברי הפרלמנט שתמכו בהצעה היו שיעים, בזמן שחברי פרלמנט סונים וכורדים החרימו את הדיון. חבר פרלמנט סוני אמר לרויטרס כי שני המחנות חוששים שסילוק הקואליציה האמריקנית יותר את עיראק חשופה בפני התקוממות מחודשת, יפגע בביטחון המדינה ויחזק את כוחן של המיליציות.

בסימן לשסע העמוק במדינה, מפגינים בעיר הדרומית נסריה, אחד ממוקדי המחאה המרכזיים, הציתו את מטה המיליציות.

(עדכון ראשון: 5.1.20, 16:26)

כוחות מצבא ארצות הברית מתגברים את האזור בבגדאד, עיראק. 03 בינואר 2020.. רויטרס
חיילים אמריקנים בשגרירות בבגדאד, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully