וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: הפגישה החשאית של ליברמן ושר החוץ הקטארי בקפריסין

22.8.2018 / 13:41

לוואלה! NEWS נודע כי ברקע המאמצים להסדרה ברצועת עזה, נפגש שר הביטחון עם א-ת'אני בחודש יוני. למרות שקטאר נחשבת מדינה עויינת התומכת בחמאס, היא ממלאת תפקיד בשיקום עזה, ניסתה לתווך בסוגיית השבויים וכעת משתלבת ביוזמה שמקדמים מצרים ושליח האו"ם

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

ברקע המאמצים הבינלאומיים להסדרה ברצועת עזה, לוואלה! NEWS נודע כי שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר החוץ של קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, נפגשו בסוף חודש יוני בקפריסין. בשבוע שעבר דיווח הפרשן ברק רביד בחדשות 10 כי במהלך הביקור של ליברמן בקפריסין ביוני האחרון הוא נפגש עם השליח המיוחד של קטאר לרצועה, מוחמד אל-עמאדי, אך לדברי בכיר ישראלי, הפגישה של ליברמן היתה למעשה עם אישיות קטארית רמת דרג הרבה יותר. "השליח הקטארי אל-עמאדי מבקר בישראל כל הזמן. בשבילו לא צריך פגישה בקפריסין, אבל עם אישיות בכירה יותר בהנהגה הקטארית בהחלט ייתכן וצריך", אמר.

שר החוץ א-ת'אני היה באותה עת, בסוף יוני, בעיצומו של מסע בינלאומי שכלל תחנות בארצות הברית ובאירופה, עם עצירות ופגישות פומביות בבריסל, רומא, וושינגטון וניו יורק. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המטוס שבו השתמש שר החוץ למסע, של חברת "קטאר אמירי" - חברה פרטית המטיסה בעיקר את בני משפחת המלוכה הקטארית - הגיע באותו סוף שבוע בחשאי לשדה התעופה בלרנקה, ושהה שם כיממה. המטוס הגיע לקפריסין מאיטליה, שם א-ת'אני ביקר ביום שישי לפגישות עם ההנהגה האיטלקית, והמשיך משם דרך אירלנד לארצות הברית. מלשכת שר הביטחון נמסר ש"הם אינם מתייחסים לפגישות של השר".

עוד בנושא:
מחבל פתח באש אל עבר כוח צה"ל בצפון רצועת עזה; אין נפגעים
בנט: "מי שנכנע לפרוטקשן של חמאס - יביא עלינו מלחמה"

פגישת שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב במוסקבה, יוני 2017. AP
א-ת'אני בביקור במוסבקה, בשנה שעברה/AP

קטאר נחשבת למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ, וכמי שתומכת בטרור של איראן, חמאס והאחים המוסלמים, אך היא לוקחת חלק פעיל במאמצי ההסדרה הבינלאומיים ברצועת עזה, ואמורה גם לשחק תפקיד עתידי בתוכנית השלום שממשל טראמפ מתכנן לקדם באזור. בעבר, ישראל קיימה אף מגעים עם קטאר ובשנות ה-2000 שרי חוץ כמו ציפי לבני וסילבן שלום נפגשו עם בכירים קטארים בפומבי, אך אחרי מבצע "עופרת יצוקה" הידרדרו היחסים והקשר הצטנן, ומפגשים פומביים בדרג בכיר נפסקו לחלוטין.

עוד באותו נושא

בצל מאמצי ההסדרה: ישראל סגרה את מעבר ארז בשל המשך ההפגנות בגדר

לכתבה המלאה
המסלול שעשה מטוס הA7MBK שבו נסע שר החוץ הקטארי מאיטליה לקפריסין ב23 ביוני. צילום מסך
המסלול שביצע מטוס ה-A7MBK שבו נסע שר החוץ הקטארי מאיטליה לקפריסין ב-23 ביוני/צילום מסך
המסלול שעשה מטוס הA7MBK שבו נסע שר החוץ הקטארי מקפריסין לדבלין ומשם לארהב ב24 ליוני.. צילום מסך
המסלול של מטוס A7MBK שבו נסע שר החוץ הקטארי מקפריסין לדבלין ומשם לארה"ב ב-24 ביוני/צילום מסך

עם זאת, מאז מבצע "צוק איתן" דוחא ממלאת תפקיד משמעותי במאמצים לשיקום רצועת עזה ואף ניסתה לתווך בין ישראל וחמאס בסוגיית השבויים והנעדרים. בתחילת השנה קטאר ניסתה לייצר מסלול משא ומתן עוקף-מצרים בנושא השבויים והנעדרים, אך כעת היא משתלבת בתוך ההסדרה שמקדמים מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב: לפי מתווה ההסדרה המוצע, קטאר אמורה להעביר תשלום משכורות לעובדי הממשלה בעזה, במקום הרשות הפלסטינית שמסרבת להעביר את הכספים וכן לממן פרויקטים שונים של גז דלק ושיקום תשתיות ברצועה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן במעבר כרם שלום, 22 ביולי 2018. רויטרס
"משרד הביטחון לא מתייחס לפגישות השר". ליברמן/רויטרס

קטאר השקיעה בשנים האחרונות קרוב לחצי מיליארד דולר בפרויקטים שונים לשיקום עזה והשליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל-עמדי מגיע לישראל בתכיפות ובקביעות ומקיים קשר עם בכירים במערכת הביטחונית והעסקית הנוגעים לשיקום עזה, פתרון המשבר ההומניטרי ברצועה וקידום פרויקטים כלכליים אזוריים. בין היתר הוא נפגש עם השר לפיתוח אזורי צחי הנגבי וח"כים נוספים. אל-עמאדי גם נמצא בקשר עם גורמים בלשכת שר הביטחון.

ליברמן שהה באותו סוף שבוע בקפריסין במסגרת פגישה משולשת עם מקביליו שרי ההגנה היווני והקפריסאי והוא נפגש גם עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסאידס. מיד לאחר הביקור פורסמה התוכנית להקמת נמל ימי צף לרצועת כזה בקפריסין, שגם היא מתבססת על מימון קטארי. שבועיים אחר כך, אל-עמאדי העניק ראיון נדיר לטלוויזיה ישראלית ואמר ל"כאן" כי "אין לחמאס בעיה אם יוקם נמל בקפריסין עם פיקוח בינלאומי. ארגון חמאס וישראל לא רוצים מלחמה. משלוש האחרונות חמאס יצא מחוזק, ומלחמה נוספת תהיה קשה לישראל".

בניין הקהילה המצרית ברצועת עזה לאחר שהופצץ 9 ביולי 2018. רויטרס, רויטרס
קטאר מסייעת בשיקום הרצועה. מבנה חמאס שהופצץ בחודש על ידי צה"ל/רויטרס, רויטרס

מטוס היוקרה של שר החוץ אל תאני המשיך מקפריסין דרך דבלין לוושינגטון, שם קטאר מנהלת בשנה האחרונה מסע לובי אינטנסיבי כדי להתמודד עם הבידוד ממנו היא סובלת בשל העימות הקשה שפרץ עם מדינות המפרץ בשנה שעברה. קטאר השקיעה מאמצים דיפלומטיים גדולים ועשרות מיליוני דולרים בלובי בוושינגטון כדי לפוגג את הבידוד האזורי אליו נקלעה בשנה שעברה כתוצאה מהעימות שלה עם סעודיה ומדינות המפרץ.

בין היתר, דוחא שכרה חברת לוביסטים שתפתח בפניהם את הדלתות לבית הלבן, והפגישה בכירים קטארים עם אישים שנחשבים מקורבים לחדר הסגלגל. האסטרטגיה היתה להתקרב לאנשים שנחשבים לבעלי השפעה על ממשל טראמפ ויצור עמם קשרי ידידות, והיא התמקדה בשכנוע מנהיגים יהודיים אמריקנים - מהצד הימני של המפה - שקטאר היא בת ברית של ישראל במאבק נגד הטרור ושותפה חיונית ברצון לפתח את רצועת עזה ולמצוא פתרון לבעיית השבויים והנעדרים. במסגרת הפעילות, חלק מהבכירים היהודים - בהם עורך הדין אלן דרשוביץ, המקורב לנתניהו ולטראמפ, ומורטון קליין, העומד בראש ארגון ה-ZOA, המקורב לנתניהו ואדלסון - אף הוטסו לדוחא לפגישות עם האמיר הקטארי, וניסו לתווך בשמם של משפחות גולדין ושאול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully