וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלת הנשק בסדרה "מחוז ירושלים": "השוטרים נשלחו למשימה ללא הכשרה"

12.9.2019 / 15:11

ממצאי תחקיר המשטרה בנוגע לסדרה בה הושתל נשק בבית בעיסאוויה העלה שורת כשלים, בהם היעדר גורם אחראי ומעורבות מצומצמת של המפקדים בתהליך ההפקה. כמו כן, הצילומים נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים, ללא תדריך וקביעת גבולות בנוגע למותר ואסור. הקשר עם חברת ההפקה נותק

מתוך פרק 9 בסדרה "מחוז ירושלים", עריכה: עמית שמחה

ממצאי תחקיר המשטרה על "מחוז ירושלים":

  • היעדר עבודת מטה שהובילה לפערים שונים בהפקת הסדרה
  • היעדר גורם אחראי בשטח לצילומים, היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה
  • צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך
  • חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה

השוטרים שליוו את הפקת הסדרה "מחוז ירושלים" לא תודרכו והוכשרו כראוי - כך עולה מממצאי התחקיר שערכה המשטרה לאחר שנחשף ב"הארץ" כי קטע ששודר במסגרת הסדרה ב"כאן 11" היה מבוים. התחקיר שנוהל על ידי סגן מפקד מחוז חוף, תת-ניצב יוסי חמו, מתמקד בבחינת שיתוף הפעולה של משטרת ישראל עם חברת "קודה תקשורת" להפקת הסדרה, בהליכי ההתקשרות ובאופן הביצוע, לרבות היבטי פיקוח ובקרה במהלך צילומי ועריכת הסדרה.

במסגרת הקטע המדובר, שוטרים שתלו נשק בביתו של תושב שכונת עיסאוויה בירושלים עבור צילומי הסדר. בחיפוש שנערך בנובמבר האחרון בביתו של סאמר סלימאן לא נמצא כל נשק, אולם בפרק מציגים השוטרים רובה M-16. סלימאן גילה כי החיפוש מתועד בסדרה אחרי שתושבים וקרובי משפחה פנו אליו.

נשק הושתל בפרק הסיום של מחוז ירושלים. צילום מסך
הנשק שהושתל במסגרת הסדרה/צילום מסך

התחקיר העלה כשלים בהיעדר עבודת מטה סדורה במשטרה לקראת צילומי הסדרה. הדבר הוביל לפערים שונים בליווי מפיקי הסדרה את עבודות השוטרים, שבאו לידי ביטוי בין היתר בהיעדר גורם אחראי בשטח לצילומים, היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה, עמימות בהגדרת תחומי אחריות בין הגורמים השונים ופערים של המעורבים בהבנת גבולות המותר והאסור.

נוסף על כך, מעורבותם של המפקדים ברמות השונות הייתה מצומצמת, כך שלטענת המשטרה - בשלב הצילומים נותר ניהול ההפקה בהיבט המשטרתי בידי ההפקה, שהאינטרסים שלה שונים מהאינטרס המשטרתי.

עוד עולה כי צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך ותוכנית צילום מסודרת וללא קביעת תחומי אחריות וגבולות מותר ואסור לשוטרים בזמן הצילומים. נמצא גם חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה ובמתן מעטפת הולמת לשוטרים. במשטרה טענו כי היעדר תדרוך, הכוונה וליווי מקצועי מספקים לשוטרים, גרם להם להבין שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה ולצלם סצנות לא אמתיות מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים.

עוד בוואלה!

דיווח: ארה"ב חושדת שישראל התקינה מכשירי האזנה בסמוך לבית הלבן

לכתבה המלאה
מחוז ירושלים. צילום מסך
מתוך מחוז ירושלים/צילום מסך

במשטרה הוחלט לנתק את ההתקשרות עם חברת "קודה הפקות". בעקבות הממצאים, הופקו לקחים נוספים בהם הצמדת דובר לכל יום צילומים שילווה את השוטרים בהפקות מסוג זה, שיוודא הצבת גבולות מותר ואסור במהלכם. כמו כן הוחלט כי תבוצע הכוונה וליווי לשוטרים טרום הצילומים, במהלכם ולאחריהם.

כמו כן, במשטרה קבעו כי מעתה, בהפקות דומות גורמי הפיקוד ביחידה המצומת יהיו מחויבים להיות מעורבים משלב הליהוק ובחירת השוטרים, דרך הפיקוד והשליטה, הצילומים וליווי השוטרים. "יש לקיים חשיבה בנושא הפקת סדרות או תכניות על המשטרה ולקבוע באיזה פורמט יש להמשיך לקיים את הסדרות: דוקו-תיעודי או שחזור. השילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון שלא מתאים להציג את עבודת המשטרה", צוין.


מעו"ד אריה אביטן שמייצג את סאמר סלימאן שבביתו שתלו שוטרים נשק נמסר: "דוח המשטרה הוא ניסיון מקומם ומאכזב שלה להסיר כל אחריות מההתנהלות המופקרת ומקרה הביום במחוז ירושלים. הדו"ח מעלה תמונה של הפקרות מוחלטת של מסדרונות המשטרה וקבלת ההחלטות לידי מפיקים פרטיים. הדוח גם מגלה שהמשטרה מודה שלא ניתן לסמוך על שיקול דעתו של השוטר בשטח.אנחנו לא נשקוט עד אשר משפחת סלימאן תקבל פיצוי הולם והתנצלות ראויה על המחדל המשטרתי והביום של קודה תקשורת"

קודה תקשורת: לא מפתיע שהמשטרה מפיקה דוח שמתנער מאחריות

מ"קודה תקשורת" נמסר בתגובה לממצאי התחקיר: "כמה לא מפתיע שהמשטרה מפיקה דוח עצמי שמתהדר בהתנערות מאחריות של אנשיה, ולפתע מוצגת תמונה לפיה השוטרים לא ראו כלום, לא שמעו כלום ולא אמרו כלום. הסדרה 'מחוז ירושלים' נועדה להביא תיעוד מהשטח של היחידות השונות של משטרת ישראל באזור ירושלים, ועל כן ליוו ציוותי צילום מטעם חברת ההפקות קודה תקשורת את השוטרים בעת מילוי תפקידם היומיומי ובהתלוות לשגרת עבודתם והאירועים כפי שהתרחשו, כנהוג בסדרות דוקו-ריאליטי".

לדברי ההפקה, הטענה כאילו הם יכולים ליזום אירועים הנה מופרכת מיסודה, שכן ההפקה התלוותה בפועל לעבודת השוטרים עצמם. "יתרה מזאת, להפקה אין כל יכולת להכתיב למשטרת ישראל, לקציני משטרה ולשוטרים עצמם, כמי שהיו במסגרת מילוי תפקידם, כיצד לפעול ומה לעשות בשטח ואל מול ההתרחשויות. ההפקה פעלה אל מול שוטרי ישראל כפי שהוגדר לה מראש ועל פי החוזה והנהלים הוחלטו והוכתבו על ידי המשטרה. האינטרס היחיד של ההפקה היה להביא תיעוד מהשטח של עבודתם המסורה של השוטרים, ואנו דוחים בשאט נפש כל רמיזה אחרת".

(עדכון ראשון: 14:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully