וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש "מסיבת התה" שנפגש רק עם תורמים: ראש הסגל החדש של טראמפ

15.12.2018 / 10:11

מיק מולבני שיכהן כראש הסגל בבית הלבן לא הגיע מעולם לראיון רשמי לתפקיד, אך הבטיח להיות נאמן לטראמפ. הוא מזוהה עם הקצה השמרני במפלגה הרפובליקנית, וכונה "מיק הסכין" בגלל הצעותיו לקיצוץ בתקציבים. מולבני העיד על עצמו בהומור: "לא חושב שיש מישהו יותר ימני ממני"

מיק מולבני מדבר בבית הלבן ב-16 במרץ 2017. רויטרס
נחשב למועמד נוח בגלל ניסיונו והכימיה האישית עם הנשיא. מולבני/רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שבת) כי ימנה את מיק מולבני באופן זמני כראש הסגל בבית הלבן. מולבני יחליף את הגנרל ג'ון קלי שיסיים את תפקידו בסוף החודש. האחרון נכנס לתפקידו ביולי 2017 במטרה להשליט סדר בסביבת העבודה בבית הלבן, אולם חיכוכים חוזרים ונשנים בינו ובין הנשיא הביאו לעזיבתו כשנה וחצי לאחר שנכנס לתפקיד. מולבני יהיה האדם השלישי שיכהן בתפקיד זה בתוך שנתיים, כאשר לפני ג'ון קלי כיהן בתפקיד גם ריינס פריבוס.

הוא נחשב למועמד נוח לתפקיד הן בגלל הניסיון הפוליטי העשיר שהוא מביא עמו, הן בגלל השקפת עולמו השמרנית והן בגלל הכימיה האישית שלו עם הנשיא. לפי שעה לא ברור מה יהיה אורך המינוי שלו והאם בסופו של דבר הזמני יהפוך לקבוע, והנשיא טראמפ שומר לעצמו בינתיים מרחב של גמישות בנוגע לכך.

הבחירה במולבני מגיעה על רקע סירובם של מספר בכירים בממשל ובקונגרס לקחת על עצמם את התפקיד. המועמד המוביל, ניק איירס, המשמש כראש הסגל של סגן הנשיא פנס, הודיע כי לא יקבל את המינוי מסיבות משפחתיות. ביום חמישי בערב נפגש מושל ניו ג'רזי לשעבר, כריס כריסטי, עם הנשיא ועם רעייתו מלניה ונראה היה כי הוא המועמד המוביל לתפקיד, אולם אתמול הודיע כי יוותר גם הוא על המינוי.

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר המחלוקות עם טראמפ: ראש הסגל בבית הלבן יעזוב את תפקידו

נשיא ארה"ב טראמפ וראש הסגל ג'ון קלי בבית הלבן, 10 באוקטובר 2018. רויטרס
חיכוכים חוזרים ונשנים. טראמפ עם קלי/רויטרס

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", מולבני מעולם לא הגיע לראיון רשמי לתפקיד ראש הסגל. אתמול הוא פגש את טראמפ לישיבה שנקבעה מראש בנושאי תקציב, וכשעזב את החדר כבר היה המינוי בידו. עוד דווח כי טראמפ מעריך את הידע הפוליטי של מולבני ואת הופעותיו הטלוויזיוניות, וכי מוקדם יותר השנה אמר לו ראש הסגל המיועד שהוא מעוניין בתפקיד והתחייב להיות נאמן לו ולמשפחתו. זאת, על רקע הדם הרע שזרם בין בני הזוג ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ לבין ראש הסגל היוצא, ג'ון קלי.

לפני שהצטרף לממשל, כיהן מולבני במשך שש שנים כחבר בבית הנבחרים מטעם המחוז החמישי של דרום קרוליינה. הוא היה למועמד הרפובליקני הראשון שהצליח להיבחר מטעם מחוז זה מאז 1883. בניצחונו זה הדיח את חבר הקונגרס שכיהן במשך קרוב ל-30 שנה בתפקיד. קודם לכן, שימש במשך ארבע שנים כנציג בבית המחוקקים הארצי של דרום קרוליינה. בשנת 2017, זמן קצר לאחר שנבחר לתקופת כהונה רביעית בקונגרס, הציע לו הנשיא טראמפ להצטרף לממשל בתור ממונה על התקציב.

עוד באותו נושא

לאחר התפטרות קלי: טראמפ מינה את מיק מולבני כראש הסגל בבית הלבן

לכתבה המלאה

"אם לא תרמת לי, לא אפגש איתך"

מולבני נולד באלכסנדריה, ווירג'יניה, הסמוכה לוושינגטון הבירה, למשפחה אמידה. הוא גדל בשרלוט שבצפון קרוליינה והתחנך בתיכון קתולי, ואת לימודיו האקדמיים עשה באוניברסיטת ג'ורג'טאון היוקרתית בוושינגטון, שם למד כלכלה בינלאומית ומסחר. בהמשך גם למד משפטים באוניברסיטת צפון קרוליינה. במהלך שנות התשעים הצטרף לעסקי הנדל"ן של אביו ואף היה שותף ברשת מסעדות.

בתור חבר בקונגרס הוא נחשב למזוהה מאוד עם תנועת "מסיבת התה", בקצה השמרני של המפלגה הרפובליקנית. הוא מתנגד בין היתר ליוזמות פיקוח על כלי נשק ולרפורמת ביטוחי הבריאות של הנשיא לשעבר ברק אובמה.

מיק מולבני בבית הלבן ב-17 באוקטובר 2018. רויטרס
"חושש שיעמיק את השסעים". מולבני/רויטרס

בחודש אפריל האחרון, במהלך ועידה של בנקאים בוושינגטון, אמר מולבני כי במהלך כהונתו בקונגרס הוא סירב להיפגש עם לוביסטים שלא תרמו כספים לקמפיין שלו. "הייתה לנו היררכיה במשרד. אם אתה לוביסט ולא תרמת לי מעולם, לא אפגש איתך", צוטט אז הממונה על התקציבים בממשל. "אם תרמת לי, אולי אפגש איתך". הוא ציין כי יוצאים מן הכלל היו ציבור הבוחרים במחוז שלו. לדבריו, אדם שהגיע ללשכתו ממחוז הבחירה שלו היה זוכה לשוחח עמו ללא קשר לשאלה אם תרם לו או לא.

במסגרת תפקידו כממונה על התקציבים הוא זכה בממשל לכינוי "מיק הסכין" בגלל ההצעות שלו לקיצוצים תקציביים ולריסון בהוצאות. הוא נחשב לאדם שמאמין כי הממשלה לא צריכה לגבות מסים למעט עבור השירותים החיוניים ביותר, ותומך אדוק בקיצוצים בביטוח לאומי וביטוח בריאות. הוא צוטט בעבר כמי שאומר: "אני לא חושב שיש מישהו בממשל הזה שהוא יותר שמרן וימני ממני". בכתבת פרופיל שנערכה עליו ב"פוליטיקו" לרגל בחירתו לרשימת 50 המשפיעים בוושינגטון, תואר כיצד כשנתקל לראשונה ביועץ הכלכלי לנשיא לשעבר, גארי כהן, אמר לו מולבני בהומור: "היי, אני הימני המטורלל".

הוא לא בדיוק "פורש"
טראמפ: גנרל ג'ון פ. קלי, שמונה לתפקיד ראש הסגל 
של נשיא ארה"ב "יעזוב את תפקידו בסוף השנה". צילום: רויטרס, מערכת וואלה!
תקופה שבה הרפובליקנים יתקשו להעביר חקיקה רחבה. טראמפ/מערכת וואלה!, צילום: רויטרס

מולבני נכנס לתפקיד בשלב שבו הרפובליקנים איבדו את הרוב שהיה להם בשני בתי הקונגרס, ולפיכך יתקשו מאוד להעביר חקיקה משמעותית ללא הסכמה רחבה. ואולם בצד הדמוקרטי של הקונגרס תיארו את מולבני כאדם שאינו מחפש הסכמות דו-מפלגתיות. סנאטור ריצ'ארד בלומנטל אמר הלילה לניו יורק טיימס כי מולבני "אינו איש של פשרות" הדרוש כדי לרכך את מערכת היחסים הטעונה בין הבית הלבן והדמוקרטים בקונגרס. לדבריו, "מה שהוא עשה ברשות להגנת הצרכן זה להרוס את הסוכנות הזו". לדבריו, "הוא תומך של טראמפ עם אג'נדה ברורה, ואני חושש שהוא יעמיק את השסעים בשעה שבה יש לבנות גשרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully