וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק הצליח: אל על לא תטיס קופים עבור חוות מזור

11.8.2014 / 3:25

בג"ץ קיבל את עתירתם של אל על ושל ארגוני זכויות בעלי חיים, וקבע כי חברת התעופה יכולה להתנגד להטסת קופים מהחווה שבשרון. הקופים מיוצאים זה שנים לניסויים רפואיים ברחבי העולם

יעל ארקין ואתי אלטמן, הפגנה מול חוות מזור. ליהי שורש, ספק 500
הפגנה לסגירת חוות מזור, 2012/ספק 500, ליהי שורש

בית המשפט העליון קבע אתמול (ראשון) כי חברת התעופה אל על רשאית להפסיק להטיס במטוסיה קופים עבור חוות מזור - חברה הפועלת בישראל לריבוי קופי מקוק ולביצוע ניסויים בהם. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שהוגשה בשנת 2012 בעניין. לעתירה הצטרפו הארגונים לזכויות בעלי חיים, "תנו לחיות לחיות" ו"האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים", שהביעו את התנגדותם להטסת הקופים לצורך מחקר רפואי בשל הסבל הנגרם להם במהלך הטיסה ואחריה.

בית המשפט קבע שבינואר 2015 יופסק כליל ייצוא הקופים למטרות ניסויים - בהתאם להחלטת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. אולם עד אז, נקבע כי "לא עלה בידי החווה להצביע על מקור כלשהו שיש בו כדי לחייב את אל על להטיס משלוחי קופים עבורה", לשון פסק הדין.

חוות מזור (בי.אף.סי בע"מ) היא חברה העוסקת בייבוא ארצה של קופים מסוג מקוק, בגידולם וברבייתם בחווה הממוקמת במושב מזור שבשרון, לשם ייצואם למטרות ניסויים ומחקר רפואי ברחבי העולם - בין היתר עבור פיתוח חיסונים שונים. בין שנת 2007 ל-2011 יי?צאה החווה 19 מטענים של קופים באמצעות אל על, ומאז אפריל 2011 לא ביקשה מהחברה לייצא עבורה משלוח נוסף. ב-2012 עתרה אל על לבית המשפט המחוזי בדרישה לקבל פסק דין הצהרתי, לפיו החברה אינה חייבת להטיס את הקופים, בשל היותה מופרטת. העתירה התקבלה, אולם חוות מזור ערערה על פסק הדין לבית המשפט העליון, שפסק אתמול כאמור לטובתה של אל על.

שלמה בראבא, ירדנה ארזי ואורנה בנאי מפגינים בעד סגירת חוות מזור, גינת שינקין, תל אביב. ענת גבריאל, ספק 500
ידוענים מפגינים נגד חוות מזור, 2012/ספק 500, ענת גבריאל

בכך מתקרב לסיומו מאבק ארוך שנים של פעילי זכויות בעלי חיים, שפעלו לסגירת החווה ולשחרור כ-2,000 הקופים שבה. אותה חווה מהווה לטענתם "תחנת מעבר" בין אפריקה - שם נלכדים הקופים - לאירופה וארצות הברית, שם הם משמשים כאובייקטים לניסויים עד סוף חייהם. עם זאת, חלק מהקופים המיוצאים הם תוצר של רבייה בשבי בישראל.

עוד בנושא בוואלה! חדשות:
”חוות מזור היא חווה ארורה”: הפגנת אמנים למען סגירת חוות מזור
חמלה אמיתית? קופי המעבדה תחילה. דעה
וינשטיין מתנגד לייצוא קופות מחוות מזור לניסויים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
קופי מקוק מתרחצים במעיין חם בעמק מושלג בעיר יאמנוצ'י, יפן. ינואר 2014. רויטרס
זוג קופי מקוק מתרחצים במעיין ביפן/רויטרס

תחילת המאבק המשפטי בשנת 1999, אז החליטה אל על, שנהגה להטיס במשך שנים את משלוחי הקופים של חוות מזור, לשנות את מדיניותה, בין היתר בשל השינוי בגישת הציבור לזכויות בעלי חיים ומחאת הארגונים השונים. בתגובה, עתרה החווה לבית המשפט המחוזי למתן צו שיורה לאל על להמשיך ולהטיס את הקופים כבעבר, וקיבלה את מבוקשה: בית המשפט המחוזי נתן צו מניעה זמני, שאסר על הפסקת ההובלה של הקופים. בשלב מסוים אף הודיעה אל על עצמה כי "לאחר ששבה ושקלה את עמדתה, הגיעה להחלטה להמשיך ולאפשר כבעבר ובכפוף להוראות כל דין, להטיס במטוסיה משלוחים של קופים שהחווה מייצאת מישראל". מאז המשיכה אל על להוביל משלוחי קופים של החווה, עד שנת 2011.

ב-2012 ניסה בית המשפט העליון להגיע לפשרה וקבע כי על חוות מזור ייאסר לייצא קופים שנלכדו בטבע, אלא רק קופים שנולדו בשבי בישראל. שנה לאחר מכן שוחררו 50 קופים שנלכדו במאוריציוס והועברו לשיקום, אך בחווה עוד כ-700 קופים נוספים שנלכדו באפריקה והובאו לארץ, ו-1,200 קופים שנולדו בישראל, שבהם ניתן לסחור - דבר לו מתנגדים ארגוני זכויות האדם, הפועלים לשחררם.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully