וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת ד"ר מיכאל כהנוב, אחד מבכירי המוסד לדורותיו

ד"ר כהנוב, בן 76 במותו, עמד בראש אגף "צומת", האחראי לגיוס ולהפעלת סוכנים. עם פרישתו לגמלאות עסק במחקר אקדמי של ערב הסעודית ויחסה לסכסוך הישראלי-פלסטיני

ד"ר מיכאל כהנוב, אחד מבכירי אנשיו של המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים לדורותיו, מת ביום שישי האחרון בעת ששחה בבריכה האולימפית של אוניברסיטת תל אביב. כל מאמצי ההחייאה של המצילים וניידת טיפול הנמרץ שהוזעקה למקום עלו בתוהו, ומותו נקבע במקום.

כהנוב, שהיה בן 76 במותו, שירת בשנות ה-50 ביחידה 504 להפעלת סוכנים באמ"ן. עם שחרורו מהיחידה, הצטרף למוסד, בו שירת במשך כמעט שלושים שנה. בשנות השבעים והשמונים הוא עמד בראש שני אגפים מבצעיים של הארגון: "צומת", האחראי לגיוס ולהפעלת סוכנים, ו"קשת" (נביעות), שאנשיה עוסקים במעקבים ותצפיות.

לאחר שפרש מהמוסד ניהל את חברת האבטחה "ברינקס".
עם פרישתו מהחברה לגמלאות, החל לעסוק במחקר אקדמי של ערב הסעודית. את עבודת הדוקטור שלו הוא כתב על הקשר בין ערב הסעודית לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בחודש נובמבר האחרון הוא פרסם את החיבור האקדמי שכתב כספר, תחת השם: "ערב הסעודית והסכסוך בפלסטין", בהוצאת כרמל. "הספר כתוב מנקודת מבט סעודית", הודה כהנוב עם צאתו של הספר.

בספרו טען ד"ר כהנוב בנוגע למדיניות החוץ של הממלכה כי מילות המפתח להבנת מדיניות החוץ הסעודית, ובפרט יחסי ישראל והפלסטינים, הן "ביטחון ויציבות". לטענתו, החתירה להשגתם מניעה את ערב הסעודית להגיע להסדר בסוריה ולסיים את מלחמת האזרחים בה, כשם שפעלה במשך שנים לסיים את מלחמת האזרחים בלבנון. מסיבות דומות, טען כהנוב, עושים הסעודים מאמצים להשיג פיוס בין חמאס לפתח.

לתפיסתו של כהנוב, גישה זו מנחה גם את עמדתה של ערב הסעודית לגבי הסכסוך בין ישראל לסין הפלסטינים. "לפי אותה גישה סעודית, אפשר לראות בציונות גזל אך עדיין למצוא אינטרסים משותפים", הוא טען. כזכור, הסעודים עומדים מאחורי כמה יוזמות ותכניות ליישוב הסכסוך הישראלי-ערבי. הראשונה שבהן הייתה תכנית פאהד (אז יורש העצר הסעודי) ב-1981, שקראה לנסיגת ישראל מכל השטחים, כולל "ירושלים הערבית", והכרה בזכות השיבה של הפלסטינים או תשלום פיצויים למי מהם שלא יממש את זכותו. בנוסף, היא קבעה כי זכותן של כל המדינות באזור לחיות בשלום, דבר שהיה מעין הכרה בישראל. ישראל, בהנהגתו של ראש הממשלה, מנחם בגין, דחתה את היוזמה.

"יש לנהל מו"מ על היוזמה הסעודית"

כעשרים שנים לאחר מכן שוב יזמו הסעודים מהלך מדיני, במסגרתו הציג עבדאללה, אז יורש העצר וכיום המלך, יוזמה שדיברה על נרמול היחסים ולא הזכירה כלל את בעיית הפליטים הפלסטינים. הליגה הערבית אימצה את היוזמה הסעודית, אך הכניסה בה כמה תיקונים. בניגוד ליוזמת פאהד, הפעם ישראל לא דחתה את היוזמה אלא פשוט לא התייחסה אליה.

"לא חקרתי מדוע ישראל או דחתה או מתעלמת מהיוזמות הסעודיות", טען כהנוב. "דעתי האישית היא שצריך לנהל משא ומתן על תכנית השלום הערבית שנשענת על היוזמה הסעודית". כהנוב, שהגיע במהלך חייו להישגים רבים, לא זכה לצערו לזכות לחזות בהתגשמות שאיפתו זו. הלווייתו תתקיים מחר (שני) בשעה 16:00 בבבית העלמין בקרית שאול בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully