וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא פרטי, ולא ספונטני: המבקר קובע - הליכודיאדה תרומה אסורה

10.1.2018 / 18:30

בדוח חדש שפרסם, יממה לפני האירוע המתוקשר, קובע מבקר המדינה כי מדובר באירוע מפלגתי שעליו מפלגת השלטון לא שילמה - ולכן קנס אותה במאות אלפי שקלים. כמו כן, נמצאו ליקויים בהכנסותיה של ישראל ביתנו ממתפקדים. הליכוד: "נבחן דרכים לערער"

הליכודיאדה באילת, 27 בינואר 2017. טל שלו, מערכת וואלה! NEWS
האירוע השנתי צפוי להתקיים מחר. הליכודיאדה/מערכת וואלה! NEWS, טל שלו

הליכודיאדה, האירוע השנתי המתוקשר של מפלגת השלטון, היא למעשה תרומה אסורה למפלגת הליכוד - כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בדוח ביקורת בנושא מימון מפלגות שהתפרסם היום (רביעי), כ-24 שעות לפני תחילתו של האירוע. בדוח מצא המבקר ליקויים אצל מפלגות נוספות כמו יש עתיד, התנועה, אגודת ישראל ודגל התורה וישראל ביתנו.

המבקר עסק בשאלה האם הליכודיאדה היא אירוע מפלגתי או פרטי: במקרה שמדובר באירוע פרטי, הוא לא מוגדר כתרומה למפלגה, ובמקרה שמדובר באירוע מפלגתי שעליו המפלגה לא שילמה - הרי שמדובר בתרומה אסורה. הליכודיאדה מאורגנת בשלוש השנים האחרונות על ידי שני צעירים חברי ליכוד, משה בן זקן ומושיקו פסל, הנחשבים למקורבים לשרת התרבות מירי רגב. למרות שפורמלית מדובר באירוע פרטי, המיתוג שלו משתמש בשם ובלוגו הרשמי של המפלגה.

עוד בוואלה! NEWS:
"ירו בי!": הנרצח מהפיגוע הקליט הודעה לחבריו מהצוות הרפואי
אחרי הקרע עם טראמפ: באנון עוזב את אתר הימין הקיצוני ברייטברט
בחקיקת בזק ומינוי של יום אחד: ליצמן צפוי לשוב למשרד הבריאות

הליכודיאדה באילת, 27 בינואר 2017. טל שלו, מערכת וואלה! NEWS
לא פרטי - אלא מפלגתי. הליכודיאדה/מערכת וואלה! NEWS, טל שלו

סך הכנסות המפלגות בשנים 2015-2016:

דוח מפלגות. עיבוד תמונה
דוח מפלגות/עיבוד תמונה

המבקר דחה את טענות המפלגה על כך שמדובר באירוע פרטי שמופק באופן ספונטני על ידי פעילי המפלגה, כשהוא מציין בין היתר את שמו של האירוע, את חשיבותו ואת היקף סיקורו בתקשורת. כמו כן, הוא ציין את הכיתוב על שלט שנתלה בו על ידי מפלגת הליכוד: "מי שחשב לרגע שמפלגת הליכוד לא מאוחדת, הוא טעה. שיגיע לכאן ויראה, כוחנו באחדותנו. ערב טוב ליכודיאדה!". לאחר שקבע כי מדובר בתרומה אסורה, קנס המבקר את הליכוד ב-350 אלף שקלים.

ועידה באוקראינה, מתנות יוקרתיות ולשכות ייעוץ

המבקר הגיע לקביעות דומות לגבי מפלגת אגודת ישראל, כשהוא מתייחס למימונה של ועידת "שלומי אמונים" - כינוס של רבנים, אנשי ציבור ועסקנים חרדים המהווים את אחד הפלגים שמרכיב את המפלגה. מדובר בוועידה שהתקיימה באוקראינה ביולי 2016 לציון 40 שנים להתאגדות. הוועידה כללה הופעות של אמנים, וחולקו למשתתפיה מתנות בשווי גבוה. בדומה לליכודיאדה, על פי המבקר, מדובר בכינוס של המפלגה ואנשיה.

בשל כך, נקבע כי העובדה שהסיעה דיווחה על הוצאות בסך 200 אלף שקל, כשעלותו של האירוע הוערכה בכחצי מיליון שקלים, סותרת את הוראות החוק. המבקר קבע כי מימון יתרת האירוע ניתן מכספי פעילי המפלגה – כלומר, כחלק מהוצאותיה שלה, וכן מפרסומות מסחריות מגורמים שזהותם לא ידועה, מצב המהווה הפרה של החוק. בשל כך הוא קנס אותה בסך של 150 אלף שקל.

יעקב ליצמן במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מפלגתו נקנסה ב-150 אלף שקל. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בנוגע לאגודת ישראל ודגל התורה (המרכיבות את "יהדות התורה") קבע המבקר כי הללו קיבלו תרומות באופן עקיף. שתי המפלגות מפעילות לשכות ייעוץ ברחבי הארץ, בהן מתקבל ייעוץ מאנשי מקצועי בתחומים שונים - משפטים, כספי, רווחה ובריאות. בשל העובדה ששירותי הייעוץ ניתנים בהתנדבות קבע המבקר כי זו מהווה למעשה תרומה אסורה.

שתי מפלגות נוספות לא ניהלו את כספיהן לפי הנחיות המבקר, וקיבלו על כך דוח שלילי. הדיווחים הכספיים של מפלגת התנועה לא שיקפו את מלוא נכסיה והוצאותיה. המבקר התייחס לכך שתרומתה הכספית של המפלגה לעצרת לזכרו של יצחק רבין בתל אביב, נעשתה מחשבון בנק ששייך למפלגת "חץ", שסופחה למפלגה החדשה - חשבון שאינו מדווח על ידי הסיעה. לגבי מפלגת יש עתיד, נקבע כי זו לא ניהלה את חשבונותיה לפי הנחיות המבקר, בכך שלא שמרה בידיה את מלוא הפירוטים והאסמכתאות בנוגע לכנסים ואירועים ולהעסקת נותני שירותים.

כנס מפלגת העבודה בתל אביב, 22 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
חשבון לא מדווח. לבני/ניב אהרונסון
ישיבת סיעת יש עתיד 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
לא נשמר פירוט מלא. לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

ליקויים נמצאו גם בהתנהלות הכספית של מפלגת ישראל ביתנו. לפי המבקר, המפלגה קיבלה הכנסות במזומן לתשלום דמי חבר, שלא ניתן לזהות את מקורן. כך למשל, כמויות גדולות של מתפקדים, לעיתים מאות, התפקדו באותו היום ובאותה השעה למפלגה, שאינה מנהלת מעקב יעיל אחר מקורות התשלום של הכספים המועברים אליה. כך נוצר מצב שלא ניתן לקבוע את מקורם של סכומים משמעותיים שקיבלה המפלגה. בהקשר זה קרא המבקר לתקן את החקיקה הקיימת באופן שיעסוק ישירות בסוגיית ההכנסות ממתפקדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאות התפקדויות באותו יום ובאותה השעה. ליברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת המסקנות העולות מהדוח היא שהמפלגות מוציאות כספים רבים מדי במהלך מערכת הבחירות. מדובר בפעולה הנוגדת את הנחיות החוק, שמתבצעת במימון המדינה. אותו מימון שמוענק למפלגות מנוצל למימון תקופת הבחירות וזאת על חשבון הרעיון המקורי שבחוק – חיזוק הקשר עם הבוחר ופעילות רעיונית בתקופה שבין בחירות לבחירות. המשמעות היא שהמפלגות משקיעות יותר בבחירות מאשר בפעילות השוטפת שלהן.

ישראל ביתנו: נפעל ככל יכולתנו לשפר את הלקחים מהדוח

מהליכוד נמסר בתגובה: "קביעתו של מבקר המדינה לפיה הסיקור התקשורתי של אירועי 'הליכודיאדה' הוא בבחינת תרומה אסורה עבור תנועת הליכוד עלולה להוביל למצב אבסורדי ולפיו כל סיקור תקשורתי של אירוע פוליטי שלא אורגן על ידי מפלגה יוגדר כתרומה אסורה למפלגה כזאת או אחרת. יש לציין כי הליכודיאדה היא יוזמה פרטית של אנשי עסקים פרטיים. תנועת הליכוד לא יוזמת אותה, לא מארגנת אותה ולא מממנת אותה. עובדה זאת שידועה לנציגי מבקר המדינה מעלה תהייה גדולה בדבר ההחלטה לקנוס את הליכוד בסכום של 350 אלף שקלים. תנועת הליכוד תבחן את הדרכים החוקיות לערער על המלצת המבקר כבר בימים הקרובים".

מישראל ביתנו נמסר בתגובה לדוח כי "פעילות המבקר היא דבר חיובי ובונה וכפי שעשינו בעבר נלמד את ממצאיו של הדוח ונפעל ככל יכולתנו על מנת לשפר את הלקחים העולים ממנו".

מזכ"ל מרצ, ח"כ מוסי רז, מסר: "שחיתות לא מתרחשת בין לילה, והיא חלק אינטגרלי מהתרבות הארגונית של המפלגה. התנהלות תקינה מעידה על המחויבות של המפלגה כלפי הבוחרים שלה, וכלפי הערכים שהיא מייצגת. אני שמח להיות חלק ממפלגת מרצ, שלאורך כל שנותיה לא מצא מבקר המדינה פגם אחד בהתנהלותה".

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully